A nyomába szegődött (Rokia Traore)

  • 2000. május 25.

Zene

Nagyon szívesen elmondtam volna: az utóbbi két-három évben messze Rokia Traore volt a legüdvözítőbb afrikai felfedezettem. De nem kérdezte senki. Így hát nem kis aggodalommal indultam bécsi lemezbemutatójára: akkor most megeshet, hogy csak magamnak írok róla?
Nagyon szívesen elmondtam volna: az utóbbi két-három évben messze Rokia Traore volt a legüdvözítőbb afrikai felfedezettem. De nem kérdezte senki. Így hát nem kis aggodalommal indultam bécsi lemezbemutatójára: akkor most megeshet, hogy csak magamnak írok róla?

Hanem a Szene Wien megtelt, s ez megnyugtatott; aztán pár perc múlva már nem volt vitás, mit keresek ott. Rokia a Kanan Neni című új dalt énekelte éppen, mikor is kitört belőlem a lappangó egotrip. Azt gondoltam, ott a helyem, közöttük kellene Maliban élnem - szóval én Bécsből elindultam hazafelé, már az elején. Tulajdonképpen akár ez is lehetne ennek a cikknek a vége.

H

Hogy Rokia Traore tök ismeretlen Magyarországon, az csak félig teljesen gáz: mindössze három éve bukkant fel a francia rádió afrikai tehetségkutató versenyén. Annak nyerteseként vette fel első - Mouneissa című - lemezét, mely mindenféle populáris engedmény nélkül a hetedik lett a világzenei rádiósok év végi összesítésében (maga mögé engedve Rachid Tahát, a Värttinät, Manu Chaót, a Transglobal Undergroundot, a Fanfare Ciocarliát, a Deep Forestet, Goran Bregovicot, a Kocani Orkestart, hogy csak a felkapottabbakat említsem). És nem tudni, hogy az európai vagy a mali füleknek tűnt-e különösebbnek akusztikus hangzása, hiszen Rokia két olyan tradicionális hangszert hozott össze, melyeknek a harmóniateremtésben azelőtt nem volt dolguk egymással. A balafon (= xilofon) és a (három- vagy négyhúros, gitárszerű) ngoni is a jalik, a zenészek kasztjába születettek ősi hangszerei közül való, amúgy Rokiát csak módjával érintette meg a röghöz kötött zenei és társadalmi hagyomány. Diplomata apukáját kísérve, Szaúd-Arábiában, Algériában, Franciaországban, Belgiumban cseperedett fel. A családi lemeztárban a nyugat-afrikai népzenék mellett dzsessz, rock, rhythm & blues és klasszikus muzsika - még ha ezekről a multikulturális hatásokról kevésbé vallanak is Rokia dalai. Már egyetemre járt, társadalomtudományt tanult, amikor döntött végül: "Az én álmom mindig az volt, hogy közönség előtt énekeljek, nem pedig a hifi előtt, másokat utánozva, mint gyerekkorom óta." És pontosan tudta, mi jár a fejében, már csak a zenészeit kellett hozzá megtalálnia.

Rokia mentorai közül Ali Farka Toure emelhető ki; miként egy Folk Roots-interjúból kiderül, ő kezdettől tuti sikert szimatolt, s a Mouneissa felvételére is elkísérte: biztatni, nyugtatni - a körülményeken is akadt egyengetnivaló. Rokia ugyanis nem a technikai képzettségük, hanem a személyiségük és a ritmusérzékük alapján választotta ki társait, akik kissé megszeppentek a stúdióban - szóval menet közben át kellett szervezni a zenekart. Hát így. Most pedig már a másodikon is túl van, Wanita a címe, a nagyságrendjét két olyan klasszis közreműködése is jelzi, mint a gitáros/énekes Boubacar Traore és a korás Toumani Diabate, amúgy meg épp annyit tud, mint a Mouneissa. Az én negyvennégy évem a bluesos számok közben szokott kicsúszni alólam, a korábban említett Kanan Neni is ilyen.

H

Aki huszonhét éves korára minden előzetes nélkül két ilyen lemezt tud írni, az minimum zseni. És akiben ennyi a természetesség, a ragyogás és az elragadtatás, annak - megismétlem - mélyen ajánlott a közelében tartózkodni. Maliban, Bécsben vagy jobb híján a lemezjátszó előtt, a mi országunkban. Mert ha egy európai sztár azt mondja, hogy "jó veletek itt", az azt jelenti: showbusiness. Rokia szavaitól pedig egyenest zavarba kellett esni: mégiscsak, ugye, milyen mamlasz dolog ilyesmit elhinni...

Mit lehet ilyenkor csinálni?

Rokia ilyenkor táncolni szokott, ami egyfelől a csúcspont, másrészt a zenéjéhez hasonlatosan öntörvényű. Megint úgy fest, szigorúan folklór, márpedig Rokia találta-keverte így ki a mali dobtáncok és az európai kortárs stílusok mozdulataiból.

Különös, mintha ennek a lánynak a nyomába szegődött volna Afrika. És Bécs. És már az elején, amikor hazaindult:

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.