Lemez: Sutty, beszippant (Truco & Zaperoko, fusión caribeua)

  • 2000. május 25.

Zene

Miközben a World Circuit kiadó kubai Buena Vista... sorozata megvalósította a 70-80 éves Ibrahim Ferrer és Rubén González, Eliades Ochoa és Compay Segundo ifjúkori álmait, a világ(zene) figyelme újra a partvonalra került, puritán folkos stílusok felé fordult. Ez jó, de természetesen nem kell, hogy azt jelentse: a harsányabb, táncosabb salsa már kevésbé játszik.

Truco & Zaperoko: fusión caribe–a

A szembeállítással persze csínján kell bánni, hiszen a salsa "gyűjtőnév" inkább, mintsem egy szuverén jegyekkel bíró irányzat. Jelentése nagyjából a mártással azonosítható, szóval az ízesítési, feldolgozási módok közt kell számba -na jó: a szánkba - venni.

A folkos kubai és Puerto Ricó-i zenék az amerikai big bandek fazonjához igazították magukat New York latin negyedeiben - nagyjából így született a salsa a negyvenes években. (Ez a befolyás ugyanakkor kétirányú volt: a bebop létrejöttében például a kubai bata dobok ritmusa érhető tetten.) De amit játszottak, az mégiscsak megmaradt sonnak, bolerónak, cha cha chának, mambónak vagy rumbának, ezért mondhatta Celia Cruz, hogy "a salsa nem más, mint az összes kubai ritmus közös neve".

A salsazenekarok két pillérét a népes ritmus- és fúvósszekció alkotta, közöttük a bőgő és a zongora képezte a hidat, azt aranyozta be az énekes Celia Cruz (+ a többi klasszis: Ismael Rivera, Eddie Palmieri, Willie Colon, Ruben Blades).

Miként a latin zenék általában, mostanság újra topon van a salsa. A forradalom, az embargó és az emigráció ugyan nem vált előnyére, de azért Kubában is maradt ajánlanivaló, így például a Los Van Van, az Irakere, az Orquestra Revé vagy a Sierra Maestra. New Yorkot teljesen ellepte, külön rádiója van; erős a párizsi és a londoni felhozatal, és természetesen Japán sem bírná ki egy valamirevaló salsabanda (Orquestra de la Luz) nélkül.

A képen látható Truco & Zaperoko Puerto Ricóból való. (Puerto Ricóban nagyon erős a Rykodisc; pár hónappal korábban Jimmy Bosch kiváló Salsa Duráját hozta ki, Chucho Valdés, Ricky González, David Sánchez és egyéb legendák közreműködésével.) Ez a zenekar két veterán zenekar történetesen: míg a Héctor Valentin vezette Los Pleneros del Truco konzekvensen régi vágású, addig a Zaperoko azzal tűnt ki, ahogy a tradicionális ritmusokat avantgárd dzsesszbe ágyazta a nyolcvanas években. Azt olvasni ez utóbbi tagjairól, kábé lefedik a helyi Who´s who in Salsa?-t. Tizenhat muzsikus orgiája teszi hát több mint vonzóvá a fusion caribe–a albumot: ez a sűrű és önfeledt karnevál sutty, beszippant, akár egy újratekercselt Rakéta porszívó. (Bocsánat, nekem sajnos recenziót kell írni.) Még jó, hogy előkerül a Conchita és a (Buena Vistá-s) El Cuarto De Tula: legalább egy kis kapaszkodó. Akik jártasabbak a salsában, még elmondhatják közben: az uralkodó dalforma a melodikus plena - egy szál gitárral a farmerek énekeltek efféléket valamikor a napi meló után. De erre tényleg csak az figyeljen, aki nem bír magán kívül lenni.

Marton László Távolodó

Palm Pictures/Ryko Latino/MCD, 1999

Salsa-alapvetések

Celia Cruz: Introducing Celia Cruz

Willie Colon: Grandes Exitos

Ruben Blades: Siembra

Eddie Palmieri: History of Eddie Palmieri

Rafael Cortijo and Ismael Rivera: Los Dos Grandes de Siempre: sus 16 exitos

Irakere: Misa Negra; Homenaje a Beny Moré

Los Van Van: Dancing Wet; Songo

Orquestra Revé: La Explosion del Momento

Sierra Maestra: Son Highlights from Cuba; Tibiri Tabara

Fania All Stars: Live at Yankee Stadium; Los Hits Gordos de Fania

Orquestra de la Luz: La Aventura

Africando: Trovador; Tierra Tradicional

Joe Arroyo y La Verdad: Rebellion

Grupo Niche: Grandes Exitos

Guayacan Orquestra: Cinco a–os aferrados al Sabor

Adalberto Alvarez: La Salsa Caliente

La Sonora Poncena: Soul of Puerto Rico

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.