Adtunk egy pofont a kakasnak... - Kim Ki-duk: Az íj (film)

  • - dercsényi -
  • 2006. április 13.

Zene

Felvetődik a kérdés, a forma kérdése. Mármint hogy egy bizonyos világlátás, szemlélet formai vetülete mettől bölcsője a termékenységnek, és honnantól akadálya, tartja fogva tárgyát.
Pusztán e tekintetben Jancsó Miklós filmjei jutottak eszembe Kim Ki-duk legújabb, tizenkettedik műve láttán, és egyrészt jólesett egy biztonságos, ismert világban várni a váratlant, lesni, vajon hogy kever ki pár színfoltból egy árnyalatot, hogy építi fel kis mítoszát, majd hogy formálja át, ejti csapdába a nézőt, aki vágyik a csapda mélyére, szereti, mint mélyüket a hallgatag vermek, szereti a tárgyak és emberek főszereplésével, a szavak minimáldíszletei közt épülő történetet. Másrészt azonban érzékeny az arányokra, a körülmények által leszűkített lehetőségek evidenciája zavarja, a tizenhét éves lány és a hatvanéves öreg története bár merítkezik szerelemben, féltékenységben, erőben és tisztaságban, nem nyílik ki teljesen. Kettős érzések hullámai dobálják a nézőt, még akkor is, ha a kopott hajó belső rekeszeiben ajtókat nyitogató alakok mintha az ő lelkében matatnának, de ugyanakkor a néző meg is ijed egy pillanatra, nehogy ez a giccshatáron egyensúlyozó light vonulat győzedelmeskedjék. Aztán megnyugszik, a kakast pofozó ifjú vagy a lányt borító számos folt meggyőzi, bízhat Kim Ki-duk erejében. Mint minden igazán autentikus forma, ennek a határai is a végtelenben oldódnak fel.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.