Noha és páfrány - Deladap!: Dela Paji (lemez)

  • - minek -
  • 2006. április 13.

Zene

Ismét jó hírrel tudunk szolgálni a fúziós-mulatós zenék elvakult kedvelőinek: a bécsi illetőségű, ám a tagok rekrutációját tekintve igazi K. und K.
jellegű (részben természetesen magyar gyökerű) Deladap! zenekar elkészítette második, Dela Paji című albumát. A Deladap! zenéjét előszeretettel minősítik (nyilván a nu-metal és a nu-folk kifejezés elmés folyo-mányaként) nu-romának, amiből annyi igaz, hogy a Deladap! roma származású törzstagsága maga is a nyitottan értelmezett európai cigányzenei tradíciókból építkezik. Ehhez jön hozzá egy kis dzsessz, egy kis funk, soul meg house - ahogy azt már megszokhatták az efféle vegyes ízelítők kedvelői. Nem kell megijedni, az új Deladap!-album mindezek ellenére (vagy talán pont ezért) kifejezetten egységes, jól összerakott, helyenként kimondottan szórakoztató műdarab - alkalmasint talán még sikerültebb is, mint az amúgy népszerűnek bizonyult első (Cigani, Ruzsa + Angelo). Mindebben érezhetően jelentős szerepet játszott a Frank Popp Ensemble és a saját N.O.H.A. Projektjéből jól ismert Philip Noha is: a cseh származású, igencsak talentumos producer már korábban is megmutatta, hogy van érzéke a kortárs elektronikus tánczenék és az ezek perspektívájából nézve némileg egzotikusabb zenék ötvözéséhez (lásd a Balkan Hot Step című népszerű partislágert), s most is hozta a formáját. Ennek gyümölcsei méltán élvezhetők, amikor például a So Shunest hallgatjuk, amelyben a szinte r'n'b jellegű női vokáltémák után sötét puttyogások és démoni vartyogások oldják a hangulatot. A vendégművészek köre persze még nem zárul le velük: első helyen említhető a berlini 17 Hippies együttes énekesnője, bizonyos Kiki Sauer, aki a Lautlos című számhoz kölcsönözte hangját - nem hiába, elvégre ez a gyönyörű kocsmadal a lemez egyik titkos fénypontja. Vagy említhetnénk a neves orosz-cigány énekesnőt, Leonsia Erdenkót (saját együttese Loyko néven ad ki lemezeket), aki három, kifejezetten érzelmes, szenvedélyes darabban is megvillantja talentumát - alkalmanként Martin Lubenov, a bolgár harmonikás aktív támogatásával. Azért a Deladap! gondoskodik arról is, hogy ne maradjunk direkt tánczene nélkül: a Millaj például a skalüktetés és a roma ritmika tökéletes szervesülésére nyújt meggyőző példát, de a Skadero vagy a Jeg Tan jól kiszámítható fordulataira is elrángatózik majd a b. közönség - s akkor még nem is szóltunk a záró, Goldregen címet viselő, Philip Noha által megbolondított, alapvetően vidám szerzeményről. A lemez egy jól elhelyezett Hoppá!-val zárul, de a történetnek nincs ezzel vége, elvégre a Deladap! remélhetően mihamar pótolja az árvíz miatt elmaradt budapesti koncertjét.

Chat Chapeau/Deep Distribution, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)