Lemez

Alice In Chains: The Devil Put Dinosaurs Here

  • - vincze -
  • 2013. augusztus 11.

Zene

Lassan eljön az az idő, amikor nem számít majd lényeges kérdésnek, hogy az Alice In Chainsnek van-e létjogosultsága a jelenben, vagy sem.

A seattle-i grunge nagy négyesének egyik alappillérét ugyan nagyon sokan kezdték örökre temetni a heroinfüggősége ellenére is zseniálisan teljesítő énekesük, Layne Staley 2002-es halála után, de a zenekar agyának számító Jerry Cantrell gitáros néhány év szünet után sikeresen újraindította a Chainst egy hangban abszolút az elődjére emlékeztető énekessel, William DuWall-lal, akivel azóta már egy meglehetős lemez is készült, illetve többek közt Magyarországot is megjárták néhány évvel ezelőtt. (Interjúnk a zenekarral lapunk 2012. december 3-i számában olvasható.)

A furcsa című új lemez valahol ott folytatja, ahol a Black Gives Way To Blue abbahagyta négy éve. Most ugyan nincs Check My Brain kaliberű ordas nagy sláger, van helyette viszont 67 percnyi új zene, amely egyrészt jóval homogénebb az elődjénél, másrészt a hosszú dalok ellenére is hihetetlenül fogós. Cantrelléknek ugyanis megint sikerült óriási refréneket írniuk, és távolról sem csak az aktuális kislemezdalokba (Hollow és Stone) - hallgassuk csak meg például a Voicest vagy a Lab Monkeyt. Ezeknek köszönhetően az ember nagyon gyorsan elfelejti, hogy a The Devil pont kétszer olyan hosszú, mint amekkorára 2013-ban egy lemezt nyújtani illik, másrészt épp ugyanilyen sebességgel hagy maga mögött minden kételyt az Alice In Chains létjogosultságával kapcsolatban.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.