Lemez

Alice In Chains: The Devil Put Dinosaurs Here

  • - vincze -
  • 2013. augusztus 11.

Zene

Lassan eljön az az idő, amikor nem számít majd lényeges kérdésnek, hogy az Alice In Chainsnek van-e létjogosultsága a jelenben, vagy sem.

A seattle-i grunge nagy négyesének egyik alappillérét ugyan nagyon sokan kezdték örökre temetni a heroinfüggősége ellenére is zseniálisan teljesítő énekesük, Layne Staley 2002-es halála után, de a zenekar agyának számító Jerry Cantrell gitáros néhány év szünet után sikeresen újraindította a Chainst egy hangban abszolút az elődjére emlékeztető énekessel, William DuWall-lal, akivel azóta már egy meglehetős lemez is készült, illetve többek közt Magyarországot is megjárták néhány évvel ezelőtt. (Interjúnk a zenekarral lapunk 2012. december 3-i számában olvasható.)

A furcsa című új lemez valahol ott folytatja, ahol a Black Gives Way To Blue abbahagyta négy éve. Most ugyan nincs Check My Brain kaliberű ordas nagy sláger, van helyette viszont 67 percnyi új zene, amely egyrészt jóval homogénebb az elődjénél, másrészt a hosszú dalok ellenére is hihetetlenül fogós. Cantrelléknek ugyanis megint sikerült óriási refréneket írniuk, és távolról sem csak az aktuális kislemezdalokba (Hollow és Stone) - hallgassuk csak meg például a Voicest vagy a Lab Monkeyt. Ezeknek köszönhetően az ember nagyon gyorsan elfelejti, hogy a The Devil pont kétszer olyan hosszú, mint amekkorára 2013-ban egy lemezt nyújtani illik, másrészt épp ugyanilyen sebességgel hagy maga mögött minden kételyt az Alice In Chains létjogosultságával kapcsolatban.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.