Lemez

Alice Sara Ott: Nightfall

  • - csk -
  • 2019. március 21.

Zene

A zenészek szeretik az éjszakát – de az alkonyatot is. Tavaly nyáron jelent meg Várjon Dénes emlékezetes lemeze, a részben éjszaka inspirációjú Schumann-, Ravel- és Bartók-tételeket felsorakoztató De la nuit, most pedig kezünkben a Nightfall (Alkonyat), a japán anyától és német apától származó, 31 éves zongoraművésznő albuma. Átfedés is van a két CD között, hiszen Debussy (Rêverie; Suite Bergamasque) és Satie (Gnossienne, no. 1; Gymnopédie, no. 1; Gnossienne, no. 3) alkonyati hangulatú darabjai után ez a lemez is Ravel hideglelős és kíméletlenül nehéz – Aloysius Bertrand versei nyomán komponált, azokat mintegy illusztráló – Gaspard de la Nuit ciklusában csúcsosodik ki, hogy azután a szintén Raveltől származó Pavane egy infánsnő halálára szelíd, meditatív békéje ideális levezetésként nyugtassa meg a zenehallgatót.

Magyarországon nemigen ismert ez a kiváló fiatal muzsikus, tudtommal eddig nem is koncertezett Budapesten – most itt az alkalom, hogy rácsodálkozzunk tehetségére, ihletettségére, tudására. Kifinomultan, álmodón, puhán játszsza a lassú, melankolikus darabokat, sok színnel, árnyalt dinamikával, érzékeny billentéssel – de aztán Ravel fantasztikus tételeinek fenyegető hangkavargásában azt is megmutatja, milyen pompásan uralja a hangszert, milyen virtuóz és pontos. Éles hangsúlyok, villódzó fényhatások, nyugtalanság és szorongás. A Nightfall kreatívan összeállított, sugallatos-látomásos antológia nappal és éjszaka atavisztikus félelmekkel teli határvidékéről, az egyszer baljós, másszor szomorkásan bágyadt szürkületről.

- csk -

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.