Lemez

Alice Sara Ott: Nightfall

  • - csk -
  • 2019. március 21.

Zene

A zenészek szeretik az éjszakát – de az alkonyatot is. Tavaly nyáron jelent meg Várjon Dénes emlékezetes lemeze, a részben éjszaka inspirációjú Schumann-, Ravel- és Bartók-tételeket felsorakoztató De la nuit, most pedig kezünkben a Nightfall (Alkonyat), a japán anyától és német apától származó, 31 éves zongoraművésznő albuma. Átfedés is van a két CD között, hiszen Debussy (Rêverie; Suite Bergamasque) és Satie (Gnossienne, no. 1; Gymnopédie, no. 1; Gnossienne, no. 3) alkonyati hangulatú darabjai után ez a lemez is Ravel hideglelős és kíméletlenül nehéz – Aloysius Bertrand versei nyomán komponált, azokat mintegy illusztráló – Gaspard de la Nuit ciklusában csúcsosodik ki, hogy azután a szintén Raveltől származó Pavane egy infánsnő halálára szelíd, meditatív békéje ideális levezetésként nyugtassa meg a zenehallgatót.

Magyarországon nemigen ismert ez a kiváló fiatal muzsikus, tudtommal eddig nem is koncertezett Budapesten – most itt az alkalom, hogy rácsodálkozzunk tehetségére, ihletettségére, tudására. Kifinomultan, álmodón, puhán játszsza a lassú, melankolikus darabokat, sok színnel, árnyalt dinamikával, érzékeny billentéssel – de aztán Ravel fantasztikus tételeinek fenyegető hangkavargásában azt is megmutatja, milyen pompásan uralja a hangszert, milyen virtuóz és pontos. Éles hangsúlyok, villódzó fényhatások, nyugtalanság és szorongás. A Nightfall kreatívan összeállított, sugallatos-látomásos antológia nappal és éjszaka atavisztikus félelmekkel teli határvidékéről, az egyszer baljós, másszor szomorkásan bágyadt szürkületről.

- csk -

Deutsche Grammophon, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.