Lemez

Alig zene

Nick Cave: Ghosteen

  • Soós Tamás
  • 2019. december 14.

Zene

Amikor Arthur Cave 2015 júliusában lezuhant az otthonuk közelében fekvő Ovingdean-szakadékba, Nick Cave-nek nemcsak az élete, hanem a művészete is megváltozott. A rá következő sorlemez, a Skeleton Tree már a címében jelezte, hogy a Bad Seeds zenéjéből csupán a csontváz maradt: a hangos gitárokat fortyogó szintetizátorhullámok és hideg loopok váltották, a dobos szabadságra ment, a feladat, hogy élettel, dallamokkal töltse fel ezt a magába omlott világot, egyedül Nick Cave-re hárult.

Arra az énekesre, aki dalaiban sokáig bátran szemezett a halállal, de most, hogy szemtől szembe találkozott vele, érthetően megroggyant – és ebből a megroggyanásból egy igazán megrendítő albumot, valamint a halál feldolgozhatatlanságáról, a szavak elillanó erejéről gyönyörűen szóló dokumentumfilmet készített (One More Time With Feeling).

Ma már persze tisztán látszik, hogy a Skeleton Tree csupán egy állomása volt az évtizedes folyamatnak, amelynek során a kétezres években még a Birthday Party szétcsapott posztpunkjához visszakanyarodó, funkys ritmusokra elegáns pornóbajuszban rockoló Nick Cave elcsendesedett, és miután a gitáros Mick Harvey személyében az utolsó Bad Seeds-őstag is távozott, Warren Ellisszel alkotott dalszerzőpárosa a gitárzenétől az ambient felé mozdult el. A rockzene nagy történetmesélője merész, töredékes dalformákban és az improvizatív dalszerzésben próbálta ki magát, ami előbb egy magasztosan szép, a spirituális összeomlással és az elkerülhetetlen öregedéssel is számot vető lemezt (Push the Sky Away), majd egy aprólékosra tört, a belső tájak kiürülését feltérképező lemezt eredményezett (Skeleton Tree).

Úgy tűnt, hogy Nick Cave művészete újabb végpontjáig jutott el, mert ezt a zajos-zörejes aligzenét nincs már hova fokozni. Ezt cáfolja és erősíti meg egyszerre a Bad Seedset már csak a címében tartalmazó kvázi szólólemez, a Ghosteen, amely még kevesebb hangból állít emléket Nick Cave ikerfiának. A lemez abban az időszakban született, amit Joan Didion a mágikus gondolatok évének nevez: amikor az összezuhant művész a munkába veti magát, hogy kilépjen az elviselhetetlenné szürkült magánvilágából, és képzelőereje segítségével visszaírja magát a csodákkal, de legalábbis azok lehetőségével telt univerzumba. Erről árulkodik a Ghosteen fantasyregényeket idéző borítója, lángoló sörényű lovakat, Napba szálló vitorláshajókat, ég felé vonuló gyerekszellemeket egybesűrítő lázálom-szimbolikája, a hit szükségszerűségébe vetett hitet sugárzó hangvétele és az énekes közösségi oldalán, a rajongók kérdéseire válaszoló Red Hand Fileson megfuttatott gondolatai is.

Amilyen szimpatikus ez a koncepció papíron, olyan kevéssé működik a lemezen, és nem feltétlenül azért, mert ennek az űrzenének Iggy Pop vagy Leonard Cohen helyett már Brian Eno a fő referenciapontja. Hiszen Nick Cave az őt ért tragédiák hatására nemegyszer terelte már új hangtájak felé a Bad Seeds stílusát, de akár protestáns himnuszt énekelt újdonsült apaként (The Good Son), akár a PJ Harvey-val történt szakítás fájdalmát zongorázta el egymagában (The Boatman’s Call), személyes traumáit mindig meglepő műfaji kalandozásokba csomagolta. Ellentétben a Ghosteennel, amelynek minden dalában szinte ugyanaz történik: Nick Cave el-elcsukló, a megrendültségtől néha hamiskás hangon suttog Warren Ellis szomorúan csavargatott szintijeire, és a magára maradt gyászolót a háttérből megtámogatja egy mennyei szellemkórus. De mielőtt dramaturgiai csúcspontokról beszélhetnénk, a zene visszazuhan az alacsony intenzitású, elsősorban relaxációs háttérzeneként élvezhető ambientbe, amit már Nick Cave sem tud izgalmassá színezni, mert fülbe tapadó dallamok híján csak a dikcióra hagyatkozik az érzelmi hatás kiváltásában.

Nem csoda, hogy a túlnyújtott dupla lemez legjobb dala a profetikus hangon szavalt Fireflies, amelyben Nick Cave-nek eszébe sem jut úgy tenni, mintha nem egy spoken word albumot hallgatnánk, s amely jóval közelebb áll a Warren Ellisszel közösen írt filmzenéihez, mint bármihez, amit a Bad Seeds lemezre vett. Említést érdemel még látomásos szövege miatt a pusztulást a paradicsom idilli természeti képeibe vegyítő Sun Forest és Bright Horses is, de a Ghosteen olyannyira egy tömbből kifaragott lemez, olyannyira egyetlen hangulat és egyetlen zenei gondolat dominálja, hogy az végül ellaposítja az élményt, és a hallgató elveszti a fonalat az ugyanarra a srófra gyászoló dalok végtelen sorában.

„Nick Cave legmegosztóbb albuma” – mondhatnánk a Ghosteenről, ha nem borult volna le előtte egyöntetűen az angolszász sajtó, talán némileg összefüggésben azzal, hogy a lemezt nem lehet a zenész magánéleti tragédiájától függetlenül hallgatni és értékelni. Amitől sokak számára terápiás albummá válik a Ghosteen, és a zene feloldozza a saját, elmúláshoz kötődő érzéseiket, félelmeiket, de tagadhatatlan az is, hogy a monomániásan végigvitt tematikája legalább ennyi rajongót idegeníthet el. Akik azzal vigasztalódhatnak, hogy a humorát visszanyerő Nick Cave ezzel lezárta minimalista trilógiáját, és épp a Grinderman gitárjait porolja lefelé, hogy ha esetleg újraválasztják jövőre Trumpot, elővegyék a No Pussy Bluest – mert ennek a hiperérzékeny, játékosságát vesztett világnak erre a kétes erkölcsű, tébolyult rockzenére lesz most szüksége az énekes szerint.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.