Lemez

Alig zene

Nick Cave: Ghosteen

  • Soós Tamás
  • 2019. december 14.

Zene

Amikor Arthur Cave 2015 júliusában lezuhant az otthonuk közelében fekvő Ovingdean-szakadékba, Nick Cave-nek nemcsak az élete, hanem a művészete is megváltozott. A rá következő sorlemez, a Skeleton Tree már a címében jelezte, hogy a Bad Seeds zenéjéből csupán a csontváz maradt: a hangos gitárokat fortyogó szintetizátorhullámok és hideg loopok váltották, a dobos szabadságra ment, a feladat, hogy élettel, dallamokkal töltse fel ezt a magába omlott világot, egyedül Nick Cave-re hárult.

Arra az énekesre, aki dalaiban sokáig bátran szemezett a halállal, de most, hogy szemtől szembe találkozott vele, érthetően megroggyant – és ebből a megroggyanásból egy igazán megrendítő albumot, valamint a halál feldolgozhatatlanságáról, a szavak elillanó erejéről gyönyörűen szóló dokumentumfilmet készített (One More Time With Feeling).

Ma már persze tisztán látszik, hogy a Skeleton Tree csupán egy állomása volt az évtizedes folyamatnak, amelynek során a kétezres években még a Birthday Party szétcsapott posztpunkjához visszakanyarodó, funkys ritmusokra elegáns pornóbajuszban rockoló Nick Cave elcsendesedett, és miután a gitáros Mick Harvey személyében az utolsó Bad Seeds-őstag is távozott, Warren Ellisszel alkotott dalszerzőpárosa a gitárzenétől az ambient felé mozdult el. A rockzene nagy történetmesélője merész, töredékes dalformákban és az improvizatív dalszerzésben próbálta ki magát, ami előbb egy magasztosan szép, a spirituális összeomlással és az elkerülhetetlen öregedéssel is számot vető lemezt (Push the Sky Away), majd egy aprólékosra tört, a belső tájak kiürülését feltérképező lemezt eredményezett (Skeleton Tree).

Úgy tűnt, hogy Nick Cave művészete újabb végpontjáig jutott el, mert ezt a zajos-zörejes aligzenét nincs már hova fokozni. Ezt cáfolja és erősíti meg egyszerre a Bad Seedset már csak a címében tartalmazó kvázi szólólemez, a Ghosteen, amely még kevesebb hangból állít emléket Nick Cave ikerfiának. A lemez abban az időszakban született, amit Joan Didion a mágikus gondolatok évének nevez: amikor az összezuhant művész a munkába veti magát, hogy kilépjen az elviselhetetlenné szürkült magánvilágából, és képzelőereje segítségével visszaírja magát a csodákkal, de legalábbis azok lehetőségével telt univerzumba. Erről árulkodik a Ghosteen fantasyregényeket idéző borítója, lángoló sörényű lovakat, Napba szálló vitorláshajókat, ég felé vonuló gyerekszellemeket egybesűrítő lázálom-szimbolikája, a hit szükségszerűségébe vetett hitet sugárzó hangvétele és az énekes közösségi oldalán, a rajongók kérdéseire válaszoló Red Hand Fileson megfuttatott gondolatai is.

Amilyen szimpatikus ez a koncepció papíron, olyan kevéssé működik a lemezen, és nem feltétlenül azért, mert ennek az űrzenének Iggy Pop vagy Leonard Cohen helyett már Brian Eno a fő referenciapontja. Hiszen Nick Cave az őt ért tragédiák hatására nemegyszer terelte már új hangtájak felé a Bad Seeds stílusát, de akár protestáns himnuszt énekelt újdonsült apaként (The Good Son), akár a PJ Harvey-val történt szakítás fájdalmát zongorázta el egymagában (The Boatman’s Call), személyes traumáit mindig meglepő műfaji kalandozásokba csomagolta. Ellentétben a Ghosteennel, amelynek minden dalában szinte ugyanaz történik: Nick Cave el-elcsukló, a megrendültségtől néha hamiskás hangon suttog Warren Ellis szomorúan csavargatott szintijeire, és a magára maradt gyászolót a háttérből megtámogatja egy mennyei szellemkórus. De mielőtt dramaturgiai csúcspontokról beszélhetnénk, a zene visszazuhan az alacsony intenzitású, elsősorban relaxációs háttérzeneként élvezhető ambientbe, amit már Nick Cave sem tud izgalmassá színezni, mert fülbe tapadó dallamok híján csak a dikcióra hagyatkozik az érzelmi hatás kiváltásában.

Nem csoda, hogy a túlnyújtott dupla lemez legjobb dala a profetikus hangon szavalt Fireflies, amelyben Nick Cave-nek eszébe sem jut úgy tenni, mintha nem egy spoken word albumot hallgatnánk, s amely jóval közelebb áll a Warren Ellisszel közösen írt filmzenéihez, mint bármihez, amit a Bad Seeds lemezre vett. Említést érdemel még látomásos szövege miatt a pusztulást a paradicsom idilli természeti képeibe vegyítő Sun Forest és Bright Horses is, de a Ghosteen olyannyira egy tömbből kifaragott lemez, olyannyira egyetlen hangulat és egyetlen zenei gondolat dominálja, hogy az végül ellaposítja az élményt, és a hallgató elveszti a fonalat az ugyanarra a srófra gyászoló dalok végtelen sorában.

„Nick Cave legmegosztóbb albuma” – mondhatnánk a Ghosteenről, ha nem borult volna le előtte egyöntetűen az angolszász sajtó, talán némileg összefüggésben azzal, hogy a lemezt nem lehet a zenész magánéleti tragédiájától függetlenül hallgatni és értékelni. Amitől sokak számára terápiás albummá válik a Ghosteen, és a zene feloldozza a saját, elmúláshoz kötődő érzéseiket, félelmeiket, de tagadhatatlan az is, hogy a monomániásan végigvitt tematikája legalább ennyi rajongót idegeníthet el. Akik azzal vigasztalódhatnak, hogy a humorát visszanyerő Nick Cave ezzel lezárta minimalista trilógiáját, és épp a Grinderman gitárjait porolja lefelé, hogy ha esetleg újraválasztják jövőre Trumpot, elővegyék a No Pussy Bluest – mert ennek a hiperérzékeny, játékosságát vesztett világnak erre a kétes erkölcsű, tébolyult rockzenére lesz most szüksége az énekes szerint.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.