Koncert

„Fuck Ordoban”

Test Dept

  • - minek -
  • 2019. december 14.

Zene

A hetvenes évek végétől látszólag a punkhullám oldalvizén addig ismeretlen, extrém műfajok virágzása kezdődött a rockzenében.

A gazdag pályafutását 1981-ben még Test Department néven kezdő, munkanélküli fiatalokból álló zenészkollektíva hamar rájött arra, hogy céljaik érdekében hatásosabb, ha drága gitárok helyett inkább fémhulladékból összerakott „ütőhangszerekhez”, később pedig a mind fontosabb szerephez jutó elektronikus hangkeltő eszközökhöz nyúlnak, és ezeket néhány jellegzetes, tipikusan militarista konnotációjú fúvós hangszerrel, mindenekelőtt skót dudával, no meg katonai kürttel egészítik ki. A részben a pénztelenség szülte ötlet, a fémmel ütött fémdarabok hangja mindenkiben természetes módon keltette fel az ipari zene képzetét, miközben a Test Dept szigorúan ügyelt arra, hogy szerzeményeikben megtartsák a néha komplex ritmikai szerkezetet.

Ők már az ipari zene második hullámát képviselték, olyan elődök nyomdokain, mint a műfaj névadói, a Throbbing Gristle és Monte Cazazza, Boyd Rice/NON vagy a korai Cabaret Voltaire és az SPK. Részben a felsoroltak hatása tükröződött abban is, hogy minden fellépésük performansz volt, és a rituáléhoz rendre hozzátartozott a színpadon felhalmozott, sokszor roncsokból és hulladékból improvizált hangkeltő eszközökből kialakított installáció. Egyedivé tette őket hangsúlyosan baloldali politikai üzenetük és a tettekben, gesztusokban is manifesztálódó kiállás az ipari társadalom gyalogjaiért, a dolgozó emberekért, a szinte ortodox marxista alapon értelmezett munkásosztályért. Mindez alapvetően különbözött elődeik és pályatársaik sokszor obskúrus, okkult szimbolikában és szexuális referenciákban tobzódó, a politikai hagyományhoz, mindenekelőtt a totalitárius (náci/kommunista) vizuális szimbolikához csupán a megbotránkoztatás szándékával nyúló gesztusaitól. Az eredeti jelszó még Monte Cazazzától eredt, „Industrial Music for Industrial People!” (kb. ipari zenét az ipari társadalom emberének), de ezt valós politikai tartalommal a Test Department töltötte fel. A nyolcvanas évek thatcheri Nagy-Britanniája bővelkedett az akut társadalmi és osztálykonfliktusokban, és nem volt kérdés, hogy melyik oldalra álljanak, például 1985-ben a dél-walesi sztrájkoló bányászok kórusával készítették el Shoulder to Shoulder című lemezüket. Ám a szolidaritás e tekintetben átnyúlt a vasfüggönyön is, amit ennek a lemeznek a zárószáma, a Gdansk mindennél jobban bizonyít.

1985 volt az az év is, amikor a Test Dept először látogatott Magyarországra, s két helyszínen, egy szegedi klubban és a városligeti Petőfi Csarnokban is felléptek. 1996-ig rendre ismétlődő koncertjeik erőteljesen inspirálták a hazai kísérleti zenei szcénát: mindenekelőtt az ipari zene magyar pionírjait, az Art Decót, a Bp. Service-t, később a CMC-t. Ám jellemző, hogy a kilencvenes évek elején, az azóta le­égett Globe Színházban tartott koncertjük után ők tartottak elektronikus tánczenei – azaz „acid” – partit a közeli Fiatal Művészek Klubjában, amivel a hazai partiszíntérnek is adtak egy jókora lökést. Ez már az a korszakuk volt, amikor programjukba illesztették a többi közt az ipari/EBM elődökből is építkező technó/house/trance típusú e-tánczene leleményeit – illusztrációként elég visszahallgatni az id. Bush elnök öböl-háborús beszédére építő New World Order című maxit 1991-ből vagy az 1995-ös, dub-, breakbeat- és keleti zenei hatásokat is integráló Totality című albumot. Az egyre inkább elektronikus zenei produkcióvá váló zenekar 1997 után hosszú időre eltűnt, és csak 2014-ben kezdték újra, megújult felállással. Huszonkét év után, tavasszal jelent meg Disturbance című albumuk, amelyet most Budapesten is bemutattak.

Az erőteljes hangképekben utazó, hazai elektro/tech/indusztriál, nem mellesleg a Test Deptet is remixelő DJ Kraak szólóprojektje, a Living Totem remek felvezetésnek bizonyult a Test Dept feszes, vetítéssel és markáns politikai üzenetekkel kísért, szuggesztív programjához. A zenekar turnéfelállásában immár egy Angliában élő magyar srác, Gergő áll az elektronikai állvány mögött, műsoruk szinte teljesen a friss, szinte a gyökerekig visszanyúló album anyagára épül, ami kétségtelenül korrekt folytatása a klasszikus TD-hagyományoknak. A lüktető, fémes ritmusokra boruló sötét szintiszőnyegek, a gazdagon adagolt hangminták, az energikus dobolás és az inkább kántálás­szerű vokálok a színpadon is módfelett hatásos elegyet alkottak. Ehhez jött a zenével szinte egyenrangú vetítés, amelynek vezérmotívuma a hiéna volt, de az utolsó, recsegő kürtszóval felvezetett számban Speak Truth to Powerben az aznapi Erdoğan-látogatásra is reagáltak. Miközben a vetítővásznon a két vezető szívélyesen üdvözölte egymást, a képek alatt egybeolvadt a nevük, és ezt olvashattuk: „Fuck Ordoban”.

A38 hajó, november 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.