Koncert

„Fuck Ordoban”

Test Dept

  • - minek -
  • 2019. december 14.

Zene

A hetvenes évek végétől látszólag a punkhullám oldalvizén addig ismeretlen, extrém műfajok virágzása kezdődött a rockzenében.

A gazdag pályafutását 1981-ben még Test Department néven kezdő, munkanélküli fiatalokból álló zenészkollektíva hamar rájött arra, hogy céljaik érdekében hatásosabb, ha drága gitárok helyett inkább fémhulladékból összerakott „ütőhangszerekhez”, később pedig a mind fontosabb szerephez jutó elektronikus hangkeltő eszközökhöz nyúlnak, és ezeket néhány jellegzetes, tipikusan militarista konnotációjú fúvós hangszerrel, mindenekelőtt skót dudával, no meg katonai kürttel egészítik ki. A részben a pénztelenség szülte ötlet, a fémmel ütött fémdarabok hangja mindenkiben természetes módon keltette fel az ipari zene képzetét, miközben a Test Dept szigorúan ügyelt arra, hogy szerzeményeikben megtartsák a néha komplex ritmikai szerkezetet.

Ők már az ipari zene második hullámát képviselték, olyan elődök nyomdokain, mint a műfaj névadói, a Throbbing Gristle és Monte Cazazza, Boyd Rice/NON vagy a korai Cabaret Voltaire és az SPK. Részben a felsoroltak hatása tükröződött abban is, hogy minden fellépésük performansz volt, és a rituáléhoz rendre hozzátartozott a színpadon felhalmozott, sokszor roncsokból és hulladékból improvizált hangkeltő eszközökből kialakított installáció. Egyedivé tette őket hangsúlyosan baloldali politikai üzenetük és a tettekben, gesztusokban is manifesztálódó kiállás az ipari társadalom gyalogjaiért, a dolgozó emberekért, a szinte ortodox marxista alapon értelmezett munkásosztályért. Mindez alapvetően különbözött elődeik és pályatársaik sokszor obskúrus, okkult szimbolikában és szexuális referenciákban tobzódó, a politikai hagyományhoz, mindenekelőtt a totalitárius (náci/kommunista) vizuális szimbolikához csupán a megbotránkoztatás szándékával nyúló gesztusaitól. Az eredeti jelszó még Monte Cazazzától eredt, „Industrial Music for Industrial People!” (kb. ipari zenét az ipari társadalom emberének), de ezt valós politikai tartalommal a Test Department töltötte fel. A nyolcvanas évek thatcheri Nagy-Britanniája bővelkedett az akut társadalmi és osztálykonfliktusokban, és nem volt kérdés, hogy melyik oldalra álljanak, például 1985-ben a dél-walesi sztrájkoló bányászok kórusával készítették el Shoulder to Shoulder című lemezüket. Ám a szolidaritás e tekintetben átnyúlt a vasfüggönyön is, amit ennek a lemeznek a zárószáma, a Gdansk mindennél jobban bizonyít.

1985 volt az az év is, amikor a Test Dept először látogatott Magyarországra, s két helyszínen, egy szegedi klubban és a városligeti Petőfi Csarnokban is felléptek. 1996-ig rendre ismétlődő koncertjeik erőteljesen inspirálták a hazai kísérleti zenei szcénát: mindenekelőtt az ipari zene magyar pionírjait, az Art Decót, a Bp. Service-t, később a CMC-t. Ám jellemző, hogy a kilencvenes évek elején, az azóta le­égett Globe Színházban tartott koncertjük után ők tartottak elektronikus tánczenei – azaz „acid” – partit a közeli Fiatal Művészek Klubjában, amivel a hazai partiszíntérnek is adtak egy jókora lökést. Ez már az a korszakuk volt, amikor programjukba illesztették a többi közt az ipari/EBM elődökből is építkező technó/house/trance típusú e-tánczene leleményeit – illusztrációként elég visszahallgatni az id. Bush elnök öböl-háborús beszédére építő New World Order című maxit 1991-ből vagy az 1995-ös, dub-, breakbeat- és keleti zenei hatásokat is integráló Totality című albumot. Az egyre inkább elektronikus zenei produkcióvá váló zenekar 1997 után hosszú időre eltűnt, és csak 2014-ben kezdték újra, megújult felállással. Huszonkét év után, tavasszal jelent meg Disturbance című albumuk, amelyet most Budapesten is bemutattak.

Az erőteljes hangképekben utazó, hazai elektro/tech/indusztriál, nem mellesleg a Test Deptet is remixelő DJ Kraak szólóprojektje, a Living Totem remek felvezetésnek bizonyult a Test Dept feszes, vetítéssel és markáns politikai üzenetekkel kísért, szuggesztív programjához. A zenekar turnéfelállásában immár egy Angliában élő magyar srác, Gergő áll az elektronikai állvány mögött, műsoruk szinte teljesen a friss, szinte a gyökerekig visszanyúló album anyagára épül, ami kétségtelenül korrekt folytatása a klasszikus TD-hagyományoknak. A lüktető, fémes ritmusokra boruló sötét szintiszőnyegek, a gazdagon adagolt hangminták, az energikus dobolás és az inkább kántálás­szerű vokálok a színpadon is módfelett hatásos elegyet alkottak. Ehhez jött a zenével szinte egyenrangú vetítés, amelynek vezérmotívuma a hiéna volt, de az utolsó, recsegő kürtszóval felvezetett számban Speak Truth to Powerben az aznapi Erdoğan-látogatásra is reagáltak. Miközben a vetítővásznon a két vezető szívélyesen üdvözölte egymást, a képek alatt egybeolvadt a nevük, és ezt olvashattuk: „Fuck Ordoban”.

A38 hajó, november 7.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.