Koncert

Apparat

Zene

Ha van egy Massive Attack rendszámú autónk, amely százhússzal száguldozik a kanyargós úton, kicsit belekoccan a régebbi Coldplay-dalokat magasan éneklő Chris Martinba, megkarcol egy mélynyomót és egy DJ-pultot, majd frontálisan ütközik egy szimfonikus zenekarral, akkor az út végére megszületik az Apparat. A zenei sokszínűség nem meglepő, a német Sascha Ring az elektronikus zene minden szegletét bejárta már a technótól az ambientig, saját projektjei mellett pedig létrehozta a Moderat nevű formációt, a Modeselektor nevű technóduóval. Az utóbbit inkább a slágergyártás, a popos vonal és a nagy tömegek megmozgatása jellemzi, míg az Apparatot az elmélyedés, a kreatív energiák áramlása, és amelyben Ring szerint fontosabb a hangzás, mint a ritmus.

A mostani budapesti fellépésen a határok elmosódásának kitűnő illusztrációja volt, hogy a csellista Philipp Thimm egy ponton basszusgitárt ragadott, hogy a hegedűsből gitáros lett, a trombitásból meg DJ. A metamorfózis folyamatos volt, az elektronikus alap végig megmaradt, hol lágyabb, klasszikusabb ütemekkel, hol durvább basszussal kiegészülve. A pszichedelikus élményt csak fokozta Ring földöntúli hangja – mintha egy szirén szólt volna a közönséghez. Ez a zene önmagában is elegendő egy komolyabb triphez, a Müpa kiváló akusztikája pedig szinte röpítette a hangokat, de a hatás a fénytechnikától lett igazán ütős. Néha elvakították a reflektorok a közönséget, a „krikszkraksz” alakzatban felállított LED-ek pirosan és fehéren villództak, követve az ütemet, a lágy-kemény zenei váltakozást. Végeredményben egy hangversenyteremben tartott visszafogott elektrobuliba csöppentünk, ahol az Apparat szavak nélkül, csupán fényből és hangokból csinált emlékezetes színházat.

CAFe Budapest, Müpa, október 10.

 

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.