Koncert

Apparat

Zene

Ha van egy Massive Attack rendszámú autónk, amely százhússzal száguldozik a kanyargós úton, kicsit belekoccan a régebbi Coldplay-dalokat magasan éneklő Chris Martinba, megkarcol egy mélynyomót és egy DJ-pultot, majd frontálisan ütközik egy szimfonikus zenekarral, akkor az út végére megszületik az Apparat. A zenei sokszínűség nem meglepő, a német Sascha Ring az elektronikus zene minden szegletét bejárta már a technótól az ambientig, saját projektjei mellett pedig létrehozta a Moderat nevű formációt, a Modeselektor nevű technóduóval. Az utóbbit inkább a slágergyártás, a popos vonal és a nagy tömegek megmozgatása jellemzi, míg az Apparatot az elmélyedés, a kreatív energiák áramlása, és amelyben Ring szerint fontosabb a hangzás, mint a ritmus.

A mostani budapesti fellépésen a határok elmosódásának kitűnő illusztrációja volt, hogy a csellista Philipp Thimm egy ponton basszusgitárt ragadott, hogy a hegedűsből gitáros lett, a trombitásból meg DJ. A metamorfózis folyamatos volt, az elektronikus alap végig megmaradt, hol lágyabb, klasszikusabb ütemekkel, hol durvább basszussal kiegészülve. A pszichedelikus élményt csak fokozta Ring földöntúli hangja – mintha egy szirén szólt volna a közönséghez. Ez a zene önmagában is elegendő egy komolyabb triphez, a Müpa kiváló akusztikája pedig szinte röpítette a hangokat, de a hatás a fénytechnikától lett igazán ütős. Néha elvakították a reflektorok a közönséget, a „krikszkraksz” alakzatban felállított LED-ek pirosan és fehéren villództak, követve az ütemet, a lágy-kemény zenei váltakozást. Végeredményben egy hangversenyteremben tartott visszafogott elektrobuliba csöppentünk, ahol az Apparat szavak nélkül, csupán fényből és hangokból csinált emlékezetes színházat.

CAFe Budapest, Müpa, október 10.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.