mi a kotta?

Díszeléadás

  • mi a kotta
  • 2019. november 17.

Zene

„Május 6. Reggelre az idő kitisztulván, a cs. k. csapatok a pesti gyakorlótérre kivonultak s az oda 10 órakor érkezett Császár Ő Felsége előtt elléptettek. A csapatok ezután összpontosított állást foglaltak, nagyobb tűzbeni gyakorlatokat hajtottak végre, melyeknek végét nagyszerű tüzérségi tüzelés jelölé, az összes ütegek csatavonalba állván. Ő Felsége e hadgyakorlatok fölött legmagasabb megelégedését kifejezni méltóztatott; az ünnepély díszét Albrecht Főherceg s a többi itt lévő Főhercegek Ő Fenségeik jelenlétén kivül leginkább az emelte, hogy Császárné Ő Felsége lóháton volt jelen a csapatszemlénél. Délutáni 3 órakor az ágostai és helvét hitvallásúak küldöttségeit fogadta Ő Felsége magánaudiencián. Ezután a budapesti szépművészetkedvelők pompásan díszített albumot nyújtottak át Ő Felségeiknek; az átnyújtó küldöttséget műegyesületi elnök gróf Andrássy Manó és választmányi elnök báró Prónay Gábor vezette. Ez utóbbinak Ő Felségéhez intézett magyar beszédére Ő Felsége szintén magyarul nehány kegyes szóval válaszolt s az album művészeit magának egyenként bemutattatni méltóztatott. 4 órakor udvari ebéd, este a pesti magyar színházban diszeléadás volt, melyről laptestvérünk a Vasárnapi Újság színügyi rovata bővebben szólott.”

Így számolt be 1857-ben a kormányzat félhivatalosa Ferenc József és ifjú neje magyarországi körútjának legsűrűbb pest-budai napjáról. A csupán futtában említett esti előadás egy különleges opera, egy „alkalmi díszmű” bemutatója volt: az Erzsébeté, amelyet Erkel Ferenc és a két Doppler fivér, Ferenc és Károly kalákában komponált. A Sissi tiszteletére szerzett háromfelvonásos opera középső, erkeli részét szombat este koncertszerű formában vehetjük magunkhoz; a címszerepet, vagy­is a majdani Szent Erzsébet szólamát Kolonits Klára énekli majd (Erkel Színház, október 19., fél nyolc).

Erkel mellett persze Liszt Ferencet is emlegetnünk illik, hiszen születésének esedékes 208. évfordulóját is koncertek sora köszönti, melyek közül itt most mégis legyen elegendő mindössze a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának hangversenyét hirdetni (Zeneakadémia, október 22., fél nyolc). A Vajda Gergely által el- és levezényelendő programot ugyanis Liszt utolsó szimfonikus költeménye, A bölcsőtől a sírig nyitja majd, hogy aztán a koncert egy másik magyar világpolgár és zseni, Ligeti György Csellóversenyével záruljon.

És végül említsük a két világnagyságot, akik e napokban hozzánk érkeznek majd, hogy külön-külön nyilvános audiencián fogadják a művészetük előtt hódolni vágyókat. Előbb jövő kedden a tenor Juan Diego Flórez (képünkön) áriaestje vár reánk: igaz, nem az eredetileg tervezett helyszínen, az Arénában, ám ennek – ha a szervezők tán nem is – a szerencsés jelenlévők bizonnyal örülni fognak (Erkel Színház, október 22., fél nyolc). Csütörtökön azután az egészen másfajta muzsikusalkatú, csodálatos zongorista, Jevgenyij Koroljov szólóestje ígérkezik: Rameau, Händel, Domenico Scarlatti, no meg természetesen Bach billentyűs darabjaival (Zeneakadémia, október 24., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.