Lemez

World music: jobbára

Zene

a mindenséget vesszük számba, de most leragadtunk Kelet-Európában.

Provinz Posen Ahogy a dakoták már régen megmondták, egy seggel nem lehet két lovat megülni; főleg, ha más irányba tartanak. Az egyik a nagy-lengyelországi vajdaság népi hangszerei, a másik a poznańi elektronikus színtér felé. A Provinz Posent alkotó Michał Wiroszko, Michał Szturomski és Szymon Waliszewski sem tehetett mást: miután alámerültek felkutatni az archaikus dudák, hegedűk, klarinétok emlékeit, egy rakás hangmintával gazdagodva abszolút friss – és döntően elektronikus alapú – muzsikával álltak elő. Ehhez persze nélkülözhetetlen volt az az íz, ami a tradicionális darabokból és hangszerekből áradt, úgyhogy be kellett venni a buliba hús-vér népzenészeket is (mint az énekes Daga Gregorowicz és Malwina Paszek, illetve a klarinétos Jerzy Mazzoll). Így aztán két idő, két világ, két kultúra találkozott bemutatkozó albumukon – olykor csak odabiccentve egymásnak, máskor viszont összeborulva, mint a Moje Życie című számban; amely akkorát üt, hogy még a dakoták is elgondolkodhatnak a hallatán. Kár, hogy aztán maga alá temeti a jeges beat. (Wytwórnia Krajowa, 2019)


 

 

 

alá

Otava Yo: Do You Love A szentpétervári Otava Yo még nem olyan népszerű, mint a Leningrad együttes, de azért nem kell félteni. Most lemezfronton is belehúzott, filmes körökben pedig verhetetlen. Sumetskaya című nótáját 25 millióan látták, míg a Once Upon a Time on a High Hill és az Oh, Dusya my Marusya a Los Angeles-i és New York-i filmfesztiválon tarolt. Nincs mese, jók az arcok, jók a népi hangszerek, jók az állatok, jók a szénaboglyák – szóljon, aki látott már hitelesebb orosz agrárzenekart.

A baj mindössze az, hogy ami látványban azonnal lejön, az lemezen szolidabban érvényesül. Muszáj mögé vetíteni az atlétatrikót usankával, különben nincs meg az a sajátos hatás. A humorral könnyebb dolgunk van, az valahogy élből… Persze mindez egy árva kopejkát sem érne, ha az Otava Yo hangoltsága nem szippantaná olyan mélyre a hallgatót. Ha a tradicionális orosz dalokat nem szűrték volna át „Russian Beat”-nek becézett stílusukon. Ez a soványka nyelvi lelemény ugye a Balkan Beatre utal, de itt nincs semmi diszkó, ez tisztára akusztikus buli, a legjobb pillanataiban (Guelder-Rose Berries, Sumetskaya) állig rockosan. Játszanak közben vagy húszféle hangszeren, és baromi jól énekelnek mind; szóval én végül is emelem kalapom. Koncerten elragadóbb, de ez a dobásuk lemezjátszón is igazán szerethető. (ARC Music, 2019)


 

 

 

 

Korjen: Sabur A prágai Korjen története 2010-ben kezdődött, amikor egymásra csodálkozott egy szlovák, egy bosnyák és egy lengyel énekesnő. Nem volt nehéz dolguk, hiszen ugyanaz a szenvedély fűtötte őket: új ruhába bújtatni kedvenc szláv dalaikat. Hasonló esettel persze már csomószor találkozhattunk, de a Korjen korántsem merül ki a népzene elkötelezett tolmácsolásában. Mondhatni, éppen ellenkezőleg. A három hölgy ugyanis három olyan kísérőt választott, akik mindent megtesznek, hogy szétfeszítsék a kelet-európai hagyományt.

Ettől a „konfliktustól” válik roppant különlegessé második albumuk, a Sabur. Megindító szépségű az ének, mint amikor a legtisztább forrásból… Külön-külön is, de hármasban végképp. Ám ami mögötte, alatta vagy az isten tudja, honnan szól, az mintha valami más világból csöppent volna a szlávba – az úgy fest, mint a legvadabb space rock. És ami a legdurvább: együtt van az énekkel mégis. Mit mondjak, régóta nem hallottam ilyen izgalmas muzsikát északi szomszédainktól, és ha beérték volna rövidebb menetidővel, akkor egy tökéletes korongot tettek volna az asztalra. De azért a „majdnem” se kutya. (Indies Scope, 2019)


 

 

 

 

Parno Graszt: Már nem szédülök / Rolling back A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Paszab faluban már tizenöt éve futott a Parno Graszt, amikor 2002-ben a hazai és nemzetközi érdeklődés fókuszába került. Bemutatkozó albuma, a Rávágok a zongorára az európai világzenei rádióslista hetedik helyére tornászta magát, külföldi turnék sorozatát vonva maga után. Előbb Közép- és Nyugat-Európát hódították meg, aztán Indiában és az Egyesült Államokban mutatták meg, hogy mire képes névadójuk, a fehér ló: friss és könnyed pörgésre roskadásig, mérhetetlen letisztultsággal és magával ragadó bájjal. A Parno Graszt kifogástalan „bulizenét” művelt abban az időben, amikor még vonzó volt ez a fogalom. 2011-ig még három albumot vettek fel, és abban az időben örömmel egyeztünk ki abban, hogy nem akarnak többet vagy mást, mint amit megszerettünk.

Most viszont annak örülhetünk, hogy nyolc év alatt annyi friss hatás érte a bandát, hogy nem kellett ismételnie magát. Nem arra gondolok, hogy a Petőfi rádió kérésére a Parno Graszt is elkészítette a maga Quimby-feldolgozását. Hanem hogy éppolyan meggyőzően nyúlnak a magyar vagy balkáni népzene, mint a sanzon vagy a pop felé. Csak egy kis vérfrissítés, Oláh Heléna hangja, és máris… Pillanatnyilag az európai rádióslista (www.wmce.de) harmadik helyén virít az új Parno Graszt-album, ami lássuk be, már-már a csúcs! (Fonó Budai Zeneház, 2019)

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.