Átmentve

  • m. l. t.
  • 1998. február 26.

Zene

Az a telt ház, szóval az a tizenkét-tizenhárom ezer, aki a belépőjét kipengette, igazán rászolgált arra a kegyes csúsztatásra, hogy - majd idővel - egy Zeppelin-koncertre emlékezzen vissza. Jimmy Page és Robert Plant pediglen éppen annyi elismerésre szolgált rá, mintha húsz évvel ezelőtt jártak volna erre.

Az a telt ház, szóval az a tizenkét-tizenhárom ezer, aki a belépőjét kipengette, igazán rászolgált arra a kegyes csúsztatásra, hogy - majd idővel - egy Zeppelin-koncertre emlékezzen vissza. Jimmy Page és Robert Plant pediglen éppen annyi elismerésre szolgált rá, mintha húsz évvel ezelőtt jártak volna erre.

Arab meg indiai muzsikusokat ígért a Népszabadság, és bár felpörögtem ettől, most már nem bánom, hogy csak így négyesben. Az uraknak igazuk volt: mégiscsak snassz lett volna, ha csak úgy lereprózzák a három évvel ezelőttit. Azzal az erővel akár azt is mondhatnák magukról, hogy ők a Led Zeppelin.

Ez így korrekt. Új számokat írtak, mi mást akarhatnának megmutatni a közönségnek. Amelyről, persze, tudni lehet, leginkább az egykori Zeppelin-számokra vár. Innen már csak jó ízlés meg arány dolga, miként érvényesül e "kiegyezés".

Részemről rendben. Nem gondolom a hamarosan megjelenő Walking Into Clarksdale-ről, hogy a kedvenceim közé emelem, más kérdés, az utolsó Zeppelin-lemezekre sem emlékszem olyan könnyű szívvel. De akkor is. Jimmy Page és Robert Plant a Budapest Sportcsarnokban anélkül tudott "átmenteni" egy legendát, hogy sárossá vált - hogy sárossá váltak - volna. Márpedig korántsem csak a repertoárról van szó. Hanem arról, hogy a Zeppelin játszott így: koncertről koncertre újraértelmezett, alkalmasint egymásba csúsztatott számokkal. (Jé, hová tűnt a Whole Lotta Love, hopp, hogy kerül ide a Stairway To Heaven? - erre gondolok.) Miközben, mondom - jó ízlés meg arány dolga -, meg lett kapva a magunké.

Az ucsó szám ment, amikor visszaindultam a szerkesztőségbe. A lépcsők mélyén egy fiatalember üldögélt, onnan már nem nagyon hallhatott, meg amúgy is be volt tépve szegény. "Erre vártunk egész életünkben" - ezt dünnyögte újra és újra.

Bizony.

m. l. t.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.