Koncert

Az álom élet

A Tindersticks Budapesten

  • - minek -
  • 2012. június 17.

Zene

Nem lehetünk eléggé hálásak azért, hogy végre - vagy két évtizedes, azért megszakításoktól sem mentes pályafutásuk során először - Budapesten koncertezett a legendás, eredetileg nottinghami kollektíva. Pedig egyszer már úgy tűnt, minden remény elveszett:

hat sikeres lemez elkészülte után előbb köhögni kezdett a gépezet, majd egy utolsó, 2006-os koncertet követően tartós hibernálásba kerültek. 2008-ban azután Stuart Staples énekes-gitáros dalszerző és még két alapító tag (Dave Boulter billentyűs/mindenes és Neil Fraser gitáros) újraalakította a Tinderstickset. Azóta már három lemezt is készítettek, közte a legutóbbi, idén februárban kijött The Something Rain címűt, ami jóval több puszta értékőrzésnél: túlzás nélkül állíthatóan a kilencvenes években készült klasszikusokhoz is mérhető, a legszebb hagyományokhoz méltó albumot raktak össze megannyi erős, varázsos hangulatú számmal.

Mindez biztató előjelnek is tűnhetett, hiszen a budapesti koncertjüket, akárcsak az egész turnét, a friss lemez promotálásának szentelték. Ehhez képest az első blokk a régi jó számokból áll - köztük az első, 1993-as albumról elővarázsolt Blood, az eredetileg 99-es If You Looking For A Way Out vagy a Dicks Slow Song a legendás Curtainsről. Ezzel - amellett, hogy perfekt hangulatba hozza a produkcióra amúgy is kiéhezett közönséget - a zenekar meg is világítja a műsor összeválogatásának logikáját. Csak a patinás darabok vagy a legújabbak játszhatnak - előbbiek tökéletesen jelölik ki az új album dalainak helyét a mind terjedelmesebb életműben.

A produkció kiérleltsége, a zenekari tagok kvalitásai, az egyes számok hangszerelésében és az egész program megszerkesztésében megmutatkozó, kellő érzékenységgel és persze hibátlan zenei érzékkel átitatott profizmus - minden adott a sikerhez. Ennek megfelelően a bő másfél óra úgy telik el, hogy a publikum tátott szájjal, de leginkább ringatózva figyeli, amint a színpadon új életet lehelnek a már lemezen is erősnek tűnő dalokba. Az elegánsan öregedő, most éppen decens középkori úriembert alakító Staples orgánumáról mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy igazán markáns lenne - de ez csak a látszat! Amikor, többnyire behunyt szemmel, néha gitárját pengetve belefog a dalok strófáiba, szemét-fülét hegyezi mindenki. Neil Fraser gitáros látszólag puritán, de hatásos, a dalokban rendre központi jelentőségű akkordbontogatásai, David Boulter billentyűfutamai, valamint a vibrafon- és harangjátékszerű ütőhangszerekből kicsiholt hangjai és a több mint óramű-pontosságú alapok (a billentyűket is kezelő Dan McKinna basszer és a zseniális dobos, Earl Harvin főszereplésével) tökéletes audiokulisszát szolgáltatnak - s ki ne hagyjuk a hatodik zenekari tagot, a kiváló szaxofonos Terry Edwardsot sem. Többnyire inkább lassú vagy középtempós, csak ritkán begyorsuló dalokat játszanak: rockból, sanzonból, bluesból, soulból, (krimi)dzsesszből építkező, de már első hallásra is tökéletesen szervültnek tűnő zenéjük szó szerint lebilincselő, a bölcsen szomorkás dalszövegek pedig ott kopogtatnak az agyban. Az új dalok (a Show Me Everythingtől a Slippin' Shoesig) tényleg elbűvölőek, s mikor zajos siker után előjönnek a feszített esti program miatt is rövidre szabott kétszámos ráadásra, még megkapjuk a tündéri I Know That Lovingot is. Annyi biztos: megcsinálták az esténket.

A38 hajó, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.