Koncert

Fennakadt szemek

A Sleep Budapesten

  • - vincze -
  • 2012. június 17.

Zene

Kicsit érthetetlen volt Matt Pike gitáros motivációja erre a turnéra, hiszen másik zenekarának, a barbár stoner-metált nyomató High On Fire-nak most jött ki új lemeze, a kiválóan sikerült De Vermis Mysteriis. Épeszű zenész az aktívabbik zenekarát rugdalná el turnéra, pláne, ha annak friss lemeze van, a Sleepé pedig - legendastátusz ide vagy oda - mégiscsak egy olyasfajta nosztalgia-összeállás, amilyet a Kyuss is meglépett nemrég, hiszen a zenekar utoljára több mint tizenöt éve járt stúdióban.

Az akkor, 1995-ben elkészített lemez, a hírhedt Dopesmoker egyetlenegy, több mint egyórás számával, ami a legdurvább szélsőségekig vitte el az akkortájt felfutó stonerhullám zenéjét, melegágyául szolgált olyan későbbi alapzenekaroknak, mint a Weedeater vagy a Bongzilla, és annyira kivágta a biztosítékot a zenekar kiadójánál, hogy kerek perec megtagadták a kiadását. A huzavonában megfáradt Pike és Al Cisneros basszusgitáros feloszlatta a zenekart: előbbi ugye a High On Fire-ral lett underground hős, utóbbi pedig OM néven csinált zenekart, de többek közt megfordult a stoner-doom supergruppként felálló Shrinebuilderben is.

Ezen az estén viszont egyáltalán nem tűnt indokolatlannak a Sleep újraformálása. (Annál inkább az előzenekar, az A Storm Of Light jelenléte, akik ennél a zárójeles mondatnál többet nem is érdemelnek, hiszen valószínűleg úgy vélik: azzal, hogy Josh Graham, a Neurosis látványfelelőse gitározik és énekel náluk, valami különleges, istentől való felhatalmazásuk van arra, hogy azt a fajta klisés, sehova sem vezető, unalmas posztmetált játsszák, ami már az Isisnél is fárasztó volt három album után, maga a Neurosis pedig tizenéve maga mögött hagyta.) A zenekar a rögtön a nyitás után elővezetett, nem kicsit megrövidített Dopesmokerrel bebizonyította, hogy nem véletlenül számít a legnagyobb legendának a színtéren. Szívszaggatóan görögtek a hipnotikus, lassú, fájdalmas témák, és a zenészek fazonja is pontosan ugyanannyira meghökkentő volt, mint amilyen maga a zene: Matt Pike félmeztelenül, rommá tetovált háttal villantott kegyetlen kőművesdekoltázst és decens sörpocakot a pipaszárlábai fölött, Al Cisneros pedig valahogy úgy nézett ki, mintha az Esőember Ray Babbittjét egy jó ötvenes, alkoholista Cliff Burtonbe oltották volna, ahogy szinte félénk mozdulatokkal játszott a Rickenbacker márkájú basszusgitárján, illetve igen ritkán énekelt - kicsit egy ősöreg Ozzy Osbourne hangján. A Club 202 hangosítói szerencsére a trióban felálló zenekarral - doboknál Jason Roeder a Neurosisból; gondolom, miatta kellett elviselnünk az előzenekart, de cserébe legalább hozta a hangszerén a kötelezőt - úgy bírtak el, hogy a hangzás nemcsak pusztán elviselhetőre, de kimondottan jóra is sikerült, így a Sleep előadása gyakorlatilag zavartalan utazás lehetett a kilencvenes évek közepébe, ahol három elborult agyú figura jammelt valami koszos, büdös próbaterem mélyén másfél órán keresztül, fennakadt szemekkel.

Club 202, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?