Az ajtók záródnak - Kertesi Gábor: A társadalom peremén (könyv)

  • Kerényi György
  • 2005. július 14.

Zene

A legendás Kemény-Havas-Kertesi fedezetsornak a közgazdaságtudomány és a statisztika furcsa jeleit leginkább alkalmazó játékosa, Kertesi Gábor A társadalom peremén címmel jelentette meg a 90-es évek eleje óta írt roma foglalkoztatási és oktatási tanulmányait...
A legendás Kemény-Havas-Kertesi fedezetsornak a közgazdaságtudomány és a statisztika furcsa jeleit leginkább alkalmazó játékosa, Kertesi Gábor A társadalom peremén címmel jelentette meg a 90-es évek eleje óta írt roma foglalkoztatási és oktatási tanulmányait, megspékelve a - még Mortimer előtti - "Ki a cigány" vitában letett véleményeivel. Nem szívderítő olvasmány. Imponáló, ahogyan egymásra épülnek Kertesi elemzései, és riasztó látni a jól felépített bizonyítékokból, ahogyan a cigányok beleragadtak az elmúlt 15 év makroszociológiai (végeredményben persze politikai) mocsarába. Alámerülésük 20 éve, a szocialista gazdaság összeomlásakor kezdődött ugyan, de számon kérni mindezt érdemben csak a rendszerváltás óta lehet.

Nem rajtuk persze, ahogyan Kertesi elemzései is meggyőzően bizonyítják minden önhibaelmélet tudományos megalapozatlanságát. Mindez nem fogja meghatni a "nem szokta a cigány"-t mantrázó átlagpolgárt, de hátha elgondolkodtatja végre a közbeszéd szereplőit. Mert a romák foglalkoztatásának és oktatásának végzetesen összegabalyodott viszonyrendszerében nem vágnak utat a "tanuljanak és dolgozzanak sokat, mert aki akar, annak lesz is" típusú meg-közelítések. Aki akar, mondhatom én bátran a gyerekeimnek, annak könnyebben lesz, csak hát szabad identitásválasztás ide vagy oda, stipi-stopizhat bármily lelkesen jól szabott társadalmi tagságot magának egy roma, ólommellényben kénytelen megdolgozni érte.

Az a bizonyos bőrszín (tágítsuk: és a társadalmi státusról valló egyéb kulturális jelentések) valahogy nem engednek meg errefelé megkülönböztetésmentes bánásmódot (lássuk, mit tud majd ezen változtatni az egyenlő bánásmódról szóló törvény), ahol pedig nem intézményi, adminisztratív akadályok lökdösik vissza a megkapaszkodni, netán feljebb jutni vágyót, ott részben spontán módon (eredetileg "színvak" intézkedések következményeként [lásd a "white flight" jelenséget, amikor élve a szabad iskolaválasztás jogával a magasabb társadalmi státusúak elviszik gyerekeiket az elcigányosodó iskolából]), részben a közelmúlt társadalompolitikájának, illetve a gazdaság összeomlásának okai miatt erősödnek a cigányságot sújtó társadalmi egyenlőtlenségek.

Kertesi nem homályos etnospecifikus jellemzőkben véli megta-lálni az iskolai kudarcok okát, de még ezen virulens elméletnek azt a megengedőbb, nem a roma családokat okoló válfaját sem vallja, miszerint az iskola képtelen alkalmazkodni a romák kulturális másságához: ennél keményebb, megfoghatóbb tényeket kapcsol össze. Kereslet-kínálati és költség-haszon számításokkal alátámasztva az iskolaválasztás racionalitását, a családi továbbtanulási döntések ökonómiáját végeredményben csak oda jut, hogy a romák oktatási hátrányainak felerősödése a rendszerváltás foglalkoztatási sokkjának, az egymillió munkahely megszűntének és az iskolázatlan munkaerő iránti egyre csökkenő igénynek tudható be. Az iskolázatlanság oka tehát a szegénység, a tömeges, tartós munkanélküliség, strukturális okok tehát, amelyeket

erős abronccsal

szorítanak össze a - néha pusztán statisztikai előrejelzések alapján működő, de ettől éppolyan igazságtalan és jogtalan - diszkriminációs mechanizmusok.

A strukturális bizonyítékok ellenére - vagy tán épp ezért - különösen izgalmasak azok a fejezetek, amelyek a szegénység indirekt úton, a család belső viszonyai, életmódja, értékei, vagyis a "szegénység kultúrája" révén érkező iskolai következményeit taglalják. Anélkül, hogy belemennénk abba, hogy a struktúra vagy az underclass determinizmusa volt-e előbb (rasszisták, ne reménykedjetek: hát persze, hogy az előbbi), és hogy a nincs-telenség vagy a motiválatlanság dönt-e el sorsokat abban a mezőben, ahol

már nem az előítélet

pusztít, hanem a településszerkezet/foglalkoztatási helyzet/szülői iskolázottság faktuális ingoványa, mindez nem változtat azon, hogy lassan a második generációnak születnek gyermekei, amióta először lökte ki magából a cigányokat a gyár. És ahogy nagypapának, aztán apunak sem volt, nagy eséllyel a XXI. század cigány gyerekének sem lesz állása. Minden évfolyamnak - mutatja be Kertesi - megvan az a 20 százaléka, amelyről szinte biztosan állítható, hogy később munkanélküli lesz.

Persze, persze, kihullottak közülünk is (magyarokból, kövessük a cigány beszédet) jó páran a rendszerváltással szétszakadozott hálón, de Kertesi elemzései pregnánsan láttatják azt is, hogy ahol mindenkinek szar, ott sem egyformán szar minden hasonló piaci "értékű" munkaerőnek: a legdepressziósabb vidékeken a legerősebb a foglalkoztatási diszkrimináció. Ahol sok alulképzett munkanélküli kapaszkodik a kevés, kvalifikálatlannal is beérő állásért, ott jóval kisebb az esélye romának hozzáférni a minimálbérhez, mint gazdagabb vidékeken. Kertesi tanulmányainak (is) egyik summája: a helyi társadalmi tagság biztosítása verhetne éket roma munkanélküliség és iskolázatlanság egymást pörgető fogaskerekei közé, ha már a régiók felzárkózása és fellendülő gazda-sága elmaradni látszik. (A szerző egyébként következetesen nem bírja megállni, hogy tanulmányai végén ne tegyen társadalompolitikai javaslatokat - lásd még Parti Nagytól: "Hass, alkoss, gyarapíts, s a haza jókat derül".)

A nemzetközi összehasonlító PISA-jelentés tanúsága szerint Magyarországon egyedülálló módon meghatározza az iskolai teljesítményt a családi környezet. Döntően a szegénység felel azért, hogy rosszul teljesítenek a hátrányos helyzetűek gyerekei az iskolában, ennek következménye az, hogy a romák kevéssé taníttatják tovább a nyolc osztály után gyerekeiket. Mindezeket felerősítik azok a szegregációs folyamatok, amelyekkel bőségesen foglalkozik a kötet: holott, olvashatjuk, pontosan növekvő szegregálódáskor erősödik fel a szülői háttér szerepe a tanuló eredményességében. Vagyis a magyar szegregáló - a hátrányos helyzetűeket külön iskolába, külön osztályba terelő - iskolarendszer ahelyett, hogy megpróbálná kompenzálni az iskolán kívüli erők egyébként is meghatározó hatását a gyerekek teljesítményében, egyedülállóan felerősíti a származással járó egyenlőtlenségeket. (E felismerés eredménye az, hogy a kudarcot vallott felzárkóztató normatíva helyett - amely elvileg pénzt próbált oda adni, ahol a legszegényebbek tanulnak, a gyakorlatban viszont a szegregáció felerősíté-sével nemhogy növelte volna, de csökkentette az iskola "hozzáadott értékét" - két éve integrációs normatívával, sőt várhatóan szegregált iskolák bezárásával igyekszik "összekeverni" a gyerekeket az oktatásirányítás.)

Valaminek történnie kell a szabad iskolaválasztás liberális dogmájával is (legalább legyen kötelező sorsolni az iskoláztatási körzetükön kívülre jelentkezők között, mondom Kertesivel), előbb-utóbb talán a modern pedagógia módszereit sem csak az elit iskoláiban használják, s egyszer talán nem csak emelt díjas SMS-sel szavazhatunk majd társadalmi tagságot a romáknak.

Osiris, 2005, 532 oldal, 3480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.