Kép által homályosan - Gerhard Richter festményei (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2005. július 14.

Zene

Eredetileg a Parttalan realizmus címet akartam adni az írásnak, kölcsönvéve a gaz filozófustól, Roger Garaudytól a jelzős szerkezetet...
Eredetileg a Parttalan realizmus címet akartam adni az írásnak, kölcsönvéve a gaz filozófustól, Roger Garaudytól a jelzős szerkezetet, s arra céloztam volna vele, hogy Gerhard Richter kiállításának darabjai - a látszat ellenére - mind realista festmények, vagyis komolyan veszik, majd kitágítják, végül elhagyják a "konvencionális" realizmus határait; eliminálják, szétmossák a látványelvűség partjait, hogy ne bizonyíthassanak mást, mint a valóság "leképezhetőségének" lehetetlenségét sa lehetetlenre törekvés pátoszát. Pontosabban annak az áhítatos akarását, hogy ha már a valóság megragadha-tatlan is (objektív módon), a róla alkotott kép (legyen bármilyen hamis) új saz eredetinél élőbb rea-litásként nyilatkozhasson meg. Az "élő" jelző persze túlságosan bombasztikus, maradjunk Richter javaslatára annyiban, hogy az ábrázolás (az elkészült kép)

maga a valóság,

esetleg a valóság esszenciája, mely kitölti a valódi realitás helyét, sújra megfestve egyrészt ismét valósággá válik, másrészt "engedi", hogy gyakorlatozhassanak rajta a valóságkutatók. Magyarul: Richter festészetet fest, akár festmény, akár fénykép, akár valamilyen nyomat a kiindulás; számára a realitás a már elkészült, megfogalmazott vizuális interpretáció továbbértelmezését jelenti. Ugyanakkor realitáshűsége eltér a közvetített valóságot, a reprodukált, nyomatszerű világot festőkéétől, például a kortárs Malcolm Morleyétól, aki éppen az áttételt, a technikailag megképződött, második, de főleg esetleges realitást festi nyomatok alapján. Egyszersmind a "tradicionális" fotó- vagy hiperrealistákhoz sincs közvetlen köze, hiszen munkái egyrészt nem a megtévesztésen alapulnak, másrészt nem egy újraszerkesztett, dimenziót váltott kép megfogalmazására törekszenek. Richter sfumatós, monokróm vagy alig színes munkái tradicionálisan közelítenek a látottat láttató képhez, mondhatnánk a kép retorikájának eszközeit keresve rajtuk minden didaxis nélkül, hihetetlen érzékiséggel.

Munkáiban csak és kizárólag a megtörtént, a létező valóság játszik szerepet. 1972-ben az akkor 40 éves, az NDK-ból tíz éve az NSZK-ba emigrált festő 315 tablón több ezer kisebb-nagyobb fényképet állított ki Atlas címen. Portrék és divatfotók, riportképek és pornójelenetek, tájképek és amatőr fényképek, légi felvételek és konceptuális fotók, tehát minden, ami lefényképezhető, samit lefényképeztek egybetartozóvá sfőként: inventáriummá lett Richter gyűjteményében, őrületes tágasságban. A kiállítás jelentéktelen külsejű, a kornak megfelelően koncept artos hangulatot sugárzó katalógusa mintegy

természettudományos alapossággal

összefoglalta egyrészt - egyebek mellett - addig készült szürke monokróm festményeinek tematikáját, archiválta korábbi kapitalista realista munkáit, Turner és Caspar David Friedrich tájképeinek sajátos analízisét, a kor reprezentatív személyiségeinek portrégalériáját, de ami fontosabb, gyakorlatilag máig megszabta festészetfestészeti, festést festő tevékenységének kereteit.

Mindig is sejthető volt, hogy Richter atlasza, leltára nemcsak gyűjtemény, nemcsak az ötletek, vázlatok, meggondolt gondolatok és megfestett munkák lezárt főkönyve, mely épp csak jelzi, mit tűzött maga elé a festő, hanem vizuális adatbank gyanánt valóban a tervek pontos jegyzéke is, mely kulcsként alkalmazható a következő negyven év festészetében és annak megértésében. Ez a - a szó valódi értelmében - katalógus megmagyarázza, miként került Richter a nyolcvanas években a látszat szintjén absztrakt fest-ményeivel nagyon közel a heftige Malerei képviselőihez, smi az az alapvető különbség, mely nagyon is távol tartja őt amazoktól (nagy, színes, zaklatottnak tetsző művei makrofotón rögzített anyagfényképekhez kötődnek, sközvetve így talán Kepes György absztrakció-jára is utalnak), majd hogyan kanyarodott vissza a fénykép (és a történelem) realizmusához az évtized végén a Rote Armee Fraktion története fináléjának megörökítésével.

A hatalmas életműből néhány éve Gerhard Richter maga állította össze azt a 27 képből álló kollekciót, mellyel reprezentálni kívánja önmagát, így nem tehetünk mást, mint hitelesnek fogadjuk el a keresztmetszetet, mely szerencsére egy szálat sem vesz ki vagy szakít el abból a szövetből, mely Richter pályáját nézve megképződhetett bennünk. A festő a kortárs világművészet egyik legnagyobb élő alakja, technikailag és szellemileg feddhetetlen mester. Sne szégyelljük a bombasztot: klasszikus.

Ludwig Múzeum, augusztus 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.