Kép által homályosan - Gerhard Richter festményei (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2005. július 14.

Zene

Eredetileg a Parttalan realizmus címet akartam adni az írásnak, kölcsönvéve a gaz filozófustól, Roger Garaudytól a jelzős szerkezetet...
Eredetileg a Parttalan realizmus címet akartam adni az írásnak, kölcsönvéve a gaz filozófustól, Roger Garaudytól a jelzős szerkezetet, s arra céloztam volna vele, hogy Gerhard Richter kiállításának darabjai - a látszat ellenére - mind realista festmények, vagyis komolyan veszik, majd kitágítják, végül elhagyják a "konvencionális" realizmus határait; eliminálják, szétmossák a látványelvűség partjait, hogy ne bizonyíthassanak mást, mint a valóság "leképezhetőségének" lehetetlenségét sa lehetetlenre törekvés pátoszát. Pontosabban annak az áhítatos akarását, hogy ha már a valóság megragadha-tatlan is (objektív módon), a róla alkotott kép (legyen bármilyen hamis) új saz eredetinél élőbb rea-litásként nyilatkozhasson meg. Az "élő" jelző persze túlságosan bombasztikus, maradjunk Richter javaslatára annyiban, hogy az ábrázolás (az elkészült kép)

maga a valóság,

esetleg a valóság esszenciája, mely kitölti a valódi realitás helyét, sújra megfestve egyrészt ismét valósággá válik, másrészt "engedi", hogy gyakorlatozhassanak rajta a valóságkutatók. Magyarul: Richter festészetet fest, akár festmény, akár fénykép, akár valamilyen nyomat a kiindulás; számára a realitás a már elkészült, megfogalmazott vizuális interpretáció továbbértelmezését jelenti. Ugyanakkor realitáshűsége eltér a közvetített valóságot, a reprodukált, nyomatszerű világot festőkéétől, például a kortárs Malcolm Morleyétól, aki éppen az áttételt, a technikailag megképződött, második, de főleg esetleges realitást festi nyomatok alapján. Egyszersmind a "tradicionális" fotó- vagy hiperrealistákhoz sincs közvetlen köze, hiszen munkái egyrészt nem a megtévesztésen alapulnak, másrészt nem egy újraszerkesztett, dimenziót váltott kép megfogalmazására törekszenek. Richter sfumatós, monokróm vagy alig színes munkái tradicionálisan közelítenek a látottat láttató képhez, mondhatnánk a kép retorikájának eszközeit keresve rajtuk minden didaxis nélkül, hihetetlen érzékiséggel.

Munkáiban csak és kizárólag a megtörtént, a létező valóság játszik szerepet. 1972-ben az akkor 40 éves, az NDK-ból tíz éve az NSZK-ba emigrált festő 315 tablón több ezer kisebb-nagyobb fényképet állított ki Atlas címen. Portrék és divatfotók, riportképek és pornójelenetek, tájképek és amatőr fényképek, légi felvételek és konceptuális fotók, tehát minden, ami lefényképezhető, samit lefényképeztek egybetartozóvá sfőként: inventáriummá lett Richter gyűjteményében, őrületes tágasságban. A kiállítás jelentéktelen külsejű, a kornak megfelelően koncept artos hangulatot sugárzó katalógusa mintegy

természettudományos alapossággal

összefoglalta egyrészt - egyebek mellett - addig készült szürke monokróm festményeinek tematikáját, archiválta korábbi kapitalista realista munkáit, Turner és Caspar David Friedrich tájképeinek sajátos analízisét, a kor reprezentatív személyiségeinek portrégalériáját, de ami fontosabb, gyakorlatilag máig megszabta festészetfestészeti, festést festő tevékenységének kereteit.

Mindig is sejthető volt, hogy Richter atlasza, leltára nemcsak gyűjtemény, nemcsak az ötletek, vázlatok, meggondolt gondolatok és megfestett munkák lezárt főkönyve, mely épp csak jelzi, mit tűzött maga elé a festő, hanem vizuális adatbank gyanánt valóban a tervek pontos jegyzéke is, mely kulcsként alkalmazható a következő negyven év festészetében és annak megértésében. Ez a - a szó valódi értelmében - katalógus megmagyarázza, miként került Richter a nyolcvanas években a látszat szintjén absztrakt fest-ményeivel nagyon közel a heftige Malerei képviselőihez, smi az az alapvető különbség, mely nagyon is távol tartja őt amazoktól (nagy, színes, zaklatottnak tetsző művei makrofotón rögzített anyagfényképekhez kötődnek, sközvetve így talán Kepes György absztrakció-jára is utalnak), majd hogyan kanyarodott vissza a fénykép (és a történelem) realizmusához az évtized végén a Rote Armee Fraktion története fináléjának megörökítésével.

A hatalmas életműből néhány éve Gerhard Richter maga állította össze azt a 27 képből álló kollekciót, mellyel reprezentálni kívánja önmagát, így nem tehetünk mást, mint hitelesnek fogadjuk el a keresztmetszetet, mely szerencsére egy szálat sem vesz ki vagy szakít el abból a szövetből, mely Richter pályáját nézve megképződhetett bennünk. A festő a kortárs világművészet egyik legnagyobb élő alakja, technikailag és szellemileg feddhetetlen mester. Sne szégyelljük a bombasztot: klasszikus.

Ludwig Múzeum, augusztus 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.