Kép által homályosan - Gerhard Richter festményei (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2005. július 14.

Zene

Eredetileg a Parttalan realizmus címet akartam adni az írásnak, kölcsönvéve a gaz filozófustól, Roger Garaudytól a jelzős szerkezetet...
Eredetileg a Parttalan realizmus címet akartam adni az írásnak, kölcsönvéve a gaz filozófustól, Roger Garaudytól a jelzős szerkezetet, s arra céloztam volna vele, hogy Gerhard Richter kiállításának darabjai - a látszat ellenére - mind realista festmények, vagyis komolyan veszik, majd kitágítják, végül elhagyják a "konvencionális" realizmus határait; eliminálják, szétmossák a látványelvűség partjait, hogy ne bizonyíthassanak mást, mint a valóság "leképezhetőségének" lehetetlenségét sa lehetetlenre törekvés pátoszát. Pontosabban annak az áhítatos akarását, hogy ha már a valóság megragadha-tatlan is (objektív módon), a róla alkotott kép (legyen bármilyen hamis) új saz eredetinél élőbb rea-litásként nyilatkozhasson meg. Az "élő" jelző persze túlságosan bombasztikus, maradjunk Richter javaslatára annyiban, hogy az ábrázolás (az elkészült kép)

maga a valóság,

esetleg a valóság esszenciája, mely kitölti a valódi realitás helyét, sújra megfestve egyrészt ismét valósággá válik, másrészt "engedi", hogy gyakorlatozhassanak rajta a valóságkutatók. Magyarul: Richter festészetet fest, akár festmény, akár fénykép, akár valamilyen nyomat a kiindulás; számára a realitás a már elkészült, megfogalmazott vizuális interpretáció továbbértelmezését jelenti. Ugyanakkor realitáshűsége eltér a közvetített valóságot, a reprodukált, nyomatszerű világot festőkéétől, például a kortárs Malcolm Morleyétól, aki éppen az áttételt, a technikailag megképződött, második, de főleg esetleges realitást festi nyomatok alapján. Egyszersmind a "tradicionális" fotó- vagy hiperrealistákhoz sincs közvetlen köze, hiszen munkái egyrészt nem a megtévesztésen alapulnak, másrészt nem egy újraszerkesztett, dimenziót váltott kép megfogalmazására törekszenek. Richter sfumatós, monokróm vagy alig színes munkái tradicionálisan közelítenek a látottat láttató képhez, mondhatnánk a kép retorikájának eszközeit keresve rajtuk minden didaxis nélkül, hihetetlen érzékiséggel.

Munkáiban csak és kizárólag a megtörtént, a létező valóság játszik szerepet. 1972-ben az akkor 40 éves, az NDK-ból tíz éve az NSZK-ba emigrált festő 315 tablón több ezer kisebb-nagyobb fényképet állított ki Atlas címen. Portrék és divatfotók, riportképek és pornójelenetek, tájképek és amatőr fényképek, légi felvételek és konceptuális fotók, tehát minden, ami lefényképezhető, samit lefényképeztek egybetartozóvá sfőként: inventáriummá lett Richter gyűjteményében, őrületes tágasságban. A kiállítás jelentéktelen külsejű, a kornak megfelelően koncept artos hangulatot sugárzó katalógusa mintegy

természettudományos alapossággal

összefoglalta egyrészt - egyebek mellett - addig készült szürke monokróm festményeinek tematikáját, archiválta korábbi kapitalista realista munkáit, Turner és Caspar David Friedrich tájképeinek sajátos analízisét, a kor reprezentatív személyiségeinek portrégalériáját, de ami fontosabb, gyakorlatilag máig megszabta festészetfestészeti, festést festő tevékenységének kereteit.

Mindig is sejthető volt, hogy Richter atlasza, leltára nemcsak gyűjtemény, nemcsak az ötletek, vázlatok, meggondolt gondolatok és megfestett munkák lezárt főkönyve, mely épp csak jelzi, mit tűzött maga elé a festő, hanem vizuális adatbank gyanánt valóban a tervek pontos jegyzéke is, mely kulcsként alkalmazható a következő negyven év festészetében és annak megértésében. Ez a - a szó valódi értelmében - katalógus megmagyarázza, miként került Richter a nyolcvanas években a látszat szintjén absztrakt fest-ményeivel nagyon közel a heftige Malerei képviselőihez, smi az az alapvető különbség, mely nagyon is távol tartja őt amazoktól (nagy, színes, zaklatottnak tetsző művei makrofotón rögzített anyagfényképekhez kötődnek, sközvetve így talán Kepes György absztrakció-jára is utalnak), majd hogyan kanyarodott vissza a fénykép (és a történelem) realizmusához az évtized végén a Rote Armee Fraktion története fináléjának megörökítésével.

A hatalmas életműből néhány éve Gerhard Richter maga állította össze azt a 27 képből álló kollekciót, mellyel reprezentálni kívánja önmagát, így nem tehetünk mást, mint hitelesnek fogadjuk el a keresztmetszetet, mely szerencsére egy szálat sem vesz ki vagy szakít el abból a szövetből, mely Richter pályáját nézve megképződhetett bennünk. A festő a kortárs világművészet egyik legnagyobb élő alakja, technikailag és szellemileg feddhetetlen mester. Sne szégyelljük a bombasztot: klasszikus.

Ludwig Múzeum, augusztus 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.