Balaton: Balkánlelle

  • - sissova -
  • 1997. július 31.

Zene

Az milyen lehet, balatonozni manapság, különösen Siófok környékén? Jóérzésű ember nem megy oda, az biztos. Valamelyik Lellén kitört a zimmerfrei-pánik, ami annyit tesz, hogy nincs elég turista, és mindenki a saját kiadó szobáit reklámozó feliratokkal a hátán járkál. Úgy megy a közértbe. Sárga kismotoron nyolcméteres felirat virít szobareklámmal, de van, hogy az út mellett állnak a Suzukik, hirdetőoszlopnak álcázva, a volán mellett meg furcsa, pacalon hízott ufók. A dupla ajkú polgármester reklámtisztogatást rendelt el, háttérben egy szomorú üres partszakasszal, a feldúlt jegyző pedig kapkod a fejéhez, és nem akar semmit mondani, mert azzal is a neppereket segítené saját maga kijátszásához. "Azt a kérdést kell feltenni először, hogy miért működik a nepperkérdés!" - nyilatkozza a Balaton című tudósításnak a televízióban. Ugyanis szobaneppereket bérelnek az üresszobájúak, ezek a nepperek odaállnak az ember kertkapujába, és időnként még a vidékről érkező rokonokat is megpróbálják elrángatni az olcsóbb szobákba. Részesedést kapnak abból a tíz márkából, amibe manapság egy olcsóbb szoba kerül. Van, aki a lányát küldi csalinak a kocsmába. A németek, a dögök, meg alig lézengenek, de jövőre ezek se lesznek itt, az biztos, csak az a három, akit a boglárlelleiek az idei polgárháborúban túszul ejtenek. Siófokon meg nagyon sok a kurva, jönnek Pestről, ahol éhezik a gyerek. Mindenhol titkos kamerák a főutcán, sok a rendőr is, kvaterkáznak, többe kerül egy kisfröccs, mint a Liszt Ferenc téri összes presszóban együttvéve. Így még diszkóbaleset sem lesz az idén. Holnaptól pedig már a nap sem kel a déli parton, csak az egek tekerednek fel.

Az milyen lehet, balatonozni manapság, különösen Siófok környékén? Jóérzésű ember nem megy oda, az biztos. Valamelyik Lellén kitört a zimmerfrei-pánik, ami annyit tesz, hogy nincs elég turista, és mindenki a saját kiadó szobáit reklámozó feliratokkal a hátán járkál. Úgy megy a közértbe. Sárga kismotoron nyolcméteres felirat virít szobareklámmal, de van, hogy az út mellett állnak a Suzukik, hirdetőoszlopnak álcázva, a volán mellett meg furcsa, pacalon hízott ufók. A dupla ajkú polgármester reklámtisztogatást rendelt el, háttérben egy szomorú üres partszakasszal, a feldúlt jegyző pedig kapkod a fejéhez, és nem akar semmit mondani, mert azzal is a neppereket segítené saját maga kijátszásához. "Azt a kérdést kell feltenni először, hogy miért működik a nepperkérdés!" - nyilatkozza a Balaton című tudósításnak a televízióban. Ugyanis szobaneppereket bérelnek az üresszobájúak, ezek a nepperek odaállnak az ember kertkapujába, és időnként még a vidékről érkező rokonokat is megpróbálják elrángatni az olcsóbb szobákba. Részesedést kapnak abból a tíz márkából, amibe manapság egy olcsóbb szoba kerül. Van, aki a lányát küldi csalinak a kocsmába. A németek, a dögök, meg alig lézengenek, de jövőre ezek se lesznek itt, az biztos, csak az a három, akit a boglárlelleiek az idei polgárháborúban túszul ejtenek. Siófokon meg nagyon sok a kurva, jönnek Pestről, ahol éhezik a gyerek. Mindenhol titkos kamerák a főutcán, sok a rendőr is, kvaterkáznak, többe kerül egy kisfröccs, mint a Liszt Ferenc téri összes presszóban együttvéve. Így még diszkóbaleset sem lesz az idén. Holnaptól pedig már a nap sem kel a déli parton, csak az egek tekerednek fel.

- sissova -

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.