Lemez

Bat For Lashes: The Bride

  • - minek -
  • 2016. szeptember 11.

Zene

Natasha Khan lemezei sohasem nélkülözték a vad romantikus érzésekben tobzódó, hatásos dalokat, de a kellően kifundált melodramatikus pillanatokat sem – negyedik, The Bride című nagylemeze sem szűkölködik ezekben. Már a kerettörténet kellően morbid: a menyasszony közvetlenül az esküvő előtt, tragikus balesetben veszíti el a vőlegényt, ám ahogy a lemez egyik dala, a kivételesen gitárjátékra épülő Honeymoon Alone címe is sugallja, végül egyedül indul el az emlékezésre hívó nászútra. Eme vázra húzott fel Khan egy erősen elektronikus, a témának megfelelően borongós, melankolikus, de korántsem síri világú dalcsokrot. Remek énekhangja most is kifejező, az érzelmek teljes regiszterén játszik, a dalok pedig a konceptuális keret által megszabottan kapcsolódnak egymáshoz, mint megannyi fogaskerék. Hiába is keresnénk olyan nagy slágereket, mint a Laura vagy a Daniel: mostani dalai egymást értelmezve erősödnek fel. A jellemző módon klasszikus go­thic/wave lüktetésű Sunday Love-ot leszámítva többnyire lassú sodrású, lefojtott érzelmektől feszülő, balladisztikus, néha retro-szintipopos (God’s House) számok követik egymást – közülük is kirí furcsaságában az özvegy menyasszony álmait és vízióit parlandóban elmesélő Widow’s Peak. Az inkább reményteli, mint vészjósló lassúsággal hömpölygő I Will Love Again már a kiút dala, amelyhez még egy szinte morbidan szentimentális folytatást (In Your Bed) és egy már-már himnikus lezárást (Clouds) is hozzábiggyeszt. A végeredmény kivételes zenés napló a veszteség feldolgozásáról, a túlélésről és a továbblépésről.

Echo/Parlophone, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.