Lemez

Bat For Lashes: The Bride

  • - minek -
  • 2016. szeptember 11.

Zene

Natasha Khan lemezei sohasem nélkülözték a vad romantikus érzésekben tobzódó, hatásos dalokat, de a kellően kifundált melodramatikus pillanatokat sem – negyedik, The Bride című nagylemeze sem szűkölködik ezekben. Már a kerettörténet kellően morbid: a menyasszony közvetlenül az esküvő előtt, tragikus balesetben veszíti el a vőlegényt, ám ahogy a lemez egyik dala, a kivételesen gitárjátékra épülő Honeymoon Alone címe is sugallja, végül egyedül indul el az emlékezésre hívó nászútra. Eme vázra húzott fel Khan egy erősen elektronikus, a témának megfelelően borongós, melankolikus, de korántsem síri világú dalcsokrot. Remek énekhangja most is kifejező, az érzelmek teljes regiszterén játszik, a dalok pedig a konceptuális keret által megszabottan kapcsolódnak egymáshoz, mint megannyi fogaskerék. Hiába is keresnénk olyan nagy slágereket, mint a Laura vagy a Daniel: mostani dalai egymást értelmezve erősödnek fel. A jellemző módon klasszikus go­thic/wave lüktetésű Sunday Love-ot leszámítva többnyire lassú sodrású, lefojtott érzelmektől feszülő, balladisztikus, néha retro-szintipopos (God’s House) számok követik egymást – közülük is kirí furcsaságában az özvegy menyasszony álmait és vízióit parlandóban elmesélő Widow’s Peak. Az inkább reményteli, mint vészjósló lassúsággal hömpölygő I Will Love Again már a kiút dala, amelyhez még egy szinte morbidan szentimentális folytatást (In Your Bed) és egy már-már himnikus lezárást (Clouds) is hozzábiggyeszt. A végeredmény kivételes zenés napló a veszteség feldolgozásáról, a túlélésről és a továbblépésről.

Echo/Parlophone, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Helikopterezni muszáj

A két éve nyáron Szivásváradra a huszárokhoz és a lipicai méneshez helikopterrel utazó Szalay-Bobrovniczky Kristófnak most jutott eszébe vizsgáltatni Ruszin-Szendi Romulusz korábbi helikopterhasználatát. 

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.