mi a kotta?

Csodának ez is elég

  • mi a kotta
  • 2016. szeptember 11.

Zene

„Az íves boltozat alatt,

A legyező-gótika alatt,

Eszembe jutott Sárospatak,

Nem is tudom, miért.

Talán az együgyű kis boltozat

Jutott eszembe,

Ahol a faragott rózsa alatt

Négy tehetetlen magyar nagyúr

Vergődve, megromolva és bizalmatlanul

Egymással sub rosa beszélt,

Hogy mi lenne, ha… mi lenne…”

Cambridge-i elégiájában Vas István idézte fel ekképp a küzdelmes-kudarcos magyar történelem szimbolikus helyszíneként Sárospatakot. A Rákócziak vára, ahol a hagyomány szerint valóban a rózsa alatt tárgyaltak egymással egykor az összeesküvők, ezen a héten a fesztiválozás, és nem a sikertelen komplottok szövögetésének a terepe lesz. A hagyományoknak megfelelően a Zempléni Fesztivál pénteki nyitókoncertjét is éppen itt tartják, melyen Hollerung Gábor és együttese, a Dohnányi Szimfonikus Zenekar két nagy művel és kétszer két remek szólistával várja a közönséget (augusztus 12., nyolc óra). Mozart Sinfonia Concertantéjában Kokas Katalin és Kelemen Barnabás, azután Bartók Béla Kékszakállújában pedig Meláth Andrea és Kálmán Péter jut majd főszerephez a vár udvarán, ahol két nappal később már a fesztivál létrejötte és fennállása körül hatalmas érdemeket szerzett Liszt Ferenc Kamarazenekar, valamint a nagy tehetségű fiatal trombitás, Pálfalvi Tamás (képünkön) közös barokk zenei hangversenye ígérkezik (augusztus 14., nyolc óra).

Mindeközben az ország másik felében, egészen pontosan Kaposvárott ugyancsak nekilódul egy fesztivál: az idén immár hetedszerre megrendezendő Kaposfest! A nyitókoncertre itt szombat este kerül majd sor: Baráti Kristóf és Várdai István, azaz a fesztivál két művészeti vezetőjének fellépésével, és többek között két kiváló zongoristát, a nyolcvanesztendős Frankl Pétert és a nála két nemzedékkel fiatalabb Fejérvári Zoltánt is a pódiumra szólítva (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 13., hét óra). Beethoven és Schubert egy-egy kamaraműve, valamint – a maga szabadabb itáliai napjaira orosz földről visszarévedő – Csajkovszkij Firenzei emlék című vonóshetese alkotja majd az első hangverseny programját. Kaposvárott azután egészen augusztus 19-ig sorjáznak majd a változatos programok: hétfőn délelőtt például a Stradivarik mibenlétéről és rendkívüliségéről lesz egy tudományos előadás, majd a fesztivál néhány fellépője maga is be fogja mutatni a közönségnek féltve és büszkén őrzött Stradivari hangszerét. A programsorozat utolsó két napjáról a legközelebbi ajánlóban ejthetünk még szót.

Budapesten eközben a Sziget Fesztivál idei programjai várják majd a tömegiszonytól fikarcnyit sem szenvedőket. S habár a Sziget főprofiljának okkal aligha vélhetjük a klasszikus zenét és az operát, azért hosszú évek óta ilyen programok is visszatérően megjelennek a hajógyári szigeten, méghozzá a Fidelio színpadán. A Magyar Állami Operaház, a Moltopera társulata és a Hámori Máté által irányított Óbudai Danubia Zenekar is ott szerepel majd napi rendszerességgel ezen a színpadon, péntektől egészen keddig. Hogy is írta Vas István a Camb­ridge-i elégiában? „Csodának ez is elég”.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.