Lemez

Baráti Kristóf: Mozart

  • - csk -
  • 2016. szeptember 11.

Zene

Baráti Kristóf hosszú ideje példás tudatossággal építi hanglemezéletművét, a hegedűrepertoár alapműveire koncentrálva. Bach összes szólóhegedűműve, Paganini-hegedűversenyek, Beethoven és Brahms összes hegedű-zongora szonátája, Eugène Ysaÿe szólószonátái a teljesség igénye nélkül néhány szerző és cím felvételei közül, melyeknek túlnyomó többségét a holland Brilliant Classics adta ki. Bölcs döntés volt a lemezkiadó részéről, hogy fölvállalta Baráti művészetének propagálását, tegyük hozzá: olyankor, amikor (néhány évvel ezelőtt) Baráti már a mostanihoz hasonló nemzetközi klasszis volt, de még nem tekintették világszerte a földkerekség egyik legjobbjának. Megjósolható: a Brilliant Classics Baráti-felvételei iránt, amíg létezik komolyzenei lemezpiac, mindig lesz érdeklődés.

Most Mozart összes hegedűversenye és három zenekari kíséretes szólóműve (B-dúr rondó, K. 269/
261a; C-dúr rondó, K. 373; E-dúr Adagio, K. 261) került sorra Baráti életre szóló hangfelvételi tervében. Hogy a harminchét esztendős művész jelenleg milyen párját ritkító biztonsággal hegedül, mutatja, hogy merte a 125 percnyi zenét élő hangversenyen rögzíteni. Olykor egy-egy mű után felharsan a taps, ebből és csak ebből vesszük észre, hogy a felvételek koncertteremben, közönség előtt készültek. Sehol semmi hangszeres gyarlóság, esetlegesség, sehol egy hamis vagy salakos hang. A tónus dús, gazdag és engedelmesen változékony, a ritmus feszes, mégis rugalmas. A gyors tételek tempója energikus és sodró, a lassúké a vallomásos hangvételhez illőn békés és lélegző. A műértelmezések végsőkig letisztultak, nincs felesleg, az előadó mélyen meghajol az alkotó előtt. Ez a kongeniális interpretáció titka: meg­értés és szolgálat. A Magyar Kamarazenekar, melyet a felvételeken Baráti maga vezényel, eszményi partner.

Mozart: Complete Violin Concertos. Brilliant Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.