mi a kotta?

Ben bácsi

  • mi a kotta
  • 2018. október 20.

Zene

„Remélem, ismét jól vagy, Zoltán, valamint hogy a fuvolával is újra minden rendben. Biztos vagyok benne, hogy néhány nap a tengerparton júniusban mindkettőtöket teljes mértékben rendbe fog hozni. Készítünk nektek egy pompás zongorapadot, fél méter magasat, amelyen kényelmesen csúszkálhattok majd előre-hátra. Kérem, adjátok át édesanyátoknak, hogy remélem, minden rendben megy az utazással és a vízumokkal kapcsolatban. Bármikor nyugodtan írhattok, ha nehézségeitek akadnak, vagy lépjetek kapcsolatba Mr. Bruce-szal a követségen. Nagyon várom már az érkezéseteket. Sok szeretettel, Ben bácsikátok.” A múlt század hatvanas éveinek közepén a világhírű zeneszerző, Benjamin Britten (képünkön a volánnál) küldte ezt a kedélyes levelet a vasfüggönyön túlra egy kamaszkorú magyar ikerpár beltagja, ifj. Jeney Zoltán számára. A két tehetséges fiút magyarországi látogatásán ismerte meg a komponista, s kérésükre elkészítette a Gemini-változatokat, valamint meghívta őket a saját aldeburgh-i fesztiváljára. Bizony Britten volt a komolyzene Michael Jacksonja: örök kamaszként tekintett önmagára, világéletében kereste a serdülő fiúk társaságát, és akárcsak a popkirály esetében, úgy vele kapcsolatban is mindmáig élénk viták folynak az így kialakult egyik-másik barátság természetéről. Ami viszont egészen bizonyos: értett a gyerekek, az ifjúság nyelvén, amint arról a nekik szánt nagyszerű Britten-művek sora is tanúskodhat. Ezek leghíresebbikét, a Zenekari kalauzt, másként a Változatok egy Purcell-témára című koncertdarabot a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara fogja előadni, méghozzá Purcell-művek társaságában (Zeneakadémia, szeptember 24., fél nyolc). A hangversenyt Howard Williams vezényli majd, s az énekes közreműködők között a csodálatos Emma Kirkbyt is ott találjuk.

A Müpában az elkövetkező napokat is az Európai hidak programja dominálja majd, ahol Lengyelország és a három balti állam zenéje és egész kultúrája a téma. Így Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar, az észt Arvo Pärt két kompozíciója mellett a litván Mikalojus Konstantinas Čiurlionistól és a lett Pēteris Vasks egy-egy művét is el fogja játszani (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21. és 24., háromnegyed nyolc, ill. 22., fél négy). A BFZ Kortárs és Barokk Együttese ugyancsak kiveszi majd a részét a fesztiválból (Fesztivál Színház, szeptember 25., ill. 26., háromnegyed nyolc), Baráti Kristóf és lengyel kollégája, Jakub Jakowicz pedig szombat este felváltva fogja elhúzni Bach szólóhegedűre komponált szonátáit és partitáit – a napra pontosan 100 éve született csodahegedűs, Henryk Szeryng emlékezetére (Fesztivál Színház, szeptember 22., fél nyolc).

A két hegedűs után zárjuk két zongoristával s egyszersmind A zongora kétszer elnevezésű zeneakadémiai koncerttel e heti ajánlónkat! Simon Izabella és Várjon Dénes ugyanis e jelige alatt izgalmas programmal vár minket: Schumann Hat tanulmánya – Debussy átiratában, Beethoven Nagy fúgája, s végül Mahler titáni I. szimfóniája, váltig zongorán, Bruno Walter által négy kézre áttéve (szeptember 26., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.