Koncert

Közönségkedvenc

Két Händel-koncert

Zene

Nem vitás, az elmúlt bő harminc évben világtörténelmi események egész sorának lehettünk tanúi. Leomlott a berlini fal, volt Öböl-háború és szeptember 11., s ami éppily fontos: megkezdődött és a nagyvilágban jószerint le is zajlott Händel rehabilitációja.

No, nem mintha korábban ne tekintették volna a nagy parókás komponistát korszakos barokk mesternek és egyszersmind kedélyesen harsány zenetörténeti zsáneralaknak. Nagy tenorok mindig készséggel elröcögtették a Xerxész Largóját, s hallgattuk addig is a Messiást vagy a Vízizenét, ám Händel igazából mégiscsak mostanában lett újra azzá, ami a maga idején volt: a show-biznisz elismert géniuszává és valóságos közönségkedvenccé.

A nemzetközi trend lassacskán már hazánkban is kitapinthatóvá válik, miként azt a múlt hét második felének két programja is hangzatosan bizonyította. Alig másfél év után újra a Müpába látogatott ugyanis Philippe Jaroussky: ismét homogén Händel-műsorral, az Ensemble Artaserse kíséretében – viszont immár a meredeken felívelő pályájú Baráth Emőke társaságában. Áriákat, kettősöket, valamint concerto grosso-tételeket ígért az este, méghozzá azzal az ambícióval, hogy a számokból mintegy összeáll egy új Händel-opera: a szerelmesek kötelező hányattatásait, a félreértéseket és a nagy egymásra találásokat jelenetezve. S valóban, így is lehetett észlelni a múlt csütörtöki estét, de kár lenne tagadni, hogy kínálkozott egy másik értelmezése is az estének. Merthogy eddigi budapesti koncertjeinek bombaformája után a nagy francia kontratenor ezúttal bejelentett megfázással lépett a pódiumra. Ez a tény pedig nemcsak roppant feszültté tette Jarousskyt, de tapinthatóvá vált valami olyasmi is, ami e csodálatos énekessel kapcsolatban korántsem megszokott élményünk: a küzdelem. Bámulatos légzéskontrollját és muzikális intelligenciáját csúcsra járatva, Ja­roussky most úgy teljesítette áriáit és duettjeit, hogy még náthásan is hozza a tőle elvárt osztályon felüli teljesítményt. És ez sikerült is neki: a bravúrszakaszokat mutatósan énekelve, egy-egy hangsúlytalan szakaszban csökkentve erőinek koncentrációját, mindig tüntető gyorsasággal elhagyva a dobogót, s egyszer még bosszúsan le is szólva onnan egy mobiljával fotózó nézőnek.

Jaroussky gyöngyházfényű hangja végül még ebben a feszült légkörben is diadalt aratott – önmaga és Händel számára. Különösen a szerencsénkre érezhetően felszabadultabb második részben, ahol Jaroussky és Baráth a Xerxész civódó kettősében csakúgy, mint az Ariodante kiküzdött idillű záróduettjében a kollegiális egymásra figyelés, a stílusérzék és a vokális összeillés tüneményét bámultatták meg velünk. Baráth ugyanis teljességgel egyenrangú partnere volt a kontratenorok kontratenorjának. Persze azzal a lényeges és itt markánssá váló különbséggel, hogy amíg a csúcson időző Jaroussky beosztással és kockázatvállalással immár egyaránt a megtartásért fáradozik, addig a fiatal magyar énekesnő a lendületes hódítás áldott pályaszakaszát élvezi ki a fülünk hallatára: szinte testiesen érzéki, hamvas bájú szopránját a mi hasznunkra kamatoztatva. (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 13.)

 

*

„A hazai színpadok ritka vendége” – az Óbudai Danubia Zenekar (ÓDZ) évadfüzete bájos eufemizmussal így hivatkozik három­estés Händel-sorozatának első művére, az Alceste című kísérőzenére. A semi-opera vagy masque gyanánt éppúgy említhető 1750-es mű valójában igazi fölfedezés a pesti közönség számára, még azzal együtt is, hogy Händel utóbb okosan újrahasznosította az Alceste számait. Az ökonomikus zeneszerzői húzást az a tény tette támadhatatlanná, hogy az eredeti művet végül nemhogy 1750-ben, de a komponista teljes hátralevő életében sem mutatták be. Mindezt az ÓDZ koncertsorozatainak bevett házigazdájától, Eckhardt Gábortól tudhattuk meg, aki egészen imponáló ismeretterjesztői erényekkel rendelkezik. Jól felismerhető, önironikus személyes stílus, kisujjból kirázott hasznos információk, kortörténeti adalékok és zenei eligazítások jól megkomponált garmadája, valamint félreismerhetetlen szerepjátszói indíttatás jellemzi Eckhardt fellépéseit. Ennek tanúsága gyanánt ezúttal a korabeli londoni műkereskedő és színpadi szerző, Abraham Langford megszemélyesítőjeként szórta ki közénk bőkezűen a tudásmorzsákat, mint más a fruttit. (Szereplése oly meggyőző volt, hogy csak­is zárójelek között és a tévedés jogának előrebocsátásával kockáztatnánk meg az akadékoskodást: Händel szerintünk nem volt Sir George.)

A házigazdai megszólalások és a „multimédia extravaganza” szüneteiben a 2016-os operaházi Purcell-bemutató, A Tündérkirálynő révén megjegyzett fiatal ausztrál karmester, Benjamin Bayl dinamikus és stílusosan formált Händel-produkciót vezényelt elénk. Az ÓDZ nem historikus együttes, még ha most akadt is egy teorba a hangszerek sorában, ám a teljesítmény így is azt bizonyította, hogy a történetileg informált előadásmód hatása már szertegyűrűzött a hagyományos szimfonikus zenekarok világában is. A túláradóan és szinte meghatóan derűs Új Liszt Ferenc Kamarakórus társaságában négy énekes szólistának kínált főszerepet a férjéért a halált is vállaló, majd Héraklész által az alvilágból felhozott Alkésztisz története. Közülük a Kalliopé múzsa első, valósággal mákonyos hatású áriáját példásan megszólaltató Bakos Kornélia, valamint az ápolt, karcsú tenorja és kiváló szövegkezelése révén már jó ideje okkal méltatott, s még mindig szembeötlően fiatal Szigetvári Dávid érdemelt ki külön is lelkes hangú említést. (Budapest Music Center, szeptember 15.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.