Lemez

Ben Frost: AURORA

  • Lang Ádám
  • 2014. július 12.

Zene

Ben Frost a legutóbbi szólólemeze, a By The Throat óta eltelt öt évben készített filmzenét Tarkovszkij Solarisához Daníel Bjarnasonnal, rendezett egy operát Iain Banks Darázsgyárából, közreműködött Tim Hecker és Colin Stetson lemezein, valamint Magyarországon is járt kétszer - hogy csak a legfontosabbakat említsük.

Új saját lemezét, a mindezek tapasztalatait feldolgozó Aurorát pedig egy videoinstallációs projekt alatt írta Kongóban, a Nyiragongo nevű vulkán szomszédságában, egyedül, szinte kizárólag laptopon.

Különös találkozás lehetett Frosté és Heckeré, amikor utóbbi Ravedeath 1972 című zaj-ambient lemezén dolgoztak együtt 2011-ben. Hecker ugyanis ezután kezdett el az élő hangszerekkel kísérletezni, Frost új lemeze pedig közelebb áll a Ravedeathhez, mint korábbi saját munkáihoz. Most nincsenek gitárok, zongorák és egyebek, csak poros és fémes dobgépek, valamint sivító, horzsoló, máskor szép képeket festő, ezerféle hangulatot egymásra rétegező szintetizátorok.

S bár az Aurora elsőre kietlen lemeznek tűnhet, a hozzáférést pedig tételek közti, a komolyzenére jellemző hatalmas hangerőkülönbség is nehezíti, idővel kibomlik a sokszínűsége. Egyszerre apokaliptikus zajorkán, hangroncsokból felépített lenyűgöző tájkép, nagy ívű, az érzelgős pillanatoktól sem megriadó, hollywoodi léptékű filmzene, és dekonstruált, ember utáni zajtechno-rave. Ahogy forgatjuk. Ha a horrort keressük benne, akkor végtelenül olyan, ha a szépséget, akkor pedig csodálatos bő fél óra a kísérleti elektronika egyik legizgalmasabb figurájától.

Mute, 2014

Figyelmébe ajánljuk