Lemez

Traxman: Da Mind Of Traxman Vol. 2

  • Velkei Zoltán
  • 2014. július 12.

Zene

A chicagói Cornelius Ferguson a 90-es években a ghetto house jeles képviselője volt, az évezredfordulót követően pedig egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a footworkre és a juke-ra. Emiatt mára sokan ezek keresztapjaként tekintenek rá.

Chicagóban a Ghettoteknitianz nevű kollektíva tagja, Európába pedig a Planet Mu kiadó hozta el a zenéit, előbb válogatások (Bangs & Works), majd 2012-ben a Da Mind Of Traxman című remek album formájában.

A nemrégiben megjelent új Traxman-lemez címválasztása lustának tűnhet, de így van rendben: az első három szám után egyértelműen egy nagyszerű folytatást hallgatunk - akár azt is feltételezhetnénk, hogy ezek a zenék már kész voltak két évvel ezelőtt is, csak a kiadó nem akarta mindet ellőni egyszerre. Ferguson szemtelenül nyúl hozzá mindenféle hangmintához, és csűri-csavarja őket addig, míg valami majdnem felismerhetetlen keletkezik belőlük: feltűnik a Kraftwerk (Computer Ghetto) és a Eurythmics (Let It Roll Geto), rengeteg hiphop-, soul- és funkklasszikus, valamint most is kapunk egy heavy metalos elborulást (Tha Edge Of Panic). Minden működik - az az egyetlen hibája a lemeznek, hogy volt egy elődje, ami már 2012-ben is hozta ugyanezt. De ettől a Vol. 2 nem lesz kevesebb, amíg olyan pillanatok vannak rajta, mint az I Wanna Be High, amely emléket állít a Mr. Fingers-örökzöldnek. De a Gone And Hit That Shit szilánkosra tört, majd érthetetlenül összeragasztott vokálja is lenyűgöző. Régebben azzal viccelődtek az emberek, hogy a dubstep a földönkívüliek zenéje - Traxman albuma meg olyan, mintha kommunikálni próbálna velük.

Planet Mu, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.