Lemez

Traxman: Da Mind Of Traxman Vol. 2

  • Velkei Zoltán
  • 2014. július 12.

Zene

A chicagói Cornelius Ferguson a 90-es években a ghetto house jeles képviselője volt, az évezredfordulót követően pedig egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a footworkre és a juke-ra. Emiatt mára sokan ezek keresztapjaként tekintenek rá.

Chicagóban a Ghettoteknitianz nevű kollektíva tagja, Európába pedig a Planet Mu kiadó hozta el a zenéit, előbb válogatások (Bangs & Works), majd 2012-ben a Da Mind Of Traxman című remek album formájában.

A nemrégiben megjelent új Traxman-lemez címválasztása lustának tűnhet, de így van rendben: az első három szám után egyértelműen egy nagyszerű folytatást hallgatunk - akár azt is feltételezhetnénk, hogy ezek a zenék már kész voltak két évvel ezelőtt is, csak a kiadó nem akarta mindet ellőni egyszerre. Ferguson szemtelenül nyúl hozzá mindenféle hangmintához, és csűri-csavarja őket addig, míg valami majdnem felismerhetetlen keletkezik belőlük: feltűnik a Kraftwerk (Computer Ghetto) és a Eurythmics (Let It Roll Geto), rengeteg hiphop-, soul- és funkklasszikus, valamint most is kapunk egy heavy metalos elborulást (Tha Edge Of Panic). Minden működik - az az egyetlen hibája a lemeznek, hogy volt egy elődje, ami már 2012-ben is hozta ugyanezt. De ettől a Vol. 2 nem lesz kevesebb, amíg olyan pillanatok vannak rajta, mint az I Wanna Be High, amely emléket állít a Mr. Fingers-örökzöldnek. De a Gone And Hit That Shit szilánkosra tört, majd érthetetlenül összeragasztott vokálja is lenyűgöző. Régebben azzal viccelődtek az emberek, hogy a dubstep a földönkívüliek zenéje - Traxman albuma meg olyan, mintha kommunikálni próbálna velük.

Planet Mu, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.