Berg Judit - Agócs Írisz: Cipelő cicák a városban (Könyv)

  • Miklya Anna
  • 2008. július 24.

Zene

Berg Judit talán a legjobban "hype-olt" gyerekkönyvszerzőnk, persze nem véletlenül és nem érdem nélkül. Kicsit pejoratív jelzővé vált, de én a legteljesebb jó szándékkal állítom róla, hogy kiváló iparos, mesterember, aki megtanult első osztályú szövegeket írni.

Berg Judit talán a legjobban "hype-olt" gyerekkönyvszerzõnk, persze nem véletlenül és nem érdem nélkül. Kicsit pejoratív jelzõvé vált, de én a legteljesebb jó szándékkal állítom róla, hogy kiváló iparos, mesterember, aki megtanult elsõ osztályú szövegeket írni.

Azt viszont õ is tudja: több interjúban is hangsúlyozta, hogy most nem sokra ment volna megbízható szakmai tudásával az illusztrátor, Agócs Írisz nélkül.

A négy kis mese Marciról, Lilirõl, Dorkáról és az õ csodálatos játék állatkáikról szól, akik színes gyöngyöket viselnek a farkuk végén, és a felnõttek számára láthatatlan, ám igen aktív életet élnek. Kíváncsiak, csintalanok, ötletesek, viszont rendkívül jó szándékúak, akárcsak kis gazdáik. Hajlamosak arra, hogy galibát okozzanak, de nem kell nagy tragédiákra gondolnunk: szétdobálják a játékokat a szobában, zoknifát nevelnek a homokozóban levetett lábbelikbõl. Viszont segítenek a gyerekeknek, megenni például a kenyérhéjat, vagy megkeresni az elveszett kisfiú anyukáját a kirakodóvásáron. A három gyerek pedig, amellett, hogy jót játszanak velük, megismerkednek a felelõsség fogalmával is: hiszen a felnõttek nem látják, ki követte el a huncutságot, õk vagy a plüsscicák, így a saját bõrükön kell megtapasztalniuk, milyen könnyen átléphetõ a határ csínytevés és valódi rosszaság között. Berg Judit tolmácsolásában a harmónia könnyedén, egyszerûen elérhetõ, nincs másra szükség, csak játékkedvre és egy kis tapintatra.

Pozsonyi Pagony Kiadó 2008, 56 oldal, 2350 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.