Lemez

Bill Charlap Trio: Uptown Downtown

Zene

Van egy bizonyos szépség, amit Duke Ellington harmóniái és melódiái mutatnak a legpontosabban. Erre utal például Boris Vian, amikor hőse ezzel udvarol: „magát Ellington hangszerelte?” Bill Charlap, az ötvenes amerikai jazz-zongorista tökéletesen birtokában van a képességnek, hogy pont ezt megmutassa – hol­ott triójával csak egy számot játszottak Ellingtontól, amikor idén márciusban New Yorkban rögzítették új albumukat. Bill Charlap egészen a tradicionális jazz koráig megy vissza darabválasztásában, de a számok többsége a rafinált, a cool korszak tájékán alkotó szerzők és színpadi komponisták műve. Nagy tett az is, hogy ezekből az eléggé eltérő rangú számokból mennyire a folyamatosság érzését keltő lemezt (vagy streamet) tudott rögzíteni. A címadó például egy Stephen Sondheim dalocska, előtte a Spring Can Really Hang You Up the Most című, ugyancsak musicales darab, viszont a lemez egy Mulligan-számmal indul… Nekem a legnagyobb élményt a Bon Ami, a gitáros Jim Hall gyöngyszeme adta.

Bill Charlap lassan húsz éve működteti Peter és Kenny Washingtonnal a trióját (a bőgős és a dobos csak névrokonok), a Blue Note ki­adó sokáig első vonalban szerepeltette, és most is csak a vállalatcsoporton belül szerződött új lemezcéghez. Persze, hogy megbecsülik, ahogy korábbi zenekarvezetői – Phil Woods, Gerry Mulligan és Wynton Marsalis – is megbecsülték, Tony Bennett kíséretében pedig Grammyt is kapott. Charlap ballada- (= lassú) specialistának tűnhet, pedig csak szépen játszik, és a szépséget nagy tempóban is előbbre helyezi a bravúroknál. Nem kifejezetten sztárolt előadó, nem is mindig törekszik rá, hogy átütő legyen, de a finomság, az átgondoltan felvázolt alakzatok, a változatos érzelmi skála és a természetességgel áradó beszédesség sok hívet szerzett neki. A trió pedig úgy működik, mintha a három muzsikus agya sorba lenne kapcsolva.

Impulse/Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.