Lemez

Bill Charlap Trio: Uptown Downtown

Zene

Van egy bizonyos szépség, amit Duke Ellington harmóniái és melódiái mutatnak a legpontosabban. Erre utal például Boris Vian, amikor hőse ezzel udvarol: „magát Ellington hangszerelte?” Bill Charlap, az ötvenes amerikai jazz-zongorista tökéletesen birtokában van a képességnek, hogy pont ezt megmutassa – hol­ott triójával csak egy számot játszottak Ellingtontól, amikor idén márciusban New Yorkban rögzítették új albumukat. Bill Charlap egészen a tradicionális jazz koráig megy vissza darabválasztásában, de a számok többsége a rafinált, a cool korszak tájékán alkotó szerzők és színpadi komponisták műve. Nagy tett az is, hogy ezekből az eléggé eltérő rangú számokból mennyire a folyamatosság érzését keltő lemezt (vagy streamet) tudott rögzíteni. A címadó például egy Stephen Sondheim dalocska, előtte a Spring Can Really Hang You Up the Most című, ugyancsak musicales darab, viszont a lemez egy Mulligan-számmal indul… Nekem a legnagyobb élményt a Bon Ami, a gitáros Jim Hall gyöngyszeme adta.

Bill Charlap lassan húsz éve működteti Peter és Kenny Washingtonnal a trióját (a bőgős és a dobos csak névrokonok), a Blue Note ki­adó sokáig első vonalban szerepeltette, és most is csak a vállalatcsoporton belül szerződött új lemezcéghez. Persze, hogy megbecsülik, ahogy korábbi zenekarvezetői – Phil Woods, Gerry Mulligan és Wynton Marsalis – is megbecsülték, Tony Bennett kíséretében pedig Grammyt is kapott. Charlap ballada- (= lassú) specialistának tűnhet, pedig csak szépen játszik, és a szépséget nagy tempóban is előbbre helyezi a bravúroknál. Nem kifejezetten sztárolt előadó, nem is mindig törekszik rá, hogy átütő legyen, de a finomság, az átgondoltan felvázolt alakzatok, a változatos érzelmi skála és a természetességgel áradó beszédesség sok hívet szerzett neki. A trió pedig úgy működik, mintha a három muzsikus agya sorba lenne kapcsolva.

Impulse/Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.