mi a kotta?

A kétszentségit!

  • mi a kotta
  • 2017. december 30.

Zene

„Bevezetés: Don Quixote olvasmányai hatására, elveszítve józan ítélőképességét, elhatározza, hogy kóbor lovagnak áll. Téma: Don Quixote, a búsképű lovag (szólócselló), Sancho Panza (basszus­klarinét, tenortuba, szólóbrácsa). 1. variáció: a különös pár kilovaglása, a szép Dulcinea del Tobosóról való ábrándozás és kaland a szélmalmokkal. 2. variáció: győzelmes csata a nagy Alifanfaron császár serege ellen (harc a birkákkal). 3. variáció: beszélgetések a lovag és szolgája között: az elégedetlen Sancho szólásmondásokkal tarkított kérdései, melyekre Don Quixote csitítva, kioktatóan válaszol és az elhivatott lovagi szolgálatról elmélkedik. 4. variáció: szerencsétlen kaland a zarándokokkal. 5. variáció: Don Quixote őrségben. Forró üdvözlete a távoli Dulcineának. 6. variáció: találkozás a parasztlánnyal, akit Sancho elátkozott Dulcineának nevez. 7. variáció: lovaglás a légben. 8. variáció: szerencsétlen utazás az elvarázsolt csónakon (barcarola). 9. variáció: harc a vélt varázslók ellen: két szerzetes szamárháton. 10. variáció: párbaj a Fehér Hold lovagjával, aki legyőzi Don Quixotét. Don Quixote elbúcsúzik a fegyverektől, s elhatározza, hogy parasztnak áll. Finale: józan eszét visszanyerve utolsó napjait csendes szemlélődéssel tölti. Don Quixote halála.” 120 esztendeje komponált szimfonikus költeménye, a Don Quixote mellé ezt az előzékeny értelmezést rendelte Richard Strauss, s így jövő csütörtökön, a Concerto Budapest hangversenyén is ezt a történetet meséli majd el nekünk a Héja Domonkos által vezényelendő zenekar, valamint a két mélyvonós nagyság, a brácsás Tabea Zimmermann és a csellista Várdai István (Nemzeti Hangversenyterem, december 7., fél nyolc).

E koncerten egy B betűs nagyság, Bartók zenéje is felhangzik, hiszen a Brácsaverseny is ott szerepel a programon, az estét pedig egy románc, a fiatal Strauss csellóra és zenekarra szerzett F-dúr románca indítja majd. A B betű és a románc említése pedig átsegíthet minket a Müpa többi, számunkra fontos eseményéhez. Fischer Iván Fesztiválzenekarának esedékes hangversenyein ugyanis a zenetörténetileg oly erős B betű fog hegemón helyzetbe kerülni: Bach, Brahms és Bartók neve – és persze zenéje révén (Nemzeti Hangversenyterem, december 2. és 4., háromnegyed nyolc, december 3., fél négy). A Budapestre érkező remek Camerata Salzburg (tagsága képünkön) pedig ugyancsak egy románccal kezdi majd az estét: Pinchas Zukermant kísérve Beethoven G-dúr románcában (Nemzeti Hangversenyterem, december 8., fél nyolc).

A Zeneakadémián ismét csak Johann Sebastian Bach zenéje patakzik, hömpölyög és árad majd felénk, hiszen a Mikulás elhozza körünkbe Jevgenyij Koroljovot, ezúttal a Goldberg-variációk előadójaként (december 6., fél nyolc). A billentyűs virtuóz, Johann Gottlieb Goldberg nevét az örökkévalóság számára fenntartó variációsorozathoz Bach ugyan nem kínált semmiféle, a Richard Strausstól fentebb idézetthez hasonló szöveges magyarázatot, ám ez a mulasztása sem a befogadást nem gátolja, sem a csodálatunkat nem apasztja. A Goldberg-variációkat a hagyomány szerint részben Hermann Carl von Keyserlingk báró gyakori álmatlanságának köszönheti az emberiség, habár az újabb kutatás megkérdőjelezi ezt a keletkezéstörténeti anekdotát. Meglehet, a szászországi orosz nagykövet szemére nem hozott szép álmokat Bach e hatalmas műve, de hogy nekünk szép estét fog szerezni, az hétszentség! De mivel Bach evangélikus volt, mondjunk inkább csak kétszentséget.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.