mi a kotta?

A kétszentségit!

  • mi a kotta
  • 2017. december 30.

Zene

„Bevezetés: Don Quixote olvasmányai hatására, elveszítve józan ítélőképességét, elhatározza, hogy kóbor lovagnak áll. Téma: Don Quixote, a búsképű lovag (szólócselló), Sancho Panza (basszus­klarinét, tenortuba, szólóbrácsa). 1. variáció: a különös pár kilovaglása, a szép Dulcinea del Tobosóról való ábrándozás és kaland a szélmalmokkal. 2. variáció: győzelmes csata a nagy Alifanfaron császár serege ellen (harc a birkákkal). 3. variáció: beszélgetések a lovag és szolgája között: az elégedetlen Sancho szólásmondásokkal tarkított kérdései, melyekre Don Quixote csitítva, kioktatóan válaszol és az elhivatott lovagi szolgálatról elmélkedik. 4. variáció: szerencsétlen kaland a zarándokokkal. 5. variáció: Don Quixote őrségben. Forró üdvözlete a távoli Dulcineának. 6. variáció: találkozás a parasztlánnyal, akit Sancho elátkozott Dulcineának nevez. 7. variáció: lovaglás a légben. 8. variáció: szerencsétlen utazás az elvarázsolt csónakon (barcarola). 9. variáció: harc a vélt varázslók ellen: két szerzetes szamárháton. 10. variáció: párbaj a Fehér Hold lovagjával, aki legyőzi Don Quixotét. Don Quixote elbúcsúzik a fegyverektől, s elhatározza, hogy parasztnak áll. Finale: józan eszét visszanyerve utolsó napjait csendes szemlélődéssel tölti. Don Quixote halála.” 120 esztendeje komponált szimfonikus költeménye, a Don Quixote mellé ezt az előzékeny értelmezést rendelte Richard Strauss, s így jövő csütörtökön, a Concerto Budapest hangversenyén is ezt a történetet meséli majd el nekünk a Héja Domonkos által vezényelendő zenekar, valamint a két mélyvonós nagyság, a brácsás Tabea Zimmermann és a csellista Várdai István (Nemzeti Hangversenyterem, december 7., fél nyolc).

E koncerten egy B betűs nagyság, Bartók zenéje is felhangzik, hiszen a Brácsaverseny is ott szerepel a programon, az estét pedig egy románc, a fiatal Strauss csellóra és zenekarra szerzett F-dúr románca indítja majd. A B betű és a románc említése pedig átsegíthet minket a Müpa többi, számunkra fontos eseményéhez. Fischer Iván Fesztiválzenekarának esedékes hangversenyein ugyanis a zenetörténetileg oly erős B betű fog hegemón helyzetbe kerülni: Bach, Brahms és Bartók neve – és persze zenéje révén (Nemzeti Hangversenyterem, december 2. és 4., háromnegyed nyolc, december 3., fél négy). A Budapestre érkező remek Camerata Salzburg (tagsága képünkön) pedig ugyancsak egy románccal kezdi majd az estét: Pinchas Zukermant kísérve Beethoven G-dúr románcában (Nemzeti Hangversenyterem, december 8., fél nyolc).

A Zeneakadémián ismét csak Johann Sebastian Bach zenéje patakzik, hömpölyög és árad majd felénk, hiszen a Mikulás elhozza körünkbe Jevgenyij Koroljovot, ezúttal a Goldberg-variációk előadójaként (december 6., fél nyolc). A billentyűs virtuóz, Johann Gottlieb Goldberg nevét az örökkévalóság számára fenntartó variációsorozathoz Bach ugyan nem kínált semmiféle, a Richard Strausstól fentebb idézetthez hasonló szöveges magyarázatot, ám ez a mulasztása sem a befogadást nem gátolja, sem a csodálatunkat nem apasztja. A Goldberg-variációkat a hagyomány szerint részben Hermann Carl von Keyserlingk báró gyakori álmatlanságának köszönheti az emberiség, habár az újabb kutatás megkérdőjelezi ezt a keletkezéstörténeti anekdotát. Meglehet, a szászországi orosz nagykövet szemére nem hozott szép álmokat Bach e hatalmas műve, de hogy nekünk szép estét fog szerezni, az hétszentség! De mivel Bach evangélikus volt, mondjunk inkább csak kétszentséget.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.