Lemez

Blahalouisiana: Alagutak, fények, nagymamád jegenyéi

  • Mihályi Dávid
  • 2017. december 1.

Zene

Az egyre népszerűbb hazai zenekar második lemeze roppant energikusan indul. Az Egyetlen magányom dallama belemászik az ember fülébe, Schoblocher Barbara énekesnő gondoskodik róla, hogy egyhamar ne akarjunk másra váltani. Kár, hogy ez a felszabadultság nem tér vissza a félórás anyag további részeiben. Itt-ott felkapjuk a fejünket, például a Ha élni felejteknek jó húzása van, és a Ma is a holnap tart ébren szemtelen hangulatával könnyen lehet azonosulni. Legalábbis ami a zenét illeti, mert sajnos a szövegekről nem mondható el ez, sokszor hallunk üres, semmitmondó frázisokat. „Felhőből a földre / fél szemmel a tükörbe / Mióta nem ismerlek / itt melegszem nálad” – éneklik például a már említett, amúgy kiváló Ha élni felejtekben, ami maga a megtestesült hatásvadászat. De még ez is jobb, mint az a három angol nyelvű dal (Waltz Under the Moon, How It Comes and How It Goes, Only One in Motion), ami úgyszólván „leesik” a lemezről.

De a Blahalousiana ezzel együtt is egy jó kis popalbumot hozott össze. A zenekar hangzása kiforrottabbá vált, bár Mózner László és Szajkó András gitárosok összjátéka, Jancsó Gábor dallamos basszusa és Pénzes Máté hatvanas éveket megidéző billentyűs megoldásai ismerősek lehetnek az első albumról is, ezt azonban inkább védjegynek kell tekintenünk, nem rutinnak.

Gold Records

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.