Lemez

Blahalouisiana: Alagutak, fények, nagymamád jegenyéi

  • Mihályi Dávid
  • 2017. december 1.

Zene

Az egyre népszerűbb hazai zenekar második lemeze roppant energikusan indul. Az Egyetlen magányom dallama belemászik az ember fülébe, Schoblocher Barbara énekesnő gondoskodik róla, hogy egyhamar ne akarjunk másra váltani. Kár, hogy ez a felszabadultság nem tér vissza a félórás anyag további részeiben. Itt-ott felkapjuk a fejünket, például a Ha élni felejteknek jó húzása van, és a Ma is a holnap tart ébren szemtelen hangulatával könnyen lehet azonosulni. Legalábbis ami a zenét illeti, mert sajnos a szövegekről nem mondható el ez, sokszor hallunk üres, semmitmondó frázisokat. „Felhőből a földre / fél szemmel a tükörbe / Mióta nem ismerlek / itt melegszem nálad” – éneklik például a már említett, amúgy kiváló Ha élni felejtekben, ami maga a megtestesült hatásvadászat. De még ez is jobb, mint az a három angol nyelvű dal (Waltz Under the Moon, How It Comes and How It Goes, Only One in Motion), ami úgyszólván „leesik” a lemezről.

De a Blahalousiana ezzel együtt is egy jó kis popalbumot hozott össze. A zenekar hangzása kiforrottabbá vált, bár Mózner László és Szajkó András gitárosok összjátéka, Jancsó Gábor dallamos basszusa és Pénzes Máté hatvanas éveket megidéző billentyűs megoldásai ismerősek lehetnek az első albumról is, ezt azonban inkább védjegynek kell tekintenünk, nem rutinnak.

Gold Records

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.