Lemez

Courtney Barnett & Kurt Vile: Lotta Sea Lice

  • - minek -
  • 2017. december 1.

Zene

Egy ausztrál és egy amerikai énekes-gitáros, mindketten sajátosan értelmezik az indie/folk/rock tradíciót, ráadásul kölcsönösen szeretik és tisztelik egymás munkásságát. El is döntötték, hogy kipróbálják együtt is a zenekészítést: egymásra reflektálva, néha egymás dalait felhasználva közösen bontogatják az akkordokat. Megtalálták a közös nyelvet és frekvenciát, de olyannyira, hogy lemezükön ebből erős kémiai reakció, afféle varázslat születik. Olyan előadókról beszélünk, akik csilingelő gitárokkal kísérik klasszikusan szépnek nem nevezhető, de a maga szabálytalanságában mégis megkapó énekhangjukat. Vile alighanem a lustaság egyik legnagyobb poétája, hozzá képest Barnett szinte hiperaktív, de a szellemes reflexió­ban mindketten erősek, nem beszélve arról, hogy a keresztnevük így egymás mellett oly ismerős… Strófáról strófára a legjobbat hozzák ki minden dalukból, melyek úgy is működnek, hogy a klasszikus duett-tradícióra fittyet hánynak. Tulajdonképpen két gitár is elvinné a produkciót, de velük van még egy gitáros, Mick Turner, illetve Jim White dobos a Dirty Three-ből, Stella Mozgawa (szintén dob) a Warpaintből, sőt, az Outta The Woodwork-ben Mick Harvey is penget. Gesztusértékű, ahogy Barnett egymaga játssza és énekli Vile Peeping Tom című számát, de emlékezetes a fináléban a Belly 1993-as Untogetherének már-már örömzenei verziója egészen elmosódott, kissé másnapos tónusokkal.

 

Marathon Artists/Deep Distribution 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.