Lemez

Courtney Barnett & Kurt Vile: Lotta Sea Lice

  • - minek -
  • 2017. december 1.

Zene

Egy ausztrál és egy amerikai énekes-gitáros, mindketten sajátosan értelmezik az indie/folk/rock tradíciót, ráadásul kölcsönösen szeretik és tisztelik egymás munkásságát. El is döntötték, hogy kipróbálják együtt is a zenekészítést: egymásra reflektálva, néha egymás dalait felhasználva közösen bontogatják az akkordokat. Megtalálták a közös nyelvet és frekvenciát, de olyannyira, hogy lemezükön ebből erős kémiai reakció, afféle varázslat születik. Olyan előadókról beszélünk, akik csilingelő gitárokkal kísérik klasszikusan szépnek nem nevezhető, de a maga szabálytalanságában mégis megkapó énekhangjukat. Vile alighanem a lustaság egyik legnagyobb poétája, hozzá képest Barnett szinte hiperaktív, de a szellemes reflexió­ban mindketten erősek, nem beszélve arról, hogy a keresztnevük így egymás mellett oly ismerős… Strófáról strófára a legjobbat hozzák ki minden dalukból, melyek úgy is működnek, hogy a klasszikus duett-tradícióra fittyet hánynak. Tulajdonképpen két gitár is elvinné a produkciót, de velük van még egy gitáros, Mick Turner, illetve Jim White dobos a Dirty Three-ből, Stella Mozgawa (szintén dob) a Warpaintből, sőt, az Outta The Woodwork-ben Mick Harvey is penget. Gesztusértékű, ahogy Barnett egymaga játssza és énekli Vile Peeping Tom című számát, de emlékezetes a fináléban a Belly 1993-as Untogetherének már-már örömzenei verziója egészen elmosódott, kissé másnapos tónusokkal.

 

Marathon Artists/Deep Distribution 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.