Caleb Carr A sötétség angyala (könyv)

  • Babiczky Tibor
  • 2008. június 19.

Zene

Caleb Carr A sötétség angyala című regénye A halál angyala folytatása - Laszlo Kreizler és (életben maradt) hű segítői újra nyomozni kezdenek.
Caleb Carr A sötétség angyala címû regénye A halál angyala folytatása - Laszlo Kreizler és (életben maradt) hû segítõi újra nyomozni kezdenek. A bûneset ezúttal is hátborzongató, "a sötétség angyala" is sorozatgyilkos, ráadásul nõ. A történet egyszerû gyerekrablási ügyként indul, ám a múltbéli szálak felgöngyölítése nyomán jó pár aprócska csontváz esik ki a szekrénybõl. A korábbi kötet egyik nagy erénye volt a XIX. század végi New York abszolút hiteles bemutatása (még az operamûsor is stimmelt). Most ez a vonal kevésbé rajzos, viszont bõséges betekintést nyerhetünk például a korabeli nyomozati technikákba: a laboratóriumi munkák és a ballisztikai vizsgálatok kezdeteit követhetjük nyomon. Carr ráadásul két legyet üt egy csapásra, hiszen míg a regény elsõ fele a "hagyományos" nyomozás jegyében telik, addig a második rész egy komplett bírósági dráma. A párbeszédek életszerûek, a pszichológiai vonal kidolgozott - a csaknem hétszáz oldalas regény a szó legszorosabb értelmében letehetetlen.

A regény 1997-ben íródott, a magyar kiadás idõzítése viszont hibátlan, hiszen nem régen borzolta fel a kedélyeket Natascha Kampusch, illetve az "amstetteni rém" ügye. A nyomozás végén fontos kérdés tétetik fel: "Ha egy férfi számára fontosabb a hazája, mint a saját gyermeke, és a hazája nemcsak eltûri, de támogatja is az ilyen gondolkodást, az az ország már halott, nem gondolja?" Nos, van okunk körülnézni. Szép könyv, a fordítás hibátlan (Görgey Etelka), a szerkesztõ pedig kiváló munkát végzett (Sz. Molnár Szilvia).

Agave Kiadó, 2008, 696 oldal, 3480 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.