Lemez

Capella Savaria: Mozart-szerenádok

  • - csk -
  • 2020. november 1.

Zene

A 18. században a komoly- és a könnyűzene még nem állt olyan távol egymástól. Mindkét műfajt ugyanazok írták, és az előadógárda is közös volt. Úgy is mondhatnánk, hogy Mozart egy személyben volt a kor Jörg Widmannja és Ed Sheeranje. A tánc­füzéreket, divertimentókat, cas­satiókat, szerenádokat (utóbbiak olyan többtételes hangszeres ciklusok, melyekkel például névnap, házasságkötés, gyermek születése vagy keresztelő alkalmából kedveskedtek, még emlékezetesebbé téve a jeles napot), azaz a korabeli könnyűzene darabjait ma már a komolyzene műfajába soroljuk.

Mozart sok ilyet írt (hiszen ezekkel a megrendelésre készült darabokkal jó pénzt lehetett keresni), s e műveinek közös jellemzőjük a könnyedség, derű, változatosság, szellemesség, virtuozitás mellett az is, hogy kivétel nélkül mind megkérdőjelezhetetlen színvonalú alkotás, sőt, számos halhatatlan remekmű is akad közöttük.

Most e csodák közül játszott lemezre kettőt (Haffner-szerenád, K. 250/248b; Serenata notturna, K. 239) a Capella Savaria, művészeti vezetőjük, Kalló Zsolt remek hegedűszólóival, régi barátjuk és mesterük, a tévedhetetlen ízlésű és nagy szakmai biztonságú Nicholas McGegan vezényletével. Két egyívású mű Salzburgból, 1776-ból – a húszéves komponista ujjgyakorlatai. Két álomszerűen tökéletes darab, nemes, ihletett előadásban. Áttetsző, mégis zamatos hangzás, élénk hangsúlyok, rugalmas ritmika, csevegő tagolás. Zenei pezsgőfürdő. A szeretetteli tolmácsolás miatt csak úgy sugárzik belőlük az életszeretet.

Hungaroton, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.