Lemez

Capella Savaria: Mozart-szerenádok

  • - csk -
  • 2020. november 1.

Zene

A 18. században a komoly- és a könnyűzene még nem állt olyan távol egymástól. Mindkét műfajt ugyanazok írták, és az előadógárda is közös volt. Úgy is mondhatnánk, hogy Mozart egy személyben volt a kor Jörg Widmannja és Ed Sheeranje. A tánc­füzéreket, divertimentókat, cas­satiókat, szerenádokat (utóbbiak olyan többtételes hangszeres ciklusok, melyekkel például névnap, házasságkötés, gyermek születése vagy keresztelő alkalmából kedveskedtek, még emlékezetesebbé téve a jeles napot), azaz a korabeli könnyűzene darabjait ma már a komolyzene műfajába soroljuk.

Mozart sok ilyet írt (hiszen ezekkel a megrendelésre készült darabokkal jó pénzt lehetett keresni), s e műveinek közös jellemzőjük a könnyedség, derű, változatosság, szellemesség, virtuozitás mellett az is, hogy kivétel nélkül mind megkérdőjelezhetetlen színvonalú alkotás, sőt, számos halhatatlan remekmű is akad közöttük.

Most e csodák közül játszott lemezre kettőt (Haffner-szerenád, K. 250/248b; Serenata notturna, K. 239) a Capella Savaria, művészeti vezetőjük, Kalló Zsolt remek hegedűszólóival, régi barátjuk és mesterük, a tévedhetetlen ízlésű és nagy szakmai biztonságú Nicholas McGegan vezényletével. Két egyívású mű Salzburgból, 1776-ból – a húszéves komponista ujjgyakorlatai. Két álomszerűen tökéletes darab, nemes, ihletett előadásban. Áttetsző, mégis zamatos hangzás, élénk hangsúlyok, rugalmas ritmika, csevegő tagolás. Zenei pezsgőfürdő. A szeretetteli tolmácsolás miatt csak úgy sugárzik belőlük az életszeretet.

Hungaroton, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.