Lemez

Capella Savaria: Mozart-szerenádok

  • - csk -
  • 2020. november 1.

Zene

A 18. században a komoly- és a könnyűzene még nem állt olyan távol egymástól. Mindkét műfajt ugyanazok írták, és az előadógárda is közös volt. Úgy is mondhatnánk, hogy Mozart egy személyben volt a kor Jörg Widmannja és Ed Sheeranje. A tánc­füzéreket, divertimentókat, cas­satiókat, szerenádokat (utóbbiak olyan többtételes hangszeres ciklusok, melyekkel például névnap, házasságkötés, gyermek születése vagy keresztelő alkalmából kedveskedtek, még emlékezetesebbé téve a jeles napot), azaz a korabeli könnyűzene darabjait ma már a komolyzene műfajába soroljuk.

Mozart sok ilyet írt (hiszen ezekkel a megrendelésre készült darabokkal jó pénzt lehetett keresni), s e műveinek közös jellemzőjük a könnyedség, derű, változatosság, szellemesség, virtuozitás mellett az is, hogy kivétel nélkül mind megkérdőjelezhetetlen színvonalú alkotás, sőt, számos halhatatlan remekmű is akad közöttük.

Most e csodák közül játszott lemezre kettőt (Haffner-szerenád, K. 250/248b; Serenata notturna, K. 239) a Capella Savaria, művészeti vezetőjük, Kalló Zsolt remek hegedűszólóival, régi barátjuk és mesterük, a tévedhetetlen ízlésű és nagy szakmai biztonságú Nicholas McGegan vezényletével. Két egyívású mű Salzburgból, 1776-ból – a húszéves komponista ujjgyakorlatai. Két álomszerűen tökéletes darab, nemes, ihletett előadásban. Áttetsző, mégis zamatos hangzás, élénk hangsúlyok, rugalmas ritmika, csevegő tagolás. Zenei pezsgőfürdő. A szeretetteli tolmácsolás miatt csak úgy sugárzik belőlük az életszeretet.

Hungaroton, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.