Koncert

MORDÁI

Zene

Nóvé Soma, a Middlemist Red frontembere két évvel ezelőtt indította el mellékprojektjét, amelyben népdalokat dolgoz fel pszichedelikus stílusban. A közvetlen inspirációt saját bevallása szerint a ’70-es évek kísérletező magyar népzenei formációi – például a Muzsikás vagy a Sebő – adták, de teljesen elszakadt az eredeti hangszereléstől. A Mordái hamar hatfős zenekarrá bővült, ahol a karakteres, torzított gitártémák (Vértesi Ferenc) mellett a szaxofon (Kapusi Viktor) és a basszusgitár (Czitrom Ádám) is fontos szerepet kap. Most fellépett velük Palágyi Máté (Bohemian Betyars) is, aki hegedűvel, brácsával és ütőgardonnal tette még különlegesebbé a megszólalást.

A dalok lassan, fokozatosan épültek fel, az elnyújtott instrumentális részekhez adódott hozzá Nóvé karizmatikus énekhangja. A frontember néhol már-már suttogva, máskor viszont ordítva, de végig óriási átéléssel tette magát a produkcióba. Ez a kettősség az egész este hangulatát meghatározta, ráadásul az átmenetek sokszor egyik pillanatról a másikra követték egymást, igazi hidegrázós katarzist okozva.

Az élményt a körülmények csökkentették: a koncert ültetett volt, miközben ezek a számok szinte megkövetelik a fékevesztett tombolást. Időnként nagyon nehéz volt ülve maradni, ráadásul maszkot is kellett viselni. Erről persze a zenekar nem tehet, ők minden tekintetben a maximumot hozták, és ne legyünk telhetetlenek: a mostani viszonyok mellett örüljünk annak, hogy egyáltalán felléphettek.

Trafó, szeptember 27.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."