Lemez

Chaka Khan: Hello Happiness

  • - minek -
  • 2019. április 28.

Zene

Nagyszerű dolog, hogy a funk/r&b királynője új lemezt adott ki, bár a hossza alapján inkább EP-nek mondanánk. A Hello Happiness természetesen a szokásos retró funk/soul lemeznek ígérkezik, bár az kissé gyanús, hogy az a Switch volt a vezető producere, aki a munkásságát rendhagyó house darabokkal alapozta meg, majd a Major Lazer alapító beltagjaként folytatta. Ennek dacára az új lemez úgy kezdődik, mintha a nyolcvanas évek áldott emlékű első évei véget sem értek volna: elektronikával vastagon megtámogatott zsíros ütemeken gördülnek tova a számok, és Chaka Khan még mindig hibátlan vokálját behízelgő vonóskar kíséri. A díva énekhangjáról persze nem lehet eleget beszélni, elvégre kevés kifejezőbb, libabőröztetően érzéki orgánumot hallani a popszakmában, úgyhogy a mai utódok is sokat tanulhatnak-tanulhatnának tőle. Az viszont sajnálatos, hogy idővel előtérbe kerül a sztárproducer kreatív énje, aki minden bizonnyal élvezi az általa teremtett műretró-hangulatot, de úgy tűnik, hogy ebből is szeretne valamiféle eklektikusan hibrid (így azután kellőképpen modern) hangzást varázsolni, ami ahhoz vezet, hogy szegény Khan néha csak halálra effektezett vokáltöredékek formájában teszi tiszteletét a saját számaiban, például a Don’t Cha Know címűben. Mindez azért kár, mert amikor a szigorú hangmesterek közelebb engedik a mikrofonhoz, akkor olyan csodák születnek, mint az effektezés dacára is kellően koszosnak ható rhythm & blues Too Hot, melynek hallatán mindenki megértheti, honnan jön az a hatalmas erő, ami Khan és a többi soul klasszikus hangjából árad.

Diary Records/Island, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.