Koncert

Horváth Balázs szerzői estje

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 28.

Zene

Horváth Balázs szerzői estje tökéletes példáját adta annak, hogy miért szeretnek az emberek kortárs zenei hangversenyekre járni. Mert – bármily meglepő – mostanság sokan járnak ilyesféle koncertekre, ezúttal a Fuga is szépen megtelt. Hét darab hangzott el, a zeneszerző mindegyik előtt beszélt egy kicsit a komponálás miértjéről, inspirációjáról, a hangulat pedig annyira oldott és fesztelen volt, hogy a világ legtermészetesebb dolgának tetszett, hogy egy-egy néző a művek közben felállt, hogy keressen egy jobb „nézőpontot” (Horváth darabjainak látványa legalább olyan fontos, mint a hangzása), vagy visszakérdezett, ha az előadó nem érthetően mondta be a következő tétel címét. Az ilyen koncerteken oly evidens, hogy nem mi vagyunk a darabokért és a muzsikusokért, hanem épp fordítva.

Horváth az elmúlt néhány év terméséből válogatott, a darabok egyik felében egy csembalistának, a másikban egy ütőhangszeresnek jutott fontos szerep. Egy kivétel volt, a brácsára és zongorára írt Nata, son című nem szonáta, melyet Bársony Péter és Hlavacsek Tihamér adott elő. E darab sok-sok erénye közül most azt tűnt különösen fontosnak, ahogy mind a hagyományos, mind a speciális (egykoron experimentális) zongorahang elsősorban érzéki hatásként, nem pedig meglepetéseffektusként vett részt zenei folyamatokban. Ugyanennek egészen nagyszerű és az előadás szempontjából is kiforrott példáival találkozhattunk egy Cím nélküli marimba-zongora kettősben, melyet Palotás Gábor és Baráth Bálint rendkívül magas élvezeti értékű műként tálalt. Palotás ezenkívül néhány remek marimba-etűdben (Surface studies) is brillírozott, a BEAN című zenei-színházi akcióban pedig remekül teremtette meg az este alaphangulatát. A csembalós művek közül az ősbemutatóként előadott M4 című csembaló-harmonika darab bizarr hangképe, az egyetNEMértés pedig egyszerre finom és harsány humora miatt maradt emlékezetes.

Fuga, március 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.