Lemez

Nicholas Angelich: Bee­thoven

  • - csk -
  • 2019. április 28.

Zene

A zenei előadóművészek nemzetközi mezőnye megismerhetetlenül nagy, és mindig tartogat meglepetéseket. Ez a lemez hárommal is szolgál: meglepetés a lenyűgöző amerikai zongorista, Nicholas Angelich játéka – róla már esett szó e hasábokon egy korábbi szólólemeze kapcsán, de a muzsikust nem ismeri a magyar közönség, Budapesten soha nem koncertezett, pedig már 49 éves. Meglepetés a 2012-ben alapított francia historikus zenekar, az Insula Orchestra, és az együttes női karmestere, a remek Laurence Equilbey is az.

Közös lemezük Beethoven G-dúr és Esz-dúr zongoraversenyét kínálja nagyszerű felvételen, korabeli zenekari apparátussal és kompromisszumként egy 1892-es Pleyel-zongorával, amelyet a felvétel kedvéért restauráltak. A hangszer pompásan szól, a zenekar olyan erőteljes új színeket és hangsúlyokat fedeztet fel a hallgatóval a két sokat hallott Beethoven-versenyműben, amelyeket eddig még nem vettünk észre. Laurence Equilbey határozott tempókarakterekkel, feszesen, a művek szenvedélyes alaphangvételére koncentrálva, energiagazdagon vezényel.

Nicholas Angelich rendkívül pontosan és ugyanakkor elementáris indulattal, feszesen és tüzesen játszik, interpretációjában úgy egészíti ki egymást intellektuális közelítésmód és lobbanékonyság, hogy egyik sem sérül a másik tényező jelenléte miatt. Beethovent nagyon nehéz úgy megszólaltatni, hogy az élmény az újszerűség erejével hasson és a felfedezés tapasztalatát nyújtsa, az újraértékelés esélyével ajándékozva meg a hallgatót. Ezúttal sikerül.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.