Lemez

Che Sudaka: 10

  • F. D. J.
  • 2012. február 4.

Zene

Tízéves a Che Sudaka - erre utal új lemezének a címe -, és ha már ilyen szép kerek, érdemes mérlegre tenni. Már csak azért is, mert a Che Sudaka tíz éve egyszersmind Barcelona és a latin skahullám utóbbi tíz évéről is szól - mondjuk arról, hogy a legjobb időben a legjobb helyen alakult meg ez az argentin és kolumbiai bevándorlókból összeálló csapat.

Még akkor is, ha kezdetben maga sem tudta. A kezdet ugyanis egy illegálisan működő utcazenekaré, amely Barcelonát járva próbálta összekaparni a kajára és szállásra valót, és közben feldobni a mindennapokat, vagyis magát. Latin dallamokkal és punkos vehemenciával, ahogy azon az égtájon még nagyon sokan tették Manu Chao nyomán. És láss csodát, az elszántság, a konzekvens meló, a hit és a szerencse szokatlanul gyorsan meghozta gyümölcsét: az utcazenélést klubkoncertek, a klubkoncerteket turnék követték, mögéjük állt egy lemezkiadó, és lemezeiket olyan rangos vendégek súlyosbították, mint Fermin Muguruza vagy Amparo Sánchez. 2010-ben a legjobb spanyol világzenei album díját is bezsebelték a Tudo é Possible cíművel, amit már zsinórban játszottak Európa-szerte a világzenei rádiók.

Szóval ez egy szép plebejussztori arról, hogy milyen mélyről milyen magasra lehet jutni, meg arról, hogy tök lazán is lehet szociálisan húzós témákról dalolni. Punkkal, skával, reggae-vel, raggával, salsával, Latin-Amerikával és közben ugrálva, ahogy bulizni jó.

Idáig oké, és ha már tíz, nem is szeretnék ünneprontó lenni. De ahogy a 10-et hallgattam - és ahogy a Che Sudaka korábbi dobásait is -, arra egyszer sem tudtam gondolni közben, hogy valami egyéni vagy sajátos dologgal találkozom. A Che Sudaka tisztességgel kijárta a Manu Chao-iskolát: fílingből, tartásból és fúzióból jeles, de eredetiségnek, nyelvteremtésnek, magasságnak vagy mélységnek a nyoma sem érzékelhető. Összességében: roppant átlagos.

Cavernicola, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."