Lemez

Fújják a dalt

Loka: Passing Place

  • - minek -
  • 2012. február 4.

Zene

Ha van még értelme folytatni a hatvanas-hetvenes években oly kedvelt (s azután még számos alkalommal nosztalgikusan felelevenített) fúziós zenét, akkor azt valahogy úgy érdemes, ahogy mostanság Mark Kyriacou és társai teszik.

Kyriacou még a kilencvenes évek végén hozta létre a hindu kozmológiából kölcsönzött nevű Loka formációt a Super Numeriben is aktív Karl Webb társaságában. A Ninja Tune-nál publikált első számuk, a My Life's In These Bottles még a máig nagy reverenciával emlegetett Xen Cuts válogatásról is kitűnt a maga ravasz, csavaros kompozíciójával és míves prog-dzsessz-blues pszichedéliájával. Utóbb némileg megfontolt ütemben csordogáltak a Loka-kiadványok (hiába, a tagság nem csak itt volt érdekelt) - előbb a Beginningless EP, majd 2006-ban a Fire Sheperds album, mely máig ékköve a csemegékben amúgy is gazdag Ninja-katalógusnak. A következő évben azután a zenebohóci sokoldalúsággal megáldott Karl Webb végleg búcsút intett alkotótársának, és Kyriacou az addig a rafinált kompozíciók élő megszólaltatásában segédkező kísérőzenekarra alapozva formálta újra a Lokát, majd készítette el legújabb, igencsak figyelemre méltó albumát, a Passing Place-t.


 

Az új zeneanyag gondos munkával, több év alatt jött létre - gyakorlatilag évente rögzítették a zene egyes rétegeit. Az eleve négytagú zenekarhoz csatlakozott még két állandó vokalista, a walesi Jaci Williams, valamint a kanadai Eleanor Mante, s a hangzást vastagítandó hozzájuk csapódott még a Seindorf Baumaris Band nevű, nevének dacára szintén walesi fúvószenekar. A felvétel során gyakorlatilag egyenértékű alkotótárssá vált egy producer és excentrikus zenészlegenda, a szólóban és Coil-, valamint Spiritualized-tagként is tevékeny és termékeny Thighpulsandra, aki alaposan rajta hagyta keze nyomát a Passing Place-en - különösen ami a fúvószenekari részek szervesítését és a végső keverést illeti. A legörvendetesebb változás azonban az emberi hang szerepének előtérbe kerülése, ami - a már említett két vokalistalány produkcióján túl - elsősorban a kolumbiai vendég énekesnő, Lido Pimiento teljesítményének köszönhető. A főszereplésével készült dalok, a szinte már Björköt eszünkbe juttató The Beauty In Darkness, a káoszból rendet teremtő Temporary External vagy a finom Attrition Exposed egyértelműen a lemez csúcspontjai. Pedig a hetvenes évek filmjeiből szalasztott krimizenei hangulatokból, fúziós-dzsesszes témákból, hangszerfutamokból, poentírozott vokálokból összeszerkesztett, nem kevés (a hangszerelésből és a stúdiótrükkökből is táplálkozó) pszichedéliával és játékossággal nyakon öntött zenei nyersanyag amúgy is figyelemreméltó.

Az egyes szerzemények alapvető kellemetességét sunyin lopakodó zenei motívumok árnyékolják be, aljas basszusok teszik gyanússá, a rendezettségből pillanatok alatt lesz - azért szigorúan kordában tartott - kollektív megőrülés. Persze nem minden témájuk egyformán erős, akadnak éppen csak felkent zenei vázlatok is, de az album anyagának nagyobbik része minimum emlékezetes - vagy inkább elragadó.

Ninja Tune/Neon Music, 2011


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."