Lemez

Claudio Abbado és Martha Argerich Mozart-lemeze

  • Bán Zoltán András
  • 2014. május 10.

Zene

Forogjon bármerre is tovább keserű levében a Föld, annyit bizonyosan tudhatunk, hogy a Szépség már régóta nem a miénk.

"A cezúra, amelyet halála jelentett, valószínűleg még Mozart legszűkebb környezetét sem rázta meg, és senki sem sejtette, amikor 1791. december 6-án a vézna és elnyűtt testet lebocsátották egy szegényes sírba, hogy itt egy felfoghatatlanul nagy szellem földi maradványait temették el, mely érdemtelen ajándék volt az emberiségnek, s benne a természet egyedülálló, valószínűleg megismételhetetlen - mindenesetre soha meg nem ismételt - műalkotást hozott létre" - szól Wolfgang Hildesheimer Mozart-könyvének utolsó mondata.

A január 20-án meghalt Claudio Abbado a luzerni fesztiválon a csodálatos argentin zongorista, Martha Argerich társaságában éppen egy éve adta azt a koncertet, melyen két Mozart-zongoraversenyt játszottak, és amely most CD-n is elérhető. A felfoghatatlan és lassan már értelmezhetetlen Szépség nyomában jár a két művész. A K. 466-os d-moll zongoraverseny első tételét általában a démonikus művészet paradigmatikus esetének érzékeljük. Ezúttal mégsem. A katasztrófa persze most is bekövetkezik, de az egész hangzást áthatja valamiféle túlcsordulni vágyó Szépség, ám ez soha nem halálos, inkább csábítóan elringató. Lecsüng a kéz, és az ember beletörődik, hogy egyszer mindenkinek be kell járnia a minden testnek útját. De a C-dúr zongoraverseny (K. 503) ebben az előadásban még többet tud, azt, hogy egy muzsikus akkor méltó művészetéhez, ha táncos léptekkel indul az éjszakába.

Universal/Deutsche Grammophon, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.