Lemez

Claudio Abbado és Martha Argerich Mozart-lemeze

  • Bán Zoltán András
  • 2014. május 10.

Zene

Forogjon bármerre is tovább keserű levében a Föld, annyit bizonyosan tudhatunk, hogy a Szépség már régóta nem a miénk.

"A cezúra, amelyet halála jelentett, valószínűleg még Mozart legszűkebb környezetét sem rázta meg, és senki sem sejtette, amikor 1791. december 6-án a vézna és elnyűtt testet lebocsátották egy szegényes sírba, hogy itt egy felfoghatatlanul nagy szellem földi maradványait temették el, mely érdemtelen ajándék volt az emberiségnek, s benne a természet egyedülálló, valószínűleg megismételhetetlen - mindenesetre soha meg nem ismételt - műalkotást hozott létre" - szól Wolfgang Hildesheimer Mozart-könyvének utolsó mondata.

A január 20-án meghalt Claudio Abbado a luzerni fesztiválon a csodálatos argentin zongorista, Martha Argerich társaságában éppen egy éve adta azt a koncertet, melyen két Mozart-zongoraversenyt játszottak, és amely most CD-n is elérhető. A felfoghatatlan és lassan már értelmezhetetlen Szépség nyomában jár a két művész. A K. 466-os d-moll zongoraverseny első tételét általában a démonikus művészet paradigmatikus esetének érzékeljük. Ezúttal mégsem. A katasztrófa persze most is bekövetkezik, de az egész hangzást áthatja valamiféle túlcsordulni vágyó Szépség, ám ez soha nem halálos, inkább csábítóan elringató. Lecsüng a kéz, és az ember beletörődik, hogy egyszer mindenkinek be kell járnia a minden testnek útját. De a C-dúr zongoraverseny (K. 503) ebben az előadásban még többet tud, azt, hogy egy muzsikus akkor méltó művészetéhez, ha táncos léptekkel indul az éjszakába.

Universal/Deutsche Grammophon, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.