Lemez

Claudio Abbado és Martha Argerich Mozart-lemeze

  • Bán Zoltán András
  • 2014. május 10.

Zene

Forogjon bármerre is tovább keserű levében a Föld, annyit bizonyosan tudhatunk, hogy a Szépség már régóta nem a miénk.

"A cezúra, amelyet halála jelentett, valószínűleg még Mozart legszűkebb környezetét sem rázta meg, és senki sem sejtette, amikor 1791. december 6-án a vézna és elnyűtt testet lebocsátották egy szegényes sírba, hogy itt egy felfoghatatlanul nagy szellem földi maradványait temették el, mely érdemtelen ajándék volt az emberiségnek, s benne a természet egyedülálló, valószínűleg megismételhetetlen - mindenesetre soha meg nem ismételt - műalkotást hozott létre" - szól Wolfgang Hildesheimer Mozart-könyvének utolsó mondata.

A január 20-án meghalt Claudio Abbado a luzerni fesztiválon a csodálatos argentin zongorista, Martha Argerich társaságában éppen egy éve adta azt a koncertet, melyen két Mozart-zongoraversenyt játszottak, és amely most CD-n is elérhető. A felfoghatatlan és lassan már értelmezhetetlen Szépség nyomában jár a két művész. A K. 466-os d-moll zongoraverseny első tételét általában a démonikus művészet paradigmatikus esetének érzékeljük. Ezúttal mégsem. A katasztrófa persze most is bekövetkezik, de az egész hangzást áthatja valamiféle túlcsordulni vágyó Szépség, ám ez soha nem halálos, inkább csábítóan elringató. Lecsüng a kéz, és az ember beletörődik, hogy egyszer mindenkinek be kell járnia a minden testnek útját. De a C-dúr zongoraverseny (K. 503) ebben az előadásban még többet tud, azt, hogy egy muzsikus akkor méltó művészetéhez, ha táncos léptekkel indul az éjszakába.

Universal/Deutsche Grammophon, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.