Lemez

Cooly G: Wait ’Til Night

  • Velkei Zoltán
  • 2014. december 14.

Zene

Merrisa Campbell első, Cooly G-ként jegyzett zenéi még a radikálisan átalakuló londoni tánctérre reflektáltak a 2000-es évek végén, az utóbbi években azonban már sokkal inkább előtérbe került számaiban az egyedülálló nő alakja, aki a tökéletes férfit keresi.

Új albumán a zene teljesen alárendelődik az éneknek: r&b- és hiphopritmusok szólnak lo-fi kontextusban, mondhatni szerkezeti vázukra csupaszítva, egyedül a rengető basszus őrizte meg az erejét, ami viszont így még karakteresebb, mint Campbell bármelyik eddigi kiadványán. Ez határozza meg a szövegek sebességét és ritmusát, és nem ritka, hogy a témák és az atmoszféra kifejezetten meghitt. Mintha most kizárólag a nőről lenne szó, aki a kötelezettségeit letudva esténként szeretne magával is törődni. Már a számcímek is beszédesek: Like A Woman Should, Your Sex, Want, So Deep, 1st Time, Fuck With You.

Cooly G igazi tehetsége abban nyilvánul meg, hogy a Wait ’Til Night az egyértelmű utalásai ellenére sem öncélú vagy közönséges.
A kevésből építkező számok rendkívül erősek; mivel rengeteg üres teret hagynak, amikor váratlanul felcsendül egy dallam, vagy bekapcsolódik egy hangszer, akkor rögtön vezeti is az egész zenét. S ebben van az igazi előrelépés: eddig is tudtuk, hogy Cooly G jó dalszövegeket tud írni, most azonban kiderül, hogy zeneszerzőként is igazán erős. Kibontakozik a benne lakozó művész, és ezzel nemcsak kitör az eddigi közegéből, hanem a jövőjét is izgalmassá teszi.

Hyperdub/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.