Lemez

Cooly G: Wait ’Til Night

  • Velkei Zoltán
  • 2014. december 14.

Zene

Merrisa Campbell első, Cooly G-ként jegyzett zenéi még a radikálisan átalakuló londoni tánctérre reflektáltak a 2000-es évek végén, az utóbbi években azonban már sokkal inkább előtérbe került számaiban az egyedülálló nő alakja, aki a tökéletes férfit keresi.

Új albumán a zene teljesen alárendelődik az éneknek: r&b- és hiphopritmusok szólnak lo-fi kontextusban, mondhatni szerkezeti vázukra csupaszítva, egyedül a rengető basszus őrizte meg az erejét, ami viszont így még karakteresebb, mint Campbell bármelyik eddigi kiadványán. Ez határozza meg a szövegek sebességét és ritmusát, és nem ritka, hogy a témák és az atmoszféra kifejezetten meghitt. Mintha most kizárólag a nőről lenne szó, aki a kötelezettségeit letudva esténként szeretne magával is törődni. Már a számcímek is beszédesek: Like A Woman Should, Your Sex, Want, So Deep, 1st Time, Fuck With You.

Cooly G igazi tehetsége abban nyilvánul meg, hogy a Wait ’Til Night az egyértelmű utalásai ellenére sem öncélú vagy közönséges.
A kevésből építkező számok rendkívül erősek; mivel rengeteg üres teret hagynak, amikor váratlanul felcsendül egy dallam, vagy bekapcsolódik egy hangszer, akkor rögtön vezeti is az egész zenét. S ebben van az igazi előrelépés: eddig is tudtuk, hogy Cooly G jó dalszövegeket tud írni, most azonban kiderül, hogy zeneszerzőként is igazán erős. Kibontakozik a benne lakozó művész, és ezzel nemcsak kitör az eddigi közegéből, hanem a jövőjét is izgalmassá teszi.

Hyperdub/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.