Lemez

Cooly G: Wait ’Til Night

  • Velkei Zoltán
  • 2014. december 14.

Zene

Merrisa Campbell első, Cooly G-ként jegyzett zenéi még a radikálisan átalakuló londoni tánctérre reflektáltak a 2000-es évek végén, az utóbbi években azonban már sokkal inkább előtérbe került számaiban az egyedülálló nő alakja, aki a tökéletes férfit keresi.

Új albumán a zene teljesen alárendelődik az éneknek: r&b- és hiphopritmusok szólnak lo-fi kontextusban, mondhatni szerkezeti vázukra csupaszítva, egyedül a rengető basszus őrizte meg az erejét, ami viszont így még karakteresebb, mint Campbell bármelyik eddigi kiadványán. Ez határozza meg a szövegek sebességét és ritmusát, és nem ritka, hogy a témák és az atmoszféra kifejezetten meghitt. Mintha most kizárólag a nőről lenne szó, aki a kötelezettségeit letudva esténként szeretne magával is törődni. Már a számcímek is beszédesek: Like A Woman Should, Your Sex, Want, So Deep, 1st Time, Fuck With You.

Cooly G igazi tehetsége abban nyilvánul meg, hogy a Wait ’Til Night az egyértelmű utalásai ellenére sem öncélú vagy közönséges.
A kevésből építkező számok rendkívül erősek; mivel rengeteg üres teret hagynak, amikor váratlanul felcsendül egy dallam, vagy bekapcsolódik egy hangszer, akkor rögtön vezeti is az egész zenét. S ebben van az igazi előrelépés: eddig is tudtuk, hogy Cooly G jó dalszövegeket tud írni, most azonban kiderül, hogy zeneszerzőként is igazán erős. Kibontakozik a benne lakozó művész, és ezzel nemcsak kitör az eddigi közegéből, hanem a jövőjét is izgalmassá teszi.

Hyperdub/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.