Lemez

Lehangolt dallamok

  • Vincze Ádám
  • 2014. december 14.

Zene

Négy magyar zenekar, amely anyanyelvi szinten beszéli a nehézsúlyú, belassított metált.

Apey And The Pea: Hellish Az Apey And The Pea előző lemezéről, a The Devil’s Nectarról nem is olyan régen írtunk (egész pontosan 2013. december 5-én), a budapesti trió pedig láthatóan nem sokat vacakolt, hiszen a Hellish alig egy évvel az elődje után megjelent, azóta meg ez a dicséretesen aktív és lelkes zenekar egy hétvégi klubturné keretében körbe is járta fél Magyarországot.

A bevált recept nem sokat változott a The Devil’s Nectar óta: maradt az a leginkább lassú középtempókra épülő, goromba hangzású sludge-szerűség, ami hangzásában azért inkább a Downra emlékeztet, mint, mondjuk, a Wee­deaterre. Áron András éneklése most is óriási, és gitáron is megbízhatóan teljesít, de a Hellisht még mindig a – gitárral elképesztően húzósan együtt pumpáló – ritmusszekció viszi el, illetve a megfelelően ragadós, mégsem klisés énekdallamok. A Pothead egyenesen olyan, mintha a Pearl Jam csinált volna egy sludge-projektet, a végére két lábgépes reszeléssé vaduló The Late Great Satan énektémája azonnal megragad a fülben, az Abraham meg egy egészen gonosz, aljas lassulás. Vagyis minőségi munka. (Szerzői kiadás, 2014)

 

 

 

 

Grizzly: Rapturous Decay A Grizzly alaposan megszívatta saját magát és a rajongóit is ezzel a Google szempontjából nem túl szerencsés, de amúgy a zenekarhoz abszolút illő névvel – igaz, ez az egyetlen probléma a csapattal. A pár éve alakult öttagú brigád tagjai már korábban is ismerhetők voltak innen-onnan – leginkább persze Knapp Oszkár énekes, aki a Grizzly mellett a modern metálos Wrong Side Of The Wallban, illetve a kultikus grind ’n’ roll projektben, a Redneck Zömbiezben is érdekelt –, ez pedig itt a második, hosszban (és minőségben) nagylemeznek is beillő, de hivatalosan EP-ként megjelentetett anyaguk.

A debütáló kislemez, a Fear My Wrath, illetve a koncertek (többek közt a Kvelertak előtt is játszottak pár hónapja) már sejttették, hogy a Grizzly komoly ígéret, de a Rapturous Decay még így is lehengerlő. Az alapvetően nem túl mélyre hangolt, a szokásos stoner-doom modorosságokból ügyesen ki-kimozgó gitártémákra végre megérkeztek a ragadósabb énekdallamok, és ugyan a Grizzly cseppet sem lett slágeresebb, mégis könnyebben emészthető ez az anyag, mint az elődje volt, annak ellenére, hogy azért jó pár hallgatást érdemes rászánni. Az olyan kiváló megoldások, mint a Pass Those Pills hidegrázós szájharmonikás betétje, a Ride Along középtempós málházása azzal a kicsit grunge-os, a végén otromba bömbölésbe forduló énekdallammal, vagy a The Silver Key csordavokáljai, belassulása és nagyon okos basszusjátéka kétség nélkül a műfaj hazai elitjébe helyezik a Grizzlyt. (Szerzői kiadás, 2014)

 

 

 

 

Wall Of Sleep: No Quarter Given
A Wall Of Sleep gitárosa, Füleki Sándor néhány számmal korábban (MaNcs, 2014. október 9.) már mesélt a zenekar utóbbi időkbeli hányattatásairól, amiért azért kár, mert a nyugdíjas tempóban dolgozó Wall Of Sleep sokkal többre lenne hivatott, mint az évi két-három koncert, illetve az olykor-olykor elpotyogtatott nagylemezek. Amíg a Wall Of Sleep korábbi énekese, Holdampf Gábor saját zenekarával, a Magma Rise-zal a tradicionálisabb doom ösvényén indult el (igen magas színvonalon), addig az ő helyére érkezett Cselényi Csaba (ex-Stardrive) éneklésével a zenekar egy némileg dallamosabb, rockosabb irányba fordult a No Quarter Givent megelőző When Mountains
Roar
ral. Az új WOS-lemez ezen az úton halad tovább, még inkább távolodva a korábbi lemezek lehangolt, súlyos zenéjétől, és közeledve a Ronnie James Dio által fémjelzett Black Sabbath-érához, illetve a klasszikus hard rock vállalhatóbb zenekaraihoz. Ez persze egy ilyen énekhanggal egyáltalán nem baj, ráadásul a Wall Of Sleep nem fordított hátat önmagának: a No Quarter Given sem lett felszabadult, világos lemez. Ugyan most nem írtak az Army Of The Deadhez hasonló himnuszt, és Füleki szólói is hiányoznak, az olyan dalokkal, mint a lemezt markánsan elindító címadó vagy a Moon Street Lady, ezúttal sem tudtak hibázni. (Nail Records, 2014)

 

 

 

 

The Mighty Manlifter: 2 Lehet valami az egri vízben, mert köztudomásúan kiváló zenekarokat termel ki a város – elég csak a Polly Is Deadre, az Angerre, a Shapat Terrorra vagy a Téveszmére gondolnunk. A Mighty Manlifter is beállítható ebbe a sorba. Évek óta létező zenekarról beszélünk egyébként, amely nem kapkodja el a dolgokat: ez a kislemez mindössze a második kiadványuk. A korábban énekessel dolgozó zenekar idén tavasszal meglépte azt, amit nagyon sokan nem mernének még annak ellenére sem, hogy az instrumentális stoner rocknak nagy hagyományai vannak: frontemberük távozása után bevállalták, hogy inkább énekes nélkül játszanak. Mivel korábban épp a jelentéktelen énektémák számítottak a zenekar hibájának, ez kivételesen bölcs lépés volt tőlük, és szerencsére a kislemez dalai így is bőven érdekfeszítőek. A Mighty Manlifter nem a klasszikus fuzzos, búgó gitárokkal szétbarmolt stonert játssza, hanem bőven merítenek a progresszív rockból, illetve a Tool és az Intronaut fémjelezte zenékből (a basszusgitáros meg úgy egyáltalán a ritmusszekció nagyon király). Ráadásul a zenekar hajlamos hibátlan koncerteket adni. (Szerzői kiadás, 2014)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.