mi a kotta?

Kellemes minéműség

  • mi a kotta
  • 2014. december 14.

Zene

Muzikális nemzet a német: ahogyan ez a berlini fal leomlásakor, úgy most, a 25. évfordulón is jól észbe vehető. A történelmi eseményeket akkor is Beethoven-koncertek egész sora kísérte, míg most a Berlini Filharmonikusok közép-európai turnéval emlékeznek meg a fal leomlásáról – újra Beethovennel. Beethoven IX. szimfóniájával, valamint körútjuk minden állomásán egy-egy helyi zeneszerző művével.

Simon Rattle és zenészei így tesznek Budapesten is, ahol a Kilencedik mellett élő klasszikusunk, Kurtág György (emlék)művét, a Grab­stein für Stephant játsszák majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 14., fél nyolc). Rattle és a berliniek számára együtt és külön-külön is jó ismerős e Kurtág-darab, hiszen a filharmonikusok lemezfelvételt is készítettek belőle, míg az őszen is kamaszos nagy karmester egykori híres tévésorozatában épp e művön keresztül mutatta be Kurtág művészetét.

Amíg a berliniek a Kilencediket, addig a Concerto Budapest a kevésbé emblematikus, sornyitó I. szimfóniát játssza majd e napokban Beethoventől (Zeneakadémia, november 18., fél nyolc). „Túl sokat használja a fúvós hangszereket, úgyhogy műve inkább fúvószenének, semmint nagyzenekari kompozíciónak tetszik” – állította egy korabeli kritikus, aki a jelek szerint végigülte Beethoven első nagy bécsi szerzői estjét 1800 áprilisában, melynek legutolsó száma e szimfónia ősbemutatója volt. A C-dúr szimfónia ezúttal nem a koncert utolsó, hanem első száma lesz, melynek nyomában az operaénekesi pályafutásának 25. évfordulóját a napokban ünneplő Rost Andrea lép majd a pódiumra Mozart hangversenyáriáival, hogy Keller András végezetül a 2010-ben elhunyt Henryk Górecki legnépszerűbb alkotását, „A fájdalom dalai” alcímű 3. szimfóniáját adja a közönség elé.

„Most is magam előtt látom Bartókot budai villa­lakásában, ahol minden asztal, heverő és zongora tele volt azokkal a nehezen megszerzett falusi felvételekkel, amelyeken népi énekeket és muzsikát örökített meg. Valamennyit maga vette fel, hosszú évek fáradságos munkájával. Néhányat eljátszott nekem, miközben én a majdnem hieroglifikus – de bámulatos pontossággal kottázott –, ezernyi széljegyzettel ellátott írásból követni próbáltam. Közben Bartók vizsgáztatott, hogy felismerem-e azokat a néha parányi ritmikai vagy dallami részeket, melyeket beledolgozott az 1928-ban nekem ajánlott Első rapszódiájába.” A hegedűművész Szigeti József emlékezett így Bartókra meg a román és magyar motívumokat feldolgozó I. rapszódiára, mely művet kedden Fenyő László és barátai kamaraestjén hallhatjuk majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., fél nyolc). E koncerten Kodály és Dohnányi egy-egy műve is fel fog hangzani, míg a Fesztiválzenekar ajánlónk napjaira eső első Chopin–Glazunov-koncertjéről a magyar panteon még hiányzó nagysága, Erkel Ferenc juthat az eszünkbe (Zeneakadémia, november 20., háromnegyed nyolc). A most Seong-Jin Cho által játszandó e-moll zongoraversenyt (mely ezúttal a vezénylő Mihail Pletnyov hangszerelésében jut a közönség elé) ugyanis 1835-ben az ifjú Erkel Ferenc játszotta először Pesten, kiérdemelve a Honművész bírálójának elismerését: „Ezen itt még nem hallott s új ízléssel készült hangmű nemcsak belső kellemes minéműségére, hanem igen helyes előadatására nézve is köz tetszést nyert…”

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.