mi a kotta?

Kellemes minéműség

  • mi a kotta
  • 2014. december 14.

Zene

Muzikális nemzet a német: ahogyan ez a berlini fal leomlásakor, úgy most, a 25. évfordulón is jól észbe vehető. A történelmi eseményeket akkor is Beethoven-koncertek egész sora kísérte, míg most a Berlini Filharmonikusok közép-európai turnéval emlékeznek meg a fal leomlásáról – újra Beethovennel. Beethoven IX. szimfóniájával, valamint körútjuk minden állomásán egy-egy helyi zeneszerző művével.

Simon Rattle és zenészei így tesznek Budapesten is, ahol a Kilencedik mellett élő klasszikusunk, Kurtág György (emlék)művét, a Grab­stein für Stephant játsszák majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 14., fél nyolc). Rattle és a berliniek számára együtt és külön-külön is jó ismerős e Kurtág-darab, hiszen a filharmonikusok lemezfelvételt is készítettek belőle, míg az őszen is kamaszos nagy karmester egykori híres tévésorozatában épp e művön keresztül mutatta be Kurtág művészetét.

Amíg a berliniek a Kilencediket, addig a Concerto Budapest a kevésbé emblematikus, sornyitó I. szimfóniát játssza majd e napokban Beethoventől (Zeneakadémia, november 18., fél nyolc). „Túl sokat használja a fúvós hangszereket, úgyhogy műve inkább fúvószenének, semmint nagyzenekari kompozíciónak tetszik” – állította egy korabeli kritikus, aki a jelek szerint végigülte Beethoven első nagy bécsi szerzői estjét 1800 áprilisában, melynek legutolsó száma e szimfónia ősbemutatója volt. A C-dúr szimfónia ezúttal nem a koncert utolsó, hanem első száma lesz, melynek nyomában az operaénekesi pályafutásának 25. évfordulóját a napokban ünneplő Rost Andrea lép majd a pódiumra Mozart hangversenyáriáival, hogy Keller András végezetül a 2010-ben elhunyt Henryk Górecki legnépszerűbb alkotását, „A fájdalom dalai” alcímű 3. szimfóniáját adja a közönség elé.

„Most is magam előtt látom Bartókot budai villa­lakásában, ahol minden asztal, heverő és zongora tele volt azokkal a nehezen megszerzett falusi felvételekkel, amelyeken népi énekeket és muzsikát örökített meg. Valamennyit maga vette fel, hosszú évek fáradságos munkájával. Néhányat eljátszott nekem, miközben én a majdnem hieroglifikus – de bámulatos pontossággal kottázott –, ezernyi széljegyzettel ellátott írásból követni próbáltam. Közben Bartók vizsgáztatott, hogy felismerem-e azokat a néha parányi ritmikai vagy dallami részeket, melyeket beledolgozott az 1928-ban nekem ajánlott Első rapszódiájába.” A hegedűművész Szigeti József emlékezett így Bartókra meg a román és magyar motívumokat feldolgozó I. rapszódiára, mely művet kedden Fenyő László és barátai kamaraestjén hallhatjuk majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., fél nyolc). E koncerten Kodály és Dohnányi egy-egy műve is fel fog hangzani, míg a Fesztiválzenekar ajánlónk napjaira eső első Chopin–Glazunov-koncertjéről a magyar panteon még hiányzó nagysága, Erkel Ferenc juthat az eszünkbe (Zeneakadémia, november 20., háromnegyed nyolc). A most Seong-Jin Cho által játszandó e-moll zongoraversenyt (mely ezúttal a vezénylő Mihail Pletnyov hangszerelésében jut a közönség elé) ugyanis 1835-ben az ifjú Erkel Ferenc játszotta először Pesten, kiérdemelve a Honművész bírálójának elismerését: „Ezen itt még nem hallott s új ízléssel készült hangmű nemcsak belső kellemes minéműségére, hanem igen helyes előadatására nézve is köz tetszést nyert…”

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.