Csak a képre emlékezem - Bille Eltringham: Mrs. Ratcliffe forradalma (Film)

  • - ts -
  • 2008. augusztus 7.

Zene

1968 a magyar filmművészetben - egyebek mellett - két színész (pontosabban egy színész és egy táncdalénekesnő) nagy éve volt. Balázsovits Lajos vörös inge a Fényes szelekből (Jancsó Miklós) máig átvirít a történelmen, s az is fennmarad nyilván még sokáig, ahogy az egészen és merészen énfilmre csinált Feldobott kőben (Sára Sándor) az alkotó önszemélyét adja. Ám mindkét mű már akkor is "történelmi" munkának számított; az ötvenes években játszódtak. Ellenben azok, amikben Kovács Kati játszott ugyanekkor (Eltávozott nap - Mészáros Márta; Fejlövés - Bacsó Péter), kifejezetten helyi idejű darabok voltak. De vajon jól megnéztük-e, hogy milyen szögben tűzött be a nap a parasztház tornácára, ahol a Pestre felszakadt nő, Kovács Kati (az anyján át) önmagát kereste az Eltávozott napban? Esetleg elő tudjuk-e hívni a memóriánk valamelyik lebontásra váró raktárhelyiségéből, hogy valamennyire ugyanez ugyanebben az évben megtörtént egy másik vásznon is? Kovács Kati kilépett a fővárosi munkahelyéről, s lement vidékre a szüleihez, de nem jött be a dolog, így összeállt az autólopásba keveredett Horváth Károllyal (később Charlie) és egy másik hasonfirmával (Miller József), hogy akkor legyenek öngyilkosok. A Fejlövés még igaz történet alapján is született - rendészeti propagandamunkának.

1968 a magyar filmművészetben - egyebek mellett - két színész (pontosabban egy színész és egy táncdalénekesnő) nagy éve volt. Balázsovits Lajos vörös inge a Fényes szelekből (Jancsó Miklós) máig átvirít a történelmen, s az is fennmarad nyilván még sokáig, ahogy az egészen és merészen énfilmre csinált Feldobott kőben (Sára Sándor) az alkotó önszemélyét adja. Ám mindkét mű már akkor is "történelmi" munkának számított; az ötvenes években játszódtak. Ellenben azok, amikben Kovács Kati játszott ugyanekkor (Eltávozott nap - Mészáros Márta; Fejlövés - Bacsó Péter), kifejezetten helyi idejű darabok voltak. De vajon jól megnéztük-e, hogy milyen szögben tűzött be a nap a parasztház tornácára, ahol a Pestre felszakadt nő, Kovács Kati (az anyján át) önmagát kereste az Eltávozott napban? Esetleg elő tudjuk-e hívni a memóriánk valamelyik lebontásra váró raktárhelyiségéből, hogy valamennyire ugyanez ugyanebben az évben megtörtént egy másik vásznon is? Kovács Kati kilépett a fővárosi munkahelyéről, s lement vidékre a szüleihez, de nem jött be a dolog, így összeállt az autólopásba keveredett Horváth Károllyal (később Charlie) és egy másik hasonfirmával (Miller József), hogy akkor legyenek öngyilkosok. A Fejlövés még igaz történet alapján is született - rendészeti propagandamunkának.

S az emberek még hagyján, de emlékszünk-e Gyenge Árpád télikabátjára, Madaras József sáljára (pedig akkoriban mindenki olyat hordott) vagy Ruttkay Éva helyre kis kucsmájára A hamis Izabellából (Bácskai Lauró István)? A Volga típusú személygépkocsira, ami a Hosszú futásodra mindig számíthatunk (Gazdag Gyula) kockáin követte Schirilla Györgyöt? És a balatoni sztriptízbárra, ahol Abody Béla konferált és hajigálta ki a szocialista valutákkal fizető kuncsaftokat A veréb is madárban (Hintsch György)?

Hát, van egy olyan érzésem, hogy - pláne, ha a saját tapasztalataink e negyven év alatt szétkoptak, vagy ha születési okokból nincsenek is - lassan nem lesz ártalmunkra előbányászni őket. Akár újranézni a mondott korszak mozijait - minden korokét, 1968 csak a Mrs. Ratcliffe forradalmáról jutott az eszembe. Mert az épp akkor játszódik.

És "igaz történet" alapján íródott fekete komédia (inkább szürke). Vidéki, ám ígéretes angol família: apuka tanárember, a mama full-time housewife, két lánygyerek, az egyik vad tini, a másik stréber kiskamasz, plusz még egy teszetosza sógor apai ágról. A papa (és a kisebbik, tízévesforma lánya) derék és roppant elvhű kommunista, Leninnel kelnek, fekszenek, napjukat a Szovjetunió dicséretének és egyéb nyalánkságoknak szentelik - boldogan. De már az elején beüt az ötös találat, a nagy lehetőség (kihívás) képében: lehet menni az NDK-ba angoltanárnak! Fel hát, a jó Moszkvicsunkra (szovjet személygépkocsi), s felégetünk minden hidat, megérkezvén még az útlevelünket is.

E ponton már kénytelenek vagyunk az emlékezet kínjait materiális mezőkre egyengetni. Az a baja a csinos Moszkvicsnak, hogy az európai oldalon van a kormánya. Belátom, nem túl lélekemelő mulatság utánanézni, de "történelmi" tény, büszke filmhíradók is harsogták, pont abból a típusból készült "angolkormányos" is, érthetően brit exportra. Így ez persze csak szőrszálhasogatás, s avval sem nagyon pepecselnénk, hogy ez az "igaz történet" mennyire valóságos, hisz az alkotók azonnal világossá tették komoly komédiai szándékaikat, mondván, van ez a sztorink, NDK-ba mennek az angol kispolgárok 1968-ban, s ez már önmagában is elég abszurd ahhoz, hogy megérjen egy kísérletet, mégis, mit lehet kihozni belőle röhögésben (meg tán borzongásban).

Jelentem, a röhögésből szinte semmi nem lett, noha a törekvést szinte vágni lehet, a borzongásból nekünk (ki tudja, mi kell egy angolnak?) jó, ha egy "nahát, nahát"-ra futja. De vajon mi a bánatért?

Elsősorban a munkadarab végtelen viseltes volta miatt, egy agyonhasznált rongyszőnyegekből applikált újabb rongyszőnyeghez van szerencsénk ugyanis. Valamihez, ami eleve viseltesnek született. S ez, ha belegondolunk, elég rossz hír, fene baljós előjel a játékfilm mint üzenetközvetítő szempontjából. Mert teljesen mindegy, hogy a rendező, Bille Eltringham milyen korú, s hogy hány éves volt 1968-ban (gyaníthatóan kevés vagy semennyi persze), a lényeg, hogy roppant szorgalmas dolgozó. 1968-as, NDK-ban játszódó fekete komédiájához eminensen végignézte A tanútól kezdve az összes német "áttörünk a falon vagy a vasfüggönyön" tárgyban fogant mozgóképes felszólamlást. Így igyekezett a végére járni, hogyan látták az akkori dolgokat a helyi (mozis) erők. Magyarországon forgatván szerintem még arra is volt energiája, hogy felkeresse a Szoborparkot. Ám ez iszonyúan karcsú.

Eltringham esete tipikusan azt példázza, hogy mennyit ér a "filmes műveltség", és mennyit ér a turisztikai szintű helyismeret - noha nyilván van olyan (bő) csoportozata a célközönségnek, amelyik ennyivel sem bír. Na és? Attól nem lesz több vicces szituáció a filmben, ha csak a magyar közönség vihog azon, ahogy a kiglancolt óbudai Fő tér koszlott endékás helyszínként jelenik meg. Rendben, rajtunk kívül mindenkinek oké ez, de az viszont vélhetően senkinek, ha a jaj, de drámainak szánt Áttörés a szögesdróton Wartburggal c. műsorszám egy vidéki autós cirkuszban is inkább a röhögős számok közé tartozna. Persze kit érdekel, hogy nézett ki pofára Walter Ulbricht, de itt miért úgy, mint Lenin? S aki egyszer is próbálkozott mondjuk a friedrichstrasse-i áteresztőnél, gondolom, máig sincsen egészen meggyőződve arról, hogy valóban ennyire röhögősek voltak az endékás határőrök.

Felhozhatnánk persze a "filmes műveltség" védelmében, hogy az ilyesmi filmekhez, mint ez is, inkább a Metropolist meg az Amarcordot és az összes klasszikust kell megnézni (végtére véges halmaz), s csak ha azokkal végeztünk, jöhetnek a tárgyba vágó dolgozatok, de gondolat nélkül akkor sem jutnánk messzire. Az ugyanis, hogy "a kommunizmus Kelet-Európában kellemetlen volt, de vicces" egyszerűen nem közlés. Még tévedésnek vagy hazugságnak is kevés.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”