Koncert

Csalog Vasárnap

  • - csont -
  • 2013. december 14.

Zene

Csalog Gábor vasárnapi sorozata első délutánján egy koncerten két koncertet adott. Sőt, voltaképpen hármat, mivel az első rész is két élesen elkülönülő szakaszra bomlott. Bevallom, a sűrű program és a roppant koncentrációt igénylő művek befogadási nehézségei miatt magam beértem volna csak az első etappal, amelyben Liszt és Kurtág műveiből adott tematikus válogatást.

Köztudott, hogy Liszt kései termése, ahogy Szabolcsi Bence megfogalmazta, "előrevetett dárda a jövőbe"; ezek a kurta, hihetetlenül koncentrált és mindenféle hamis csillogástól mentes darabok egészen a zenei modernség legvakmerőbb területére vágnak ösvényt. Ekként teljesen logikus, hogy az öreg Liszt zenei végrendelete Kurtággal kerül egy műsorba. A koncert első része amolyan elbeszélő költeményként hangzott el, a művész megszakítás nélkül játszotta el a két komponista mintegy 15 bagatelljét, határozott kézzel feszítve kötelet az 1873-ban, illetve 2013-ban levert két időcölöp között. Csalog ihletetten jellemzi a két mester közös kompozíciós elveit: "Rebbenékeny törékenység és nyerseség szembeállítása az átmenetek hiányával. A leglényegesebb közölnivalókra csupaszított 'durvaság' - ami mindkét zenében furcsa természetességgel, lazán lebegő, néha vázlatszerű írásmóddal párosul. E vázlatszerűség ellenére mindig akadályozza a forma szétesését valamilyen láthatatlan összetartó erő."

Remélem, nem mondok nagyot, ha a halál gondolatát érzékelem kohéziós erőnek. Gyászmunkát hallottunk, rémületes átéléssel, vérbeli romantikus pátosszal. E nagyjából harmincperces szakasz után üresen hatott Liszt és Szőllőssy András egy-egy darabja.

A szünet után Mozart két "legvadabb" zongoraműve hangzott el, kissé hevenyészett, túlhajszolt előadásban, ez legkivált a gyors tételekben (például az a-moll szonáta első tételében) vált a tagolt játék kárára, viszont ezt részben ellensúlyozta a c-moll szonáta lassújának mélységes melankóliája.

BMC, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.