Koncert

Csalog Vasárnap

  • - csont -
  • 2013. december 14.

Zene

Csalog Gábor vasárnapi sorozata első délutánján egy koncerten két koncertet adott. Sőt, voltaképpen hármat, mivel az első rész is két élesen elkülönülő szakaszra bomlott. Bevallom, a sűrű program és a roppant koncentrációt igénylő művek befogadási nehézségei miatt magam beértem volna csak az első etappal, amelyben Liszt és Kurtág műveiből adott tematikus válogatást.

Köztudott, hogy Liszt kései termése, ahogy Szabolcsi Bence megfogalmazta, "előrevetett dárda a jövőbe"; ezek a kurta, hihetetlenül koncentrált és mindenféle hamis csillogástól mentes darabok egészen a zenei modernség legvakmerőbb területére vágnak ösvényt. Ekként teljesen logikus, hogy az öreg Liszt zenei végrendelete Kurtággal kerül egy műsorba. A koncert első része amolyan elbeszélő költeményként hangzott el, a művész megszakítás nélkül játszotta el a két komponista mintegy 15 bagatelljét, határozott kézzel feszítve kötelet az 1873-ban, illetve 2013-ban levert két időcölöp között. Csalog ihletetten jellemzi a két mester közös kompozíciós elveit: "Rebbenékeny törékenység és nyerseség szembeállítása az átmenetek hiányával. A leglényegesebb közölnivalókra csupaszított 'durvaság' - ami mindkét zenében furcsa természetességgel, lazán lebegő, néha vázlatszerű írásmóddal párosul. E vázlatszerűség ellenére mindig akadályozza a forma szétesését valamilyen láthatatlan összetartó erő."

Remélem, nem mondok nagyot, ha a halál gondolatát érzékelem kohéziós erőnek. Gyászmunkát hallottunk, rémületes átéléssel, vérbeli romantikus pátosszal. E nagyjából harmincperces szakasz után üresen hatott Liszt és Szőllőssy András egy-egy darabja.

A szünet után Mozart két "legvadabb" zongoraműve hangzott el, kissé hevenyészett, túlhajszolt előadásban, ez legkivált a gyors tételekben (például az a-moll szonáta első tételében) vált a tagolt játék kárára, viszont ezt részben ellensúlyozta a c-moll szonáta lassújának mélységes melankóliája.

BMC, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.