Koncert

Csalog Vasárnap

  • - csont -
  • 2013. december 14.

Zene

Csalog Gábor vasárnapi sorozata első délutánján egy koncerten két koncertet adott. Sőt, voltaképpen hármat, mivel az első rész is két élesen elkülönülő szakaszra bomlott. Bevallom, a sűrű program és a roppant koncentrációt igénylő művek befogadási nehézségei miatt magam beértem volna csak az első etappal, amelyben Liszt és Kurtág műveiből adott tematikus válogatást.

Köztudott, hogy Liszt kései termése, ahogy Szabolcsi Bence megfogalmazta, "előrevetett dárda a jövőbe"; ezek a kurta, hihetetlenül koncentrált és mindenféle hamis csillogástól mentes darabok egészen a zenei modernség legvakmerőbb területére vágnak ösvényt. Ekként teljesen logikus, hogy az öreg Liszt zenei végrendelete Kurtággal kerül egy műsorba. A koncert első része amolyan elbeszélő költeményként hangzott el, a művész megszakítás nélkül játszotta el a két komponista mintegy 15 bagatelljét, határozott kézzel feszítve kötelet az 1873-ban, illetve 2013-ban levert két időcölöp között. Csalog ihletetten jellemzi a két mester közös kompozíciós elveit: "Rebbenékeny törékenység és nyerseség szembeállítása az átmenetek hiányával. A leglényegesebb közölnivalókra csupaszított 'durvaság' - ami mindkét zenében furcsa természetességgel, lazán lebegő, néha vázlatszerű írásmóddal párosul. E vázlatszerűség ellenére mindig akadályozza a forma szétesését valamilyen láthatatlan összetartó erő."

Remélem, nem mondok nagyot, ha a halál gondolatát érzékelem kohéziós erőnek. Gyászmunkát hallottunk, rémületes átéléssel, vérbeli romantikus pátosszal. E nagyjából harmincperces szakasz után üresen hatott Liszt és Szőllőssy András egy-egy darabja.

A szünet után Mozart két "legvadabb" zongoraműve hangzott el, kissé hevenyészett, túlhajszolt előadásban, ez legkivált a gyors tételekben (például az a-moll szonáta első tételében) vált a tagolt játék kárára, viszont ezt részben ellensúlyozta a c-moll szonáta lassújának mélységes melankóliája.

BMC, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."