Koncert

Csalog Vasárnap

  • - csont -
  • 2013. december 14.

Zene

Csalog Gábor vasárnapi sorozata első délutánján egy koncerten két koncertet adott. Sőt, voltaképpen hármat, mivel az első rész is két élesen elkülönülő szakaszra bomlott. Bevallom, a sűrű program és a roppant koncentrációt igénylő művek befogadási nehézségei miatt magam beértem volna csak az első etappal, amelyben Liszt és Kurtág műveiből adott tematikus válogatást.

Köztudott, hogy Liszt kései termése, ahogy Szabolcsi Bence megfogalmazta, "előrevetett dárda a jövőbe"; ezek a kurta, hihetetlenül koncentrált és mindenféle hamis csillogástól mentes darabok egészen a zenei modernség legvakmerőbb területére vágnak ösvényt. Ekként teljesen logikus, hogy az öreg Liszt zenei végrendelete Kurtággal kerül egy műsorba. A koncert első része amolyan elbeszélő költeményként hangzott el, a művész megszakítás nélkül játszotta el a két komponista mintegy 15 bagatelljét, határozott kézzel feszítve kötelet az 1873-ban, illetve 2013-ban levert két időcölöp között. Csalog ihletetten jellemzi a két mester közös kompozíciós elveit: "Rebbenékeny törékenység és nyerseség szembeállítása az átmenetek hiányával. A leglényegesebb közölnivalókra csupaszított 'durvaság' - ami mindkét zenében furcsa természetességgel, lazán lebegő, néha vázlatszerű írásmóddal párosul. E vázlatszerűség ellenére mindig akadályozza a forma szétesését valamilyen láthatatlan összetartó erő."

Remélem, nem mondok nagyot, ha a halál gondolatát érzékelem kohéziós erőnek. Gyászmunkát hallottunk, rémületes átéléssel, vérbeli romantikus pátosszal. E nagyjából harmincperces szakasz után üresen hatott Liszt és Szőllőssy András egy-egy darabja.

A szünet után Mozart két "legvadabb" zongoraműve hangzott el, kissé hevenyészett, túlhajszolt előadásban, ez legkivált a gyors tételekben (például az a-moll szonáta első tételében) vált a tagolt játék kárára, viszont ezt részben ellensúlyozta a c-moll szonáta lassújának mélységes melankóliája.

BMC, november 10.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.