mi a kotta?

Lilásban játszik

  • mi a kotta
  • 2013. december 14.

Zene

Késő reneszánsz, illetve prebarokk idézetünk (Tusnády László fordításában) nem a nőbántalmazás gyászos és máig aktuális jelenségének valamely történeti epizódját mutatja, hanem a hét egyik zenei ínyencfalatának irodalmi alapját citálja.

"Háromszor a lovag a nőt szorítja

erős karjával, s e nagy kötelékből

az annyiszor magát kiszabadítja,

nem a szerelmétől: az ellenétől.

Megint kardoznak, sok sebet hasítva,

szippantanak lihegve már a légből,

végül ez is, az is indul pihenni,

hosszú csatában ím fellélegezni."

A Torquato Tasso eposzában egymással - tudtán és akaratán kívül - halálosan megütköző szerelmespár, a keresztes vitéz Tankréd és férfiruhát öltő szaracén kedvese, Klorinda Claudio Monteverdi révén vonult be a zenetörténetbe, s a büszke szerző visszatekintve így emlékezett vissza madrigáljának 1624-es velencei bemutatójára: "Ily módon (immár tizenkét éve) mutattuk be a nagyságos és kegyelmes Girolamo Mocenigo úr, az én kiváló uram palotájában, egészen kifogástalanul, mivel a lovag igen kitűnő és finom ízlésű férfiú; mégpedig karnevál idején, éjszakai időtöltésképpen, az egész nemesi társaság jelenlétében, amely a szánalom érzésétől annyira megindult, hogy csaknem könnyekre fakadt, és tapssal jutalmazta, hogy olyasminek lehetett tanúja, melyhez hasonlót azóta sem láthatott-hallhatott." Hasonló előadásra számíthat az ugyancsak igen kitűnő és finom ízlésű Fesztiválzenekar közönsége is a hét végén, Jos van Immerseel irányítása mellett (Olasz Kultúrintézet, november 16. és 17., háromnegyed nyolc). A Monteverdi jelenetébe torkolló barokk est különlegességek sorát ígéri, köztük egy lamentót, amely a magyarok számára talán kevésbé emlékezetes XVII. századi Habsburgot, III. Ferdinándot (képünkön) búcsúztatja, méghozzá a jeles hegedűs és komponista, Schmelzer által. Aki azért - tegyük hozzá - Ferdinánd utódával, az őt az udvari zenekar élére kinevező I. Lipóttal határozottan jobban járt.

Caput mortuum, azaz a halott feje - ezt az első pillantásra meghökkentő alcímet viseli a Pannon Filharmonikusok sorozatnyitó pesti koncertje, mely sorozat az Öt szín elnevezés alatt lett meghirdetve. Ám nincs félreértés, hisz ez a mély lilásbarna (vagy barnáslila) szín elfogadott neve, amely ezúttal Gyöngyösi Levente új művének, a pécsi zenekar és az Amadinda együttműködésére komponált Sinfonia concertanténak az ősbemutatóját, valamint a Tavaszi áldozat megszólaltatását kínáló koncert fantáziacíméül szolgál majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 15., fél nyolc).

"Galántán töltötte a szerző gyermekkora legszebb hét esztendejét. Híres volt akkor a galántai banda, Mihók prímás alatt. De még híresebb lehetett száz évvel azelőtt. [...] Ma már hírmondó sem maradt belőlük. Hadd folytassa ez a kis mű a régi galántai hagyományt." Magáról harmadik személyben fogalmazva, Kodály bocsátotta ezekkel a szavakkal útjára 1936-ban a hamar népszerűvé váló Galántai táncokat, mely koncertszám hétfőn a Filharmóniai Társaság Zenekarának operaházi estjén jut majd szerephez, az együttes történetéhez szorosan kapcsolódó két másik remekmű, a Táncszvit és Mahler I. szimfóniája mellett (november 18., fél nyolc). Külön érdekesség, sőt már-már pikantéria, hogy a koncert két karmestert, a társaság éléről lelépő Győriványi Ráth Györgyöt és a már megválasztott, de a hivatalát még el nem foglaló Pinchas Steinberget lépteti majd a színpadra.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.