mi a kotta?

Lilásban játszik

  • mi a kotta
  • 2013. december 14.

Zene

Késő reneszánsz, illetve prebarokk idézetünk (Tusnády László fordításában) nem a nőbántalmazás gyászos és máig aktuális jelenségének valamely történeti epizódját mutatja, hanem a hét egyik zenei ínyencfalatának irodalmi alapját citálja.

"Háromszor a lovag a nőt szorítja

erős karjával, s e nagy kötelékből

az annyiszor magát kiszabadítja,

nem a szerelmétől: az ellenétől.

Megint kardoznak, sok sebet hasítva,

szippantanak lihegve már a légből,

végül ez is, az is indul pihenni,

hosszú csatában ím fellélegezni."

A Torquato Tasso eposzában egymással - tudtán és akaratán kívül - halálosan megütköző szerelmespár, a keresztes vitéz Tankréd és férfiruhát öltő szaracén kedvese, Klorinda Claudio Monteverdi révén vonult be a zenetörténetbe, s a büszke szerző visszatekintve így emlékezett vissza madrigáljának 1624-es velencei bemutatójára: "Ily módon (immár tizenkét éve) mutattuk be a nagyságos és kegyelmes Girolamo Mocenigo úr, az én kiváló uram palotájában, egészen kifogástalanul, mivel a lovag igen kitűnő és finom ízlésű férfiú; mégpedig karnevál idején, éjszakai időtöltésképpen, az egész nemesi társaság jelenlétében, amely a szánalom érzésétől annyira megindult, hogy csaknem könnyekre fakadt, és tapssal jutalmazta, hogy olyasminek lehetett tanúja, melyhez hasonlót azóta sem láthatott-hallhatott." Hasonló előadásra számíthat az ugyancsak igen kitűnő és finom ízlésű Fesztiválzenekar közönsége is a hét végén, Jos van Immerseel irányítása mellett (Olasz Kultúrintézet, november 16. és 17., háromnegyed nyolc). A Monteverdi jelenetébe torkolló barokk est különlegességek sorát ígéri, köztük egy lamentót, amely a magyarok számára talán kevésbé emlékezetes XVII. századi Habsburgot, III. Ferdinándot (képünkön) búcsúztatja, méghozzá a jeles hegedűs és komponista, Schmelzer által. Aki azért - tegyük hozzá - Ferdinánd utódával, az őt az udvari zenekar élére kinevező I. Lipóttal határozottan jobban járt.

Caput mortuum, azaz a halott feje - ezt az első pillantásra meghökkentő alcímet viseli a Pannon Filharmonikusok sorozatnyitó pesti koncertje, mely sorozat az Öt szín elnevezés alatt lett meghirdetve. Ám nincs félreértés, hisz ez a mély lilásbarna (vagy barnáslila) szín elfogadott neve, amely ezúttal Gyöngyösi Levente új művének, a pécsi zenekar és az Amadinda együttműködésére komponált Sinfonia concertanténak az ősbemutatóját, valamint a Tavaszi áldozat megszólaltatását kínáló koncert fantáziacíméül szolgál majd (Nemzeti Hangversenyterem, november 15., fél nyolc).

"Galántán töltötte a szerző gyermekkora legszebb hét esztendejét. Híres volt akkor a galántai banda, Mihók prímás alatt. De még híresebb lehetett száz évvel azelőtt. [...] Ma már hírmondó sem maradt belőlük. Hadd folytassa ez a kis mű a régi galántai hagyományt." Magáról harmadik személyben fogalmazva, Kodály bocsátotta ezekkel a szavakkal útjára 1936-ban a hamar népszerűvé váló Galántai táncokat, mely koncertszám hétfőn a Filharmóniai Társaság Zenekarának operaházi estjén jut majd szerephez, az együttes történetéhez szorosan kapcsolódó két másik remekmű, a Táncszvit és Mahler I. szimfóniája mellett (november 18., fél nyolc). Külön érdekesség, sőt már-már pikantéria, hogy a koncert két karmestert, a társaság éléről lelépő Győriványi Ráth Györgyöt és a már megválasztott, de a hivatalát még el nem foglaló Pinchas Steinberget lépteti majd a színpadra.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.