Lemez

Csalóka dallamok

Swans: Leaving Meaning

  • - minek -
  • 2019. december 21.

Zene

Kevés zenekar esett át pályafutása során oly sok újjáalakításon, leálláson és újrakezdésen, mint a Michael Gira vezette Swans. Viszont az átalakulások után is, mindvégig érvényesültek az együttest tápláló alkotói energiák.

Az 1982-es Filth idején még a nyers, pusztító indulatok, sokszor a tonalitást is kerülő megszólalás jellemezte őket. Később az üzenetet sulykoló repetitivitással és a mindent ledaráló monotónia erejét megtapasztalva jutottak el egy spirituális és zenei fordulat kapujába, amit minden idők legszebb Swans-albuma, a szinte valahány korszakukat megelőlegező és összegző Children of God című lemez foglalt össze, még 1987-ben. De az évtizedforduló közönsége már egy szinte pszicho/neofolk hangulatú zenekarral találkozhatott, ennek remek dokumentumai az 1989-es Burning World, illetve az 1991-es White Light from the Mouth of Infinity című lemezek. Idővel Gira és múzsája-alkotótársa, Jarboe is saját szólóanyagokkal jelentkezett, nem beszélve a Swanstól külön fejlődő World of Skin projektjükről… A kettejük között feszülő, nem csupán kreatív indulatok ereje hamarosan szétszakította zenekart, de még e turbulens periódusban is nagyszerű albumok születtek: a The Great Annihilator 1995-ben, a Soundtracks for the Blind pedig egy évvel később.

A Swans (első) feloszlatását követően Gira teljes alkotói önfejűséggel járhatta tovább a maga útját, ennek első állomása volt az Angels Of Light nevű psych/folk zenekar, amelynek hangzása sok tekintetben megelőlegezte Gira 2017 utáni, egyben legújabb zenei fordulatát. De közben zenésztársaival, Phil Puleo dobossal, Thor Harris ütőssel és Christoph Hahn steel gitárossal alakította újra a korábbi zenei periódusa ellenpontjaként elképzelt Swanst. A dühödt energiáival újra a világ színpadaira rontó zenekar nagyszabású, nagyszerű és rekordhosszúságú (két óra körüli) lemezek sorozatát készítette el, élőben pedig legalább annyira kemények és kompromisszummentesek voltak, mint a korai időszakban. Persze az ifjúkori notórius önpusztítást ekkor már hanyagolták, de koncertjeiken a megbánás és az emlékezés kompozícióiba foglalva, eleven emlékként idézték fel.

Hogy Gira 2017-ben szélnek eresztette ezt a formációt is, majd kicsit később, részben másokkal kezdte újra a zenélést, valamennyire logikus lépés volt. Elvégre a brutális energiákat sem lehet egy idő után fokozni, és az idén 65 éves gitáros pályafutása során sokszor adta tanújelét annak, hogy amikor a vélelmezett elvárások szorításába került, rendre valami egészen másba kezdett. Az új album is monumentális, ugyanakkor befogadható méretű, „csupán” bő másfél órás. Sokszínű, látszólag melodikus, így első hallásra is könnyen adja magát, de mégsem afféle fület simogató, erőfeszítés nélkül befogadható hallgatnivaló. Az új zeneanyagot sok tekintetben meglepő közreműködőkkel vette fel, és már ez is magyarázatot ad arra, miért is más a Leaving Meaning hangzása. Például több számot az ausztrál The Necks improvizatív poszt-rock/jazz trió játszott fel, az egyik legszebb hangzású kompozíciót is, amely egyben az album címadó száma. Ezúttal Gira különleges dalszerzői-előadói énje is előtérbe kerül: eldörmögött sorai, körkörösen örvénylő paradox strófái szinte transzba ejtik a hallgatót. De nem csak az ő jellegzetes baritonját hallani.
A svéd előadó-szerző-billentyűs Anna von Hausswolff és nővére, Maria vokáljával is találkozhatunk, valamint a transzgender Baby Dee kántálásszerű énekével. De az új Swans-hangzás talán legmarkánsabb lenyomatát az Izlandon élő ausztrál noise-drone hangművész, Ben Frost elektronikus hangképei hagyták, és az új szerzemények között is van olyan, amely jobban karcol, mint a zömmel majdnem meditatív darabok. A Sunfucker nem csak címe alapján volna beilleszthető a korábbi, jóval abrazívabb Swans-daloskönyvbe, a rá következő Cathedrals of Heaven pedig csak felütésében ígér lágy hanghullámokat, mert hamarosan ez is beránt az időtlen hangok örvényébe. De az album végére is jutnak olyan, a Swanstől és Girától szokatlan, szinte álompop darabok, mint a végén női vokálba mártott What Is This?, méghozzá közvetlenül a roncsolt rock and roll Some New Things után, de a My Phantom Limb sokkal drámaibb tónusú zárása előtt. Más lapra tartozik, hogy ezen a remek, sok szempontból gyönyörűséges lemezen még a majdnem idilli hangulatú számokban is rejtőzik valami fenyegetés; ha az indulatok crescendója el is marad a végén, csak idő kérdése, mikor tör elő a saját démonjaitól üldözött Gira torkából megint az üvöltés.

Young God/Mute, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?