Lemez

Deep Purple: Whoosh!

  • - legát -
  • 2020. szeptember 13.

Zene

Az eredeti tervek szerint októberben zárult volna a 2017 óta zajló nyugdíjas-búcsúztatás, de a járvány miatt a The Long Goodbye címet viselő turné is félbeszakadt. Nem tudjuk, hogy e kényszerleállás miatt, vagy simán, lelkesedésből vonultak-e stúdióba Ian Gillanék, de abban biztosak lehetünk, hogy az új lemez címéhez Tarantino is hozzájárult, aki a Volt egyszer egy… Hollywoodban a zenekar legelső slágerének, az 1968-as Hushnak adott újabb esélyt. Ezt erősíti, hogy a mostani albumra előszedték az ugyancsak 1968-as And the Address című instrumentális darabot, de odáig nem jutottak, hogy az új számokban is a korai (még Rod Evans énekessel felvett) albumok hangulata köszönne vissza. A Whoosh! ugyanaz a profi, de tét nélküli nosztalgiázás, amit megszokhattunk a két előző albumon. Csakhogy ami 2013-ban, a Now What?!-on érdekesnek, 2017-ben, az Infinite-en pedig korrektnek tűnt, mostanra unalmassá vált. Unalmasak a mindjárt 75 éves Gillan érthetően megúszós énekdallamai, a mindent uraló középtempó, és az 55 perces lemezidő is. Három-négy számot simán kihagyhattak volna, például a közhelyparádékkal teli Step By Stepet vagy az űrdiszkós felvezetésű Dancing in My Sleepet. Az sem lenne baj, ha Don Airey kevesebb orgonaszólóval idézné meg Jon Lord szellemét és többször Little Richardét, mint a What the Whatban.

Noha sem az ő, sem Steve Morse gitáros virtuozitásához nem férhet kétség, egyetlen olyan hangszeres megoldást sem hallunk, ami egy kicsit is emlékeztetne arra, hogy 2020-at írunk. Még úgy sem, hogy a Deep Purple felé köztudottan mások az elvárások.

earMUSIC, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.