lemez

Dohnányi, Csajkovszkij: Vonósszerenádok

  • - csk -
  • 2019. október 12.

Zene

Különös párosítás: egy szinte soha nem hallható kompozíció és a maga műfajának abszolút slágere egy lemezen. Dohnányi Ernő (1877–1960) huszonöt évesen komponálta vonóstrióra C-dúr szerenádját (op. 10), amely más művekkel (Ruralia Hungarica, Szimfonikus percek, Változatok egy gyermekdalra) ellentétben nem vált az életmű sikeres alkotásává, máig ritkán bukkan fel. Ebből az utazás közben írt, szvitszerű, öttételes kamaradarabból készített vonószenekari átiratot Dmitry Sitkovetsky saját kamarazenekara, a New European Strings Chamber Orchestra számára.

A transzkripció jól szól, az eredeti letét hatását keltve. Ezt az átiratot vette lemezre a G. Horváth László vezette Anima Musicae, a magyar zeneélet viszonylag fiatal kamarazenekara, mellé illesztve a Dohnányinál harminchét évvel idősebb Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840–1893) Vonósszerenádját (op. 48), minden idők egyik legnépszerűbb vonós kamarazenekari művét, a szerenádműfaj egyik adu ászát. Érdekes a párosítás annyiban is, hogy míg Csajkovszkij abszolút saját hangon szól ebben a műben (is), s ez a hang a klasszika mozarti tisztaságát és a népies szláv megszólalásmód zamatait keveri, addig az ifjú Dohnányi stílusa besorolhatatlanul eklektikus, élénk Brahms-hatással, de azon kívül is sok és sokféle más inspirációval. Mindkét előadás igényes, arányos, letisztult, szép hangzású: érzékelhető, hogy az Anima Musicae sokat fejlődött az utóbbi években. Már csak a mostaninál valamivel nagyobb mélység és távlat kellene ahhoz, hogy ez a valóban választékos és kulturált olvasat jelentőssé is váljék.

Hungaroton, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.