DVD - Ágy ő - John Simpson: Gyilkos tréfa

  • - ts -
  • 2010. július 15.

Zene

Itt az ideje, kedves olvasó, hogy számot vessél önmagaddal, mi tetszett jobban A hét szamurájban: az-e, amíg összetrombitálta a főhős maroknyi csapatát, vagy az, amikor már dúlt a hirig? - ts -

Itt az ideje, kedves olvasó, hogy számot vessél önmagaddal, mi tetszett jobban A hét szamurájban: az-e, amíg összetrombitálta a főhős maroknyi csapatát, vagy az, amikor már dúlt a hirig? E nemes, bár nyilvánvalóan fájdalmas önvizsgálatra azért van szükség, mert a horror - minek műfajából tárgyalt darabunk is vétetett - olyan, mint a műkorcsolya és a pornó szerencsétlen keresztezése: tele van ugyan kötelező gyakorlatokkal, de a lényegen (a zsigerelésen) kívül semmi nem érdekli különösebben, semmi egyébre nem fordít elégséges (mű)gondot. Minek következtében akkor érünk fel majd a műfaj csúcsára, ha a pornó legyőzi a műkorcsolyát, s a kötelező fordulatoktól (a kéjek csúcsán már a sztoritól is) végleg megszabadulhatunk. Fekszik a csaj a medence partján a Flair-garnitúra napozóágyán, jön a csávó, és hajrá. Áll az áldozat sorszámmal a kezében, s egy automata belevágja a konyhakést és a jégcsákányt egyszerre, majd kidobja az ablakon, rá a kerítés hegyes oszlopaira, majd kigyullad a kerület.

Jelen művünk a törzsfejlődés egy közepesen fejlett szakaszában tart, mert példásan hoz ugyan pár döntő fontosságú balladai szabályt, de olyan minimálsztoriba pakolja, mintha ott se lennénk. Úgy kezd például, ahogy muszáj a legnagyobbaknak is, a fiú meg a lány hajt az éjszakai sztrádán, összeszólalkoznak valamin (máshol eltévednek, esetleg motorhiba vagy benzinhiány lép fel), és letérnek - egyenest bele a horrorba. Nos, a beszédes nevű John Simpson ezt például hozza remekül, s akkor sem vall szégyent, amikor az ugyancsak elmaradhatatlan bábuk/babák eleve is rémisztő világába csalja illetékes szereplőjét, hogy az ugyancsak törvényhatóságilag előírt hotelt már ne is nagyon emlegessük - tehát a(z áldozatok) csapatának verbuválása inkább az erőssége. De akkor vall kudarcot, amikor zeng az ég, a filézésnél. Tán csak az ügyesen ágyakba applikált hullák és hullajelöltek mentik valamelyest sztorija tökéletes félelmetlenségét. Így azok mulatnak majd jobban, akik az elején a szamurájok beszervezésére szavaztak.

Ugyanakkor mindezt Simpson és névtelen színművészei olyan lendületesen vezetik elő, hogy szinte észrevétlenül röppen el a másfél órájuk - ez meg már szinte túlzás.

Forgalmazza a Pro Video Film

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.