dvd - PIÁS POLÁK BÉRGYILKOS

  • - kg -
  • 2009. május 21.

Zene

Elég rosszul áll a lengyelek szénája (ez akár egy második rész alcíme is lehetne: Piás polák bérgyilkos 2: A lengyelek szénája). A család feje, Roman bácsi szerint mikor az írek visszatérnek Chinatownból, átveszik az egész várost, kivéve azt a kis részt, amit a feketék uralnak.
Elég rosszul áll a lengyelek szénája (ez akár egy második rész alcíme is lehetne: Piás polák bérgyilkos 2: A lengyelek szénája). A család feje, Roman bácsi szerint mikor az írek visszatérnek Chinatownból, átveszik az egész várost, kivéve azt a kis részt, amit a feketék uralnak. És akkor bizony a lengyeleknek nem marad semmi: hát igen, a Buffalo-beli lengyel maffiakolónia komoly kihívásokkal küzd, meg a cím szerinti piás polák bérgyilkossal: az õ feladata lett volna, hogy a fenti córeszt megakadályozza, de ahelyett, hogy hidegre tette volna az írek fõfejét, vodkagõzös álomba szenderült az akció éjszakáján. Maffiavígjáték vagyunk, egy épp tíz éve elvirágzott mûfaj kapuzárási pánikkal küzdõ díszpéldánya, úgyhogy sok ide a levágott lófej, viszont az Anonim Alkoholisták gyûlése épp megteszi. Kis idõbe telik még, de végül csak elhagyja a piás polák száját a vallomás (röviden: Frank vagyok és alkoholista. Embereket ölök.), s erõs a gyanúnk, hogy ez a jelenet pattant ki legelõször a megterhelt forgatókönyvi fejekbõl, és ehhez lett utólag egy film fabrikálva. De várjunk csak, nem is, ezután a nevek jöttek: Walt Kowalskit ugyan elvitte Eastwood (Gran Torino), de a Frank Falenczyk se kutya, s hogy ezzel megvoltak, már csak az volt hátra, hogy ki tud egy ilyen névvel, egy üveg vodkával és egy hangtompítós pisztollyal a kamerába nézni fapofával. Jeremy Irons épp nem ért rá, mert már elígérkezett egy westernhez, de Ben Kingsley, aki utoljára orosz nyomozóként nézett fenyegetõen a transzszibériai expresszen, tökéletes választásnak bizonyult.

Forgalmazza a Mokép

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.