dvd - RICHARD STRAUSS: SALOME

  • - káté -
  • 2009. június 11.

Zene

Tetszik vagy nem, ha az operaszínházban a rendező a legmarkánsabb egyéniség, ő kerül az előadás középpontjába. David McVicar ráadásul koncepciózus karakter és lehengerlő figura, fölkészültsége és energikussága számos próbafolyamatot végigkísérő filmen látható, azon is, amelyet a londoni Királyi Operában tavaly bemutatott produkció felvételéhez mellékeltek.
Tetszik vagy nem, ha az operaszínházban a rendezõ a legmarkánsabb egyéniség, õ kerül az elõadás középpontjába. David McVicar ráadásul koncepciózus karakter és lehengerlõ figura, fölkészültsége és energikussága számos próbafolyamatot végigkísérõ filmen látható, azon is, amelyet a londoni Királyi Operában tavaly bemutatott produkció felvételéhez mellékeltek. McVicar bevallottan Pasolini Sal˜ címû filmjébõl indul ki (az meg De Sade márki regényébõl, a Sodoma 120 napjából), hivatkozik is a Mussolini- és Hitler-fasizmus náci tortúraorgiáira, de naturalizmusa dacára sem ábrázol egy az egyben, például nem koppintja le az egyenruhákat. Másrészt ellene játszik a frivol-ironikus zenei tónusnak. A színhely egy palota alagsori konyhaszekciója, padlóján Jochanaan ciszternájának fedõrácsával. Lépcsõkanyar visz föl az "estély" galériájára. Tompán csellengõ alkalmazottak, takarítók, prostituáltak, verõlegények és õrszolgálatosok nézik végig Salome patologikus hisztériáját, Heródes biszex szcénáit és a vendégek voyeurségét. Újszerûek a részletek, hétfátyoltánc helyett hét szobán keresztül private dancing folyik, bravúros díszletezéssel. A címszereplõ Nadja Michael izgalmas jelenség, ritkán látható pszichofizikai intenzitással, vérbe borult aggyal és testtel. Nem hangnagybirtokos, felül néha "elfogy", de jól énekel. Michael Volle átütõ Jochanaan. Thomas Moser Heródese küszködik a magas hangokkal (mint Florestanként Pesten). Biztos, hogy az egyes szólamokra vannak jobbak a világon, de ez most nem hangverseny, mint a nemrég a Metbõl közvetített Salome-paródia, hanem olyan opera-elõadás, amely megtörténik.

Opus Arte, 2009, 2 DVD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.