dvd - RICHARD STRAUSS: SALOME

  • - káté -
  • 2009. június 11.

Zene

Tetszik vagy nem, ha az operaszínházban a rendező a legmarkánsabb egyéniség, ő kerül az előadás középpontjába. David McVicar ráadásul koncepciózus karakter és lehengerlő figura, fölkészültsége és energikussága számos próbafolyamatot végigkísérő filmen látható, azon is, amelyet a londoni Királyi Operában tavaly bemutatott produkció felvételéhez mellékeltek.
Tetszik vagy nem, ha az operaszínházban a rendezõ a legmarkánsabb egyéniség, õ kerül az elõadás középpontjába. David McVicar ráadásul koncepciózus karakter és lehengerlõ figura, fölkészültsége és energikussága számos próbafolyamatot végigkísérõ filmen látható, azon is, amelyet a londoni Királyi Operában tavaly bemutatott produkció felvételéhez mellékeltek. McVicar bevallottan Pasolini Sal˜ címû filmjébõl indul ki (az meg De Sade márki regényébõl, a Sodoma 120 napjából), hivatkozik is a Mussolini- és Hitler-fasizmus náci tortúraorgiáira, de naturalizmusa dacára sem ábrázol egy az egyben, például nem koppintja le az egyenruhákat. Másrészt ellene játszik a frivol-ironikus zenei tónusnak. A színhely egy palota alagsori konyhaszekciója, padlóján Jochanaan ciszternájának fedõrácsával. Lépcsõkanyar visz föl az "estély" galériájára. Tompán csellengõ alkalmazottak, takarítók, prostituáltak, verõlegények és õrszolgálatosok nézik végig Salome patologikus hisztériáját, Heródes biszex szcénáit és a vendégek voyeurségét. Újszerûek a részletek, hétfátyoltánc helyett hét szobán keresztül private dancing folyik, bravúros díszletezéssel. A címszereplõ Nadja Michael izgalmas jelenség, ritkán látható pszichofizikai intenzitással, vérbe borult aggyal és testtel. Nem hangnagybirtokos, felül néha "elfogy", de jól énekel. Michael Volle átütõ Jochanaan. Thomas Moser Heródese küszködik a magas hangokkal (mint Florestanként Pesten). Biztos, hogy az egyes szólamokra vannak jobbak a világon, de ez most nem hangverseny, mint a nemrég a Metbõl közvetített Salome-paródia, hanem olyan opera-elõadás, amely megtörténik.

Opus Arte, 2009, 2 DVD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.