dvd - RICHARD STRAUSS: SALOME

  • - káté -
  • 2009. június 11.

Zene

Tetszik vagy nem, ha az operaszínházban a rendező a legmarkánsabb egyéniség, ő kerül az előadás középpontjába. David McVicar ráadásul koncepciózus karakter és lehengerlő figura, fölkészültsége és energikussága számos próbafolyamatot végigkísérő filmen látható, azon is, amelyet a londoni Királyi Operában tavaly bemutatott produkció felvételéhez mellékeltek.
Tetszik vagy nem, ha az operaszínházban a rendezõ a legmarkánsabb egyéniség, õ kerül az elõadás középpontjába. David McVicar ráadásul koncepciózus karakter és lehengerlõ figura, fölkészültsége és energikussága számos próbafolyamatot végigkísérõ filmen látható, azon is, amelyet a londoni Királyi Operában tavaly bemutatott produkció felvételéhez mellékeltek. McVicar bevallottan Pasolini Sal˜ címû filmjébõl indul ki (az meg De Sade márki regényébõl, a Sodoma 120 napjából), hivatkozik is a Mussolini- és Hitler-fasizmus náci tortúraorgiáira, de naturalizmusa dacára sem ábrázol egy az egyben, például nem koppintja le az egyenruhákat. Másrészt ellene játszik a frivol-ironikus zenei tónusnak. A színhely egy palota alagsori konyhaszekciója, padlóján Jochanaan ciszternájának fedõrácsával. Lépcsõkanyar visz föl az "estély" galériájára. Tompán csellengõ alkalmazottak, takarítók, prostituáltak, verõlegények és õrszolgálatosok nézik végig Salome patologikus hisztériáját, Heródes biszex szcénáit és a vendégek voyeurségét. Újszerûek a részletek, hétfátyoltánc helyett hét szobán keresztül private dancing folyik, bravúros díszletezéssel. A címszereplõ Nadja Michael izgalmas jelenség, ritkán látható pszichofizikai intenzitással, vérbe borult aggyal és testtel. Nem hangnagybirtokos, felül néha "elfogy", de jól énekel. Michael Volle átütõ Jochanaan. Thomas Moser Heródese küszködik a magas hangokkal (mint Florestanként Pesten). Biztos, hogy az egyes szólamokra vannak jobbak a világon, de ez most nem hangverseny, mint a nemrég a Metbõl közvetített Salome-paródia, hanem olyan opera-elõadás, amely megtörténik.

Opus Arte, 2009, 2 DVD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.